Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

Hei Osse,

 

Takker for gode forslag. Vi har ikke bestemt oss for at vi i alle evig fremtid ønsker å ta betalt pr klikk. Det er mulig at vi på sikt går over til en del av omsetning som DinPris har.

 

Det er dog en del utfordringer i forhold til pr klikk som vi har i dag:

 

1. Det koster mye mer for gode butikker

2. Det koster mye mindre for "dårlige" butikker

3. Problematikken med å få registrert korrekte salg er stor

4. Det koster en del å implementere en slik løsning for oss og for butikkene

 

 

En stort utfording er at vi ser mange butikker som dukker opp en dag, selger varer til +- kostpris. Så etter en stund stenger de butikken. Da står kundene igjen med problemer i forhold til bl.a. reur av varer. Med en prosentsats av omsetning vil vi i praksis promotere denne typen butikker. Denne utfordringen er vi opptatt av å løse før vi evt vurderer å ta litt av omsetningen.

 

Hele poenget er å lage en best mulig prisguide for leserne (og ja det betyr at butikkene må være med på å betale litt). Det er kun et fåtall butikker som annonserer hos oss, og tidligere var det kun annonsørene som betalte for driften av prisguiden (som tilførte alle butikkene salg). Enkelte butikker har til og med sagt at fordi de er med i prisguiden og får så mange salg derfra gidder de ikke å annonsere hos oss...

 

Jeg er dog ikke enig i at en "perfekt" prisguide skal ha med alle butikkene på markedet. Jeg tror de fleste er enige i at det finnes en del mindre seriøse butikker der ute som en burde unngå. Bare se hvor mange tråder det er om dårlig service, returbehandling m.m. i forumet. Men, klart; Vi ønsker å ha med så mange seriøse butikker som mulig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er helt enig at useriøse ikke bør få være med, men at det er en ny butikk, betyr ikke at den er useriøs, alle fortjener en sjanse.

 

vel ved å luke ut de useriøse er det faktisk kundene som vet best og her går f. eks å bruke webshopguiden, ved at ved et viss % dokumenteret enere så fjernes denne fra prisguiden, Dermed har Dere gjort det til et ytterlige kvalitetsstempel å få være med i prisguiden, og også mer attraktivt for de seriøse og være med , skulle gi Dere nok et salgsargumet.

 

Vel bare en tanke.

 

Vel det koster faktisk ikke mye for gode butikker å måtte betale 0,76 % av omsettningen for dokumterte salg, skulle mene at det gjengse er å budsjettere med 2- 6 % av omsetnningen i reklamekostnader, og får de gode butikkene inn mye dokumentert salg så viser det at prisguiden fungerer, og vil derfor være en meget god markedskanal for dem, og egentlig moitsatt for de dårlige.

 

Dette mener jeg bestemt vil være det viktigste for de som styrer budsjettene.

 

Vil bli meget forbauset dersom ikke markedsjefene i de store og gode webutikken vil bekrefte min påstand her.

 

Edit:

 

Skulle da mene at det klientelle som bruker HW idag er kritiske nok til å snart få bort de useriøse fra prisguiden, Ved å faktisk gi brukerne av prisguiden denne muligheten vil det faktisk styrke tilliten til at Dere er nøytale og dermed tilliten til Prisguiden, som kommer de gode nettbutikken til gode. Samt at det vil styrke Webshopguiden.

 

Vel 2-6 % er ikke på tall jeg kan dokumentere for webutikker, men det var det gjengse for noen år tilbake da jeg brukte å sjekke slike ting hos SSB

Huff, nå må jeg slutte å synse å begynne å jobbe.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
En stort utfording er at vi ser mange butikker som dukker opp en dag, selger varer til +- kostpris. Så etter en stund stenger de butikken. Da står kundene igjen med problemer i forhold til bl.a. reur av varer. Med en prosentsats av omsetning vil vi i praksis promotere denne typen butikker. Denne utfordringen er vi opptatt av å løse før vi evt vurderer å ta litt av omsetningen.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de blir mer promotert av prosentlsøning en av klikkløsningen, kan du forklare litt nærmere hva du mener?

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt mer synsing

 

Lykkes Dere i å få brukerne av prisguiden til å være så fornøyd med den skal Dere ikke se bort ifra at mange velger å gjøre sine innkjøp gjennom prisguiden, dette er selvsagt noe som webbutikken ikke vil være særlig glad i, men det kan Dere fatisk kompansre ved å redusere Deres % sats for salg, noe som ytterlige vil styrke priguiden og være til fordel for Nettbutikken og oss brukere.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Det nevnes at det blir for dyrt for de gode som får mye salg enkel løsning er et gradert prissystem basert på omsettningen Dere generer til den enkelte nettbuitikk

 

0 - x xxx xxx - 0,76

x xxx xxx - x xxx xxx - 0,xx (mindre en 0,76 osv

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvorfor de blir mer promotert av prosentlsøning en av klikkløsningen, kan du forklare litt nærmere hva du mener?

 

AtW

Hei Atw.

 

Det er flere grunner til at jeg mener det.

 

For det første så bygger en merkevare ved prisguiden. Graden av merkevarebygging kommer selvsagt an på hvordan en er representert. Effekten får alle som er med i prisguider. Her får altså mindre gode butikker like stor effekt som gode butikker.

 

For den andre så vil butikker med gode butikkløsninger få flere salg pr klikk enn de som ikke har gode løsninger. Det betyr at kostnaden for butikker med gode løsninger blir lavere enn for de som ikke har bra løsninger med betaling pr klikk. Dersom vi skulle tatt betalt pr omsetning så betyr det at de som bruker mye penger på å utvikle gode butikkløsninger må betale langt mer for å være med enn de som ikke bruker penger på slike systemer.

