Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

Det å kun legge inn lokketilbud tror jeg ingen butikker vil anse som lønnsomt. Poenget er jo å dra inn kunder på de produktene man har – man tjener ikke penger på lokketilbud, i tillegg vil sannsynligvis en svært liten del av søkene i prisguiden faktisk treffe de lokketilbudene man eventuelt legger ut.

Ok, unnskyld meg, jeg må bare... :!: :!: :!:

 

Det der er noe av det største sprøytet jeg har lest på lenge. Hvordan tror du store kjeder og andre butikker overlever når de skal markedsføre seg? Jo, de drar kundene inn i butikken med lave priser på ting de vet kunden vil ha, for deretter å selge samme kunde dyrere ting.

 

Lokketilbud er en av de eldste og mest suksessfulle formene for markedsføring, og er nettopp det man oppnår at butikkene legger ut i prisguiden med det systemet som er der nå.

 

Men det er jo egentlig ganske tydelig at HW.no har bestemt seg for at de har rett, brukerne og de butikkene som trekker seg ut pga dette systemet har feil, og sånn er det.

 

Hvorfor HW.no ønsker å ødelegge sin egen prisguide er det bare de selv som vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og en annen ting: investorene tjener mest på å ha så mange lesere som mulig, så det er som regel er det som er positivt for leserne også positivt for investorene

Det er sjelden bruker-/kundetilfredshet og lønnsomhet går så nært hånd-i-hånd som du sier. Man må finne det punktet der man tjener mest mulig penger uten å irritere FOR mange kunder.

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar
Eirikindre: Det er fremdeles kommunisme på Kuba, sånn hvis du er lei av å bo i et kapitalistisk land så er det alltid mulig å flytte.

 

Og ellers: jeg brukte prisguiden for et år siden også, og irriterte meg over hvor få varer som lå der inne da. Jeg kan se at det har bedra seg betraktelig siden den tid.

 

Og når du sier "..går fra å tjene leserne til å kun tjene investorer" så tror jeg ikke du helt har skjønt hva pengene de tjener går til. Det ble jo nevnt over her at de pga klikk-inntekter kan ansette en ny person til å kun legge inn varer i prisguiden. Det vil tjene oss lesere også med en større og mer oppdatert prisguide.

 

Og en annen ting: investorene tjener mest på å ha så mange lesere som mulig, så det er som regel er det som er positivt for leserne også positivt for investorene

Tror jeg gir meg nå. Det er tydelig at lite eller ingenting av det som blir sagt blir tatt til etteretning av hw.no uansett.

 

Kuba har jeg aldri hørt om, men kanskje Cuba? Uansett tror jeg ikke jeg ville like klimaet der. Litt varmt og sånn.... Antar du skjønte at jeg satte ting litt på spissen, og jeg antar du også vet at det finnes mellomting?

 

Jeg skjønner, men er uenig i det du sier, så vi har nok litt ulike politiske og økonomiske oppfatninger og ville nok aldri bli enige uansett, så jeg tror vi gir oss her :-)

Lenke til kommentar

Det som overrasker meg mest er hvordan unge mennesker med "liten eller ingen inntekt" kan ta seg råd til skjermkort i 3000-kronersklassen...

 

Det blir nevnt tidligere her at gjennomsnittskjøpet formidlet gjennom prisguiden er på 2600 kroner...

 

Den _virkelige_ kapitalen sitter hos Intel, AMD, skjermkortprodusenter, harddiskprodusenter, dataspillutviklere osv...

 

Beste måten å ikke støtte kapitalismen og samtidig holde seg til datainteressen sin da er å holde seg til linux, ikke oppdatere datamaskina si, og ikke spille dataspill.

Lenke til kommentar
Det å kun legge inn lokketilbud tror jeg ingen butikker vil anse som lønnsomt. Poenget er jo å dra inn kunder på de produktene man har – man tjener ikke penger på lokketilbud, i tillegg vil sannsynligvis en svært liten del av søkene i prisguiden faktisk treffe de lokketilbudene man eventuelt legger ut.

Ok, unnskyld meg, jeg må bare... :!: :!: :!:

 

Det der er noe av det største sprøytet jeg har lest på lenge. Hvordan tror du store kjeder og andre butikker overlever når de skal markedsføre seg? Jo, de drar kundene inn i butikken med lave priser på ting de vet kunden vil ha, for deretter å selge samme kunde dyrere ting.

 

Lokketilbud er en av de eldste og mest suksessfulle formene for markedsføring, og er nettopp det man oppnår at butikkene legger ut i prisguiden med det systemet som er der nå.

 

Men det er jo egentlig ganske tydelig at HW.no har bestemt seg for at de har rett, brukerne og de butikkene som trekker seg ut pga dette systemet har feil, og sånn er det.

 

Hvorfor HW.no ønsker å ødelegge sin egen prisguide er det bare de selv som vet.

Ja dette kan utvikle seg til at prisguiden rett og slett nesten bare består av lokketilbud. For hvilken butikk vil vel betale for å vise et produkt som de vet ikke er billigst? Spesielt på en liste der de blir sammenlignet med andre nettbutikker i pris-rekkefølge.

 

Ta f.eks komplett.no som desidert har den beste layouten. Hvorfor skal de ville betale for at vi bruker siden deres kun for å finne info? Da vil det jo lønne seg for de å kun vise de produktene de vet er billigst.

 

Når nettbutikkene begynner å spekulere i dette er jo hele formålet med prisguiden borte :no:

Lenke til kommentar
erikindre: jammen, da er jo problemet løst, for da tilhører du jo ikke målgruppa til prisguiden likevel

Det hjelper ikke de små webshoppene så lenge alle andre gjør det.... Det blir ikke mye mindre penger i lomma på hw.no fordi jeg ikke bruker prisguiden når alle andre gjør det. Som du sikkert skjønner er jeg ganske sosialistisk av meg....

Lenke til kommentar
Når nettbutikkene begynner å spekulere i dette er jo hele formålet med prisguiden borte :no:

For at nettbutikkene skal kunne tjene på prisguiden de spekulere i lokketilbud. Nettbutikkene vet det, kundene vet det, men HW.no ønsker tydeligvis ikke å leve i den virkelige verden.

 

Løsningen for meg som bruker er veldig enkel. Jeg kommer ikke til å bruke prisguiden allikevel.

Lenke til kommentar

En idè: Hvorfor øker ikke alle webshoppene varene med 1 krone (som vi kjøpere ikke bryr oss om i forskjell) og dermed er mestparten allerede fikset! :!:

 

Syns det er litt syting fram og tilbake, men jeg bruker prisguiden og verdsetter den for hva den er, jeg ser etter produkt og hva det eventuellt koster hos den og den butikken. Om butikkene må finne en eller annen møte å få penger til kostnaden for å være med i prisguiden så tror jeg ikke noen av oss får noe stort problem hvis webshoppene øker prisene med 1-3 kr.

 

Pyton.no svarte tidligere at dem ønsker lavest pris til kjøper, det er greit nok, men når det er snakk om økning på 1-3 kr pr. produkt så vil nok reklamen pr. klikk på prisguiden lett bli god profitt for dem uten at noen bryr seg.

 

Om noen har foreslått noe lignende tidligere har jeg bæsja på leggen ettersom jeg ikke har lest alle sidene. :innocent:

 

I tillegg så går pengene til forbedringer og tilleggelse av flere produkter raskere i prisguiden så jeg syns det også er et slags "nødvendig gode" for å holde seg godt oppdatert. ;)

Endret av Basus
Lenke til kommentar

Interessant tema dette her. En løsning for de som ikke støtter filosofien til hw.no er å bruke prisguiden, men ikke trykke på noen produkter. Finn heller fram til produktene selv på den aktuelle webshop sin side. :yes:

 

På en annen side vil dette føre til dårligere prisguide. :no:

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
DesertGlow

Det å kun legge inn lokketilbud tror jeg ingen butikker vil anse som lønnsomt. Poenget er jo å dra inn kunder på de produktene man har – man tjener ikke penger på lokketilbud, i tillegg vil sannsynligvis en svært liten del av søkene i prisguiden faktisk treffe de lokketilbudene man eventuelt legger ut.

 

Dette var da mildest talt et oppsiktsvekkende utsagn, lokketilbud og varer med tilnærmet 0 i fortjeneste er en av de mest brukte markedsføringsformer i næringslivet, vil like å se den som kan dokumentere noe annet. Hva tror du Ukens tilbud fra butikkene er ??????

 

(Rema er vel den eneste som annonser med kun lave priser)

 

Dette er produkter som har til hensikt å skape mersalg. Og siden hensikten med prisguiden tydligvis er å få kunder til webshoppen vil det være direkte dumt å legge ut de produkter en ikke har så gode priser på, når så du en annonse på at "dette er vi dyr på"

 

En god markedsfører med stramt budsjett vil selvsagt dersom han har litt i toppen søke å skape et best mulig bilde av butikken, og det gjør han ved å legge ut noen produkter på "prisguiden" gjerne på produkter som ofte søkes på. Vidre markedsføring når en først har fådd brukeren inn på siden sin er vel ganske åpenbart. Markedsføreren vil søke å få sine "lokkeprodukter" opp på strategiske valg i prisguiden, alt annet vil være dumt !

 

Vel skyter etter feil person, i samtlige eksempler som er vist til her er det IT-butikken som slår de andre, og som Dere hevder er med i sammenligningen.

Sammenligningen med ukens tilbud tror jeg er feil, fordi dette er laget for at folk skal kunne jevnlig komme inn på deres sider og sjekke, og på den måten lager man et slags kundeforhold uten at man nødvendigvis selger noe, samtidig er dette noe som brukes i ren markedsføring, noe som gjør at de få tilbudene man har når fram til en stor gruppe.

 

Med lokketilbud i en prisguide vil man ikke oppleve samme effekten, og man vil ikke oppnå at folk kjøper dyrere produkter enn de egentlig vil ha slik f.eks. El-kjøp kan gjøre med dyktige selgere.

 

Forøvrig er ikke Rema den enste som reklamerer med kun lave priser i matvarebransjen, dette gjelder også Prix og Kiwi, mens det er de dyrere aktørene (les Maxi, Joker, Spar, Rimi osv - samt Lidl som må ha ekstreme tilbud for å få folk til å forandre kjøpemønster, noe de i liten grad ser ut til å klare) som bruker lokketilbud for å få til et mersalg ved å få kunder fysisk inn i butikken. Husk at det er en forskjell på å få folk fysisk inn i en butikk, og det å bare få folk inn på en nettside.

 

Det er også en stor forskjell på hva som er hensikten til lokketilbudene til matvarebutikker opp mot f.eks. El-kjøp. Mens matvarebutikkene med glede selger ut lokketilbud, fordi de vet at majoriteten også handler andre ting mens de kommer inn, ønsker ikke El-kjøp å selge lokketilbudene i det hele tatt, men ønsker at folk skal gå for dyrere produkter.

 

En markedsfører vil søke etter å lage et best mulig bilde av butikken, men forskjellen på reklame og en prisguide er at kunden kun får opp produktene den søker etter, og derfor får ikke en aktør markedsført seg hvis man ikke klarer å være representert på så mange områder som over hodet mulig. Derfor vil ikke lokketilbud i en prisguide ha den samme effekten som i en normal reklamekampanje.

 

Husk også at prisguiden inneholder funksjonalitet med handlevogn, som søker opp hvilken butikk som har flest av dine varer, og den totale prisen. Ved å kun legge inn noen få tilbud, vil man miste alle brukerne av denne funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Deserthglow:

 

nå, vel er et godt forøk på forsvar men!

 

Ukens tilbud er lokketilbud for å få folk til butikken. Greit nok at du ikke har en pågående selger på deg på nettet. Men det er tilbud som selges med tilnærmet 0 i avanse og med den gode hensikt å få folk til å komme til webshoppen., og dermed få en possitiv opplevelse med butikkiken. Og ofte raskes litt annet småtterier med i samme slengen for å spare frakt.

 

Det er tross alt ikke mange bedrifter med millioner i reklamebudsjettene sine. Og med en så meget usikker annonseringsmetode når det gjelder kostnader som en pris pr klikk er, skal det mot til for en midre aktør til å satse på noe sånt.

 

Så hvis du mener at standard reklamtriks som lokketilbud ikke virker på nett, så burde du iallefall ha mer å gå på en å bare synse. Noe undergrunnlag her ville vært av intresse, da markedsføring er interessant.

 

Og til den geniale som tror det vil bøte på utgiftene å legge på 1 kr pr produkt for å kompensere for utgiften, flott resonert (ironi)

 

:no:

 

med 5 % salg av antall klikk betaler du 20 kr i markedsføringskostnader pr salg via prisguiden. DVS skal de dekke inn kostnadene så må de legge på 20 kr pr produkt og ikke kr 1.,

 

Men for å presisere det er ikke det at Dere ikke skal ha betalt for jobben, skulle da bare mangle. For en stakket stund vil Dere nok tjene mer på nåværende metode, men siden det er klart at priguiden mangler noen av de store og rimelige butikkene, så er og blir den kun et markedsføringsmedia, basert på agresiv prissetting fra HW, og dermed kun en liten pekepinn for oss brukere,.

 

Og Til Enden, hvorfor var bar alt fryd å gammen da det ikke var betalt, fordi en ikke betalt tjeneste vil ha legimiteten over seg ved å være nøytral.

 

Og klart de handlekurvfunksjonene gjør jo prisguiden opp til en forlenget Netbutikk for De største annonsørene.

 

En ok Fast pris ville vansklig kunne bestriides når det gjelder nøytralitet, men en 100% åpenbar proftittgjag kan ikke og vil ikke skape tillit.

 

Tror min mening er utdypet nokk nå og det vil kun være undergrunnlag for at Dere mener at lokketilbud ikke virker i prisguiden som skal få meg til å tro på bortforklaringer.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jeg prøver å svare på noen spørsmål her:

 

Hvorfor har vi tatt betalt i prisguiden?

 

Dette har vært en sammensatt helhetsvurdering der mange momenter har spilt inn. Hovedgrunnen er imidlertid at vi ønsker at prisguiden skal bli enda bedre. Vi ønsker å kunne bruke mye mer ressurser på innleggelse av produkter, produktinformasjon og ikke minst tekniske forbedringer.

 

Dessverre har ikke HW hatt monopol på prisguider i Norge ;-), og konkurransen gjør at vi må være konkurransedyktige både på kvalitet og kvantitet. Det synes vi ikke at vi har klart godt nok, og det vil vi gjøre noe med. Men det vil koste mye.

 

Betalingen i prisguiden gir oss anledning til å satse på prisguiden i en helt annen skala enn vi har kunnet til nå.

 

Til 1. november i fjor var prisguiden en ren utgiftspost for oss, vi brukte bla. ca. 20 000 i måneden på produktinformasjon alene. I 2005 kan vi bruke mye mer enn det - og likevel ikke tape penger!

 

Til nå har prisguiden vært drevet av studenter og andre på fritiden. I 2005 kommer vi til å ansette en utvikler på fulltid - noe vi gleder oss veldig til. Det kommer selvsagt til å merkes på tjenesten.

 

Hvorfor 1 krone per klikk?

 

KISS-prinsippet. Vi vil ha det enkelt. Vi slipper å lage systemer for tracking av salg og provisjonsutregninger fra dette. Og i motsetning til konkurrentene gir vi de samme vilkårene til alle butikkene - store som små. Det synes vi er mest fair.

 

Såvidt vi vet er 1 krone mindre enn det konkurrerende prisguider tar. Fordi få butikker har falt fra tror vi at prisen er satt på et fornutftig nivå.

 

Skulle det imidlertid vise seg at 1 krone er for dyrt, slik at mange butikker etterhvert faller fra, vil vi selvsagt revurdere prisen og eventuelt måten betalingen beregnes på.

 

"1 krone er for mye"

 

Det ser ikke slik ut, da vi har flere butikker med prisguiden enn noen gang. Hadde det vært for dyrt ville vi sett et massivt frafall av butikker.

 

Butikkene kan også styre kostnadene selv, ved å justere prisene og vareutvalget. Setter de opp prisen litt får de færre klikk, men tjener mer per salg.

 

"Umulig for nye og små butikker?"

 

Dette argumentet skjønner jeg ikke helt. Nye butikker får færre klikk enn mer etablerte butikker, og derfor en lavere kostnad ved å være med i prisguiden. Det er nettopp for å gjøre det lett for nye butikker å bli med at vi har valgt å ikke ha noe etableringsgebyr eller engangsgebyr.

 

En ny butikk vil normalt neppe få mer enn noen hundre klikk i måneden. Noen hundrelapper i måneden vil være en svært liten del av kostnadene som kreves for å etablere en seriøs butikk.

 

"Butikker med god produktinfo får svi"

 

Det er korrekt. Vi ser at svært mange bruker særlig Komplett.no for utfyllende informasjon om produktene. Men denne "svien" er nok kalkulert inn i budsjettene til butikkene, og heldigvis har Komplett valgt å bli med videre i prisguiden - sannsynligvis fordi de ser at det lønner seg likevel.

 

Jeg vil også tro at det at man klikker seg inn til Komplett for å lese produktinfo er god "reklame" for Komplett. Forøvrig hender det jo også at man blir fristet av et annet tilbud når man først er inne på sidene til f.eks. Komplett.

 

Vi bruker svært mye mer ressurser nå på å legge inn produktinfo og bilder på produktene, og en vakker dag håper vi å bli så gode på dette at det blir unødvendig å klikke seg videre inn til butikkene bare for å lese om produktene.

 

"Brukerne påfører butikkene kostnader uten å vite om det"

 

Vi har vurdert det slik at det er tilstrekkelig med informasjon om betalingen på "info"-siden om prisguiden. Dette kan man selvsagt velge å være uenig i.

 

Vi kunne selvsagt lagt ut en "Advarsel: Du er i ferd med å påføre butikken en kostnad på kr. 1,-" i nærheten av linkene til butikkene, eller kanskje som en popup.

 

Vi synes imidlertid ikke det er nødvendig. De butikkene som er med i prisguiden vet at de aller fleste som klikker ikke kommer til å kjøpe. De vet at mange klikker for å se på produktinfo, specs eller bilder.

 

Dette har butikkene garantert kalkulert inn i budsjettene; og de butikkene som faktisk ligger i prisguiden har altså kommet til at det likevel lønner seg å være med i prisguiden.

 

Vi har derfor ikke sett noen grunn til å forsøke å endre brukermønsteret i prisguiden. Vi vil selvsagt ikke oppfordre folk om å klikke til butikkene for å se produktinfo, men vil heller ikke advare mot å gjøre dette.

 

Butikkene vet at de må betale - det er det viktigste.

 

Produktprisene vil gå opp på grunn av betalingen

 

Ja, det er nok korrekt. Utgiftene for butikkene øker, og til syvende og sist vil det slå ut på prisene til forbruker. Sannsynligvis vil imidlertid prisene ikke gå opp veldig mye; for det første blir ikke prisen per salg såå høy, for det andre er Hardware.no tross alt en liten fisk i den store sammenhengen. Det aller vesentligste av omsetningen til de store butikkene kommer ikke fra prisguiden til Hardware.no.

 

I visse tilfeller mener vi også at økte priser kan være positivt. Det har vært et problem i prisguiden at "useriøse" butikker har operert med FOR lave priser - kanskje for å lokke potensielle kunder inn i butikken. Når kunden har prøvd å kjøpe det aktuelle produktet har ikke butikken kunnet levere, eller leveringstiden ville vært flere måneder frem i tid. Slik useriøs prissetting har også påvirket prisene til de seriøse butikkene - det er grenser hvor mye dyrere man kan fremstå som. Dermed har marginene på de aktuelle produktene kanskje blitt uforsvarlig lave.

 

Slike eksempler håper vi at vil forsvinne med betalingen i prisguiden - nå vil jo ikke klikkene lenger være gratis. Vi tror at betalingen vil være med på å fjerne de useriøse lokketilbudene.

 

Prisguiden - finne lavest pris?

 

Prisguiden har aldri hatt med samtlige norske butikker, og det kommer den heller aldri til å få. Det er derfor ikke noen garanti for at man finner de laveste prisene - og det har det aldri vært. Om man derfor synes at prisguiden er ubrukelig er hver enkelt bruker selvsagt hjertelig velkommen til å lete gjennom samtlige butikker manuelt.

 

Prisguiden har aldri hatt med flere butikker enn nå, og flere butikker kommer helt sikkert til å komme med i tiden fremover. Vi håper at prisguiden fortsatt kan være til hjelp for mange.

 

Betalingen har altså ikke ført til noe prinsipielt nytt her.

 

"Guiden har greid å overleve i fem år allerede uten disse klikkpengene"

 

Vårt mål med prisguiden er ikke at den skal "overleve", men at den skal bli vannvittig bra. Dessverre vil dette også kreve svært store ressurser - både på programmering, drifting og innleggelse av produkter/produktinformasjon.

 

Til nå har kostnadene på produktguiden blitt tatt av ressurser vi kunne brukt til å gjøre Hardware.no enda bedre redaksjonelt, eller til å lansere andre kule tjenester.

 

Betalingen fra prisguiden kommer såvidt jeg vet ikke til å bli øremerket arbeidet i prisguiden, men nå som vi ser at vi kan tjene penger på den er det liten tvil om at vi vil sette inn mange gir ekstra på å gjøre prisguiden bedre.

 

 

Itbutikken

 

Itbutikken er fortsatt med, men har valgt å fjerne en del produkter fra listen som vi henter inn prisene fra. Itbutikken er dermed ikke like godt representert som tidligere.

 

Vil betaling medføre større krav fra butikkene?

 

Dessverre har vi hatt mye feil i prisguiden, men ettersom butikkene ikke har betalt oss har butikkene kanskje ikke følt at de kan presse oss for mye og for ofte for å få ting korrekt. Det er klart at kravene til oss som en tjenesteleverandør øker nå som vi tar betalt. Til syvende og sist vil dette medføre mer arbeid for oss, men også en tjeneste med færre feil.

 

Hva med produktmangfoldet?

 

Noen her har spekulert i om det vil lønne seg å bare satse på noen få, veldig populære produkter som et lokketilbud. Den argumentasjonen kan jeg ikke skjønne.

 

For butikkene er det høyest marginer på de litt mer uvanlige produktene, samt tilleggsutstyr. Mer enn noen gang vil det lønne seg å være gode på spesielle nisjeprodukter som man kanskje tilogmed kan være alene om å selge i prisguiden.

 

 

Vennlig hilsen

Martin Lexow Wirak

Styreformann

Hardware Online AS

Lenke til kommentar
Deserthglow:

 

nå, vel er et godt forøk på forsvar men!

 

Ukens tilbud er lokketilbud for å få folk til butikken. Greit nok at du ikke har en pågående selger på deg på nettet. Men det er tilbud som selges med tilnærmet 0 i avanse og med den gode hensikt å få folk til å komme til webshoppen., og dermed få en possitiv opplevelse med butikkiken. Og ofte raskes litt annet småtterier med i samme slengen for å spare frakt.

Ikke forsøk på forsvar, men en oppklaring i at forskjellige medium har forskjellige effekter.

 

Jeg har ikke sagt at Ukens Tilbud ikke er lokketilbud, og ikke at det ikke er effektivt, jeg sier bare at det ikke kan sammenlignes med prisguiden som fungerer på en helt annen måte. Gjennom et slikt medium vil en i svært liten grad få utbytte av lokketilbud fordi lokketilbud kun gjelder noen få varer, og disse varene får man ikke vite om i et prissøk med mindre man søker eksplisitt etter dem.

 

Det er derfor svært viktig å skille mellom forskjellige eksponeringskanaler, fordi ting som er viktig et sted, ikke nødvendigvis betyr noe som helst annet sted.

Lenke til kommentar
Og Til Enden, hvorfor var bar alt fryd å gammen da det ikke var betalt, fordi en ikke betalt tjeneste vil ha legimiteten over seg ved å være nøytral.

 

Og klart de handlekurvfunksjonene gjør jo prisguiden opp til en forlenget