 

Det er en del andre grunner også, men spesielt den siste med at gode butikker må betale langt mer enn mindre gode taler for at det blir litt feil å ta betalt pr omsetning.

 

Slik jeg ser det så sender vi meget god trafikk til butikkene og så er det opp til de å omsette det til et salg. Ser vi litt på sikt så tror jeg alle er enige i at vi generelt sett er tjent med at butikker bruker midler på å forbedre butikkene med nye søkemuligheter, bedre kundesenter osv.

 

Håper det gav deg svar.

 

 

Mvh,

 

Per Øivind

(nå er det helg for min del ; )

Lenke til kommentar

Vel, svaret fra dinpris.no var som forventet. De har ikke noen store problemer med at butikken må betale til feil sted.

 

Re: dobbelt betaling

 

Dette senarioet var vi oså urolige for og vi har hele tiden samkjørt lister for flere kunder imot blant annet Tradedoubbler og oss.

Vi har funnet en løsning som virker greit med alle våre kunder og som også kan gjøres elektroniskt.

 

Både våre og for eksempel tradedoublers rapporter inneholder blant annet salgs tid, butikkens ordre nummer, og produktets navn.

 

Siden Mars 2004, har vi i samråd med nettbutikkene som bruker begge systemer, kun registrert ca 20 dobbelt ordrer (et knøttlitet nummer) og hver gang har vi slettet produktet fra vår provisjons avregning, vi sletter også kanselete ordrer og bestillinger som ikke hentes fra postkontoret etc.

 

Problemet har vist seg å være nesten helt ubetydelig for dobbel registrerte salg.

Det er et mye større problem med falske ordrer eller folk som bestiller for så å ikke hente varen på posten etter at det er sendt varer med postoppkrav.

 

Vi har tatt hensyn til begge deler og så langt har alle slike situasjoner løst seg uten problemer.

 

Er det tvilstilfeller sletter vi bare de kjøpene fra provisjons avregniongen.

Lenke til kommentar
Vel, svaret fra dinpris.no var som forventet. De har ikke noen store problemer med at butikken må betale til feil sted.

 

Fint at de har tatt dette på alvor. Har et veldig godt inntrykk av de som driver DinPris.no.

 

Uansett fordrer løsningen deres at alle stedene en butikk får salg fra bruker en sporingsteknologi som de sjekker salg opp mot. Prisguiden vår kommer ikke opp på noen slike lister da den ikke spores på denne måten.

 

Videre bruker ikke noen (eller svært få) nettsteder (VG, Aftenposten, Hardware osv) salgssporing på annonsering. Mulig at dette er noe som presser seg frem på sikt, men dette vil kunne slå ut feil mht. antall salg. Selv om en kan unngå mye ved å krysssjekke så er det fortsatt mange feilkilder.

 

Den eneste måten jeg kan se at en får korrekte tall på er at den eneklte butikk tegner et abonnement på en teknologi a la Tradedoubler Media Toolkit. Så bruker de sporing på alt av annonsering og prisguider. Da får en +- korrekte tall.

 

Det er flere butikker som gjør det allerede, og når de gjorde det endret salget fra noen prisguider seg voldsomt fordi salgene egentlig kom fra andre steder.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle hive inn mine kronestykker hit...

 

Har lest gjennom hele tråden nå og har ikke sett Hardware.no AS svare på hvordan de kan unngå en "rævkjør <sett inn butikknavn" kampanje.

 

Scenario:

 

Jeg krangler med Komplett.no og blir sur på de. Sender Hardware.no AS' 1kroners link til alle kontaktene mine på msn, spammer den litt rundt på irc og sånt med jevne mellomrom. Blir fort noen hundrelapper i Hardware.no AS sin prisguide utgifter på Komplett da.

 

Har dere noen måte å unngå dette på? Skal ikke så altfor mye til før enkeltpersoner gir nettbutikker ganske store utgifter som ikke fører til Salg i det hele tatt.

 

- Sylvarius

Lenke til kommentar

Vi logger klikk, IP-adresse og tidspunkt. I tillegg ligger det inne en sperre for å unngå at roboter eller vrange brukere skal påføre butikkene "falske" klikk på kort tid.

 

Dersom vi registrerer at det er unormalt mange klikk fra en nettbutikk kan vi enkelt gå inn å sjekke hva som har skjedd. Både Hw.no og butikkene selv har rapporter over klikkaktiviteten slik at uvettig klikking fra enkeltbrukere eller roboter raskt kan lukes ut.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel noe galt er iallefall i ferd med å skje, skulle lete etter Cooler Master ATC-620

 

Ingen oppgir at de har produktet benyttet i Deres HTPC test, for 2-3 uker siden var det iallefall 3 tilbydere i prisguiden, så det ser mer ut som om dette ender som tilbudsguiden, fanden også, vel jeg fant da ut hvor jeg til nå får det rimgligst.

 

Databutikken nå, vel tilbudsguiden var ikke mye til hjelp, hrm, går forresten ut for at en av grunnene til at blant annet netshop har fjernet den fra prisguiden og øket prisen betraktelig har vært mange klikk på den etter htpc testen, hrmf.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dere sier at dere lett merker missbruk. Men la meg se. for en butikk som komplett som er ganske stor får vel en DEL klikk hver dag. om dette blir økt med la oss si 100 klikk pr dag vil nok ikke bli merket. man klikker vel en 5-10 ganger på en butikk for å se litt på diverse varer. Bare å ha tilgang på div maskiner fungerer dette fint. Kan jo lage no greier også.. men folk hater vel ikke komplett så mye :p Uansett 36500 kr i året xtra for null salg er vel heller en dårlig deal..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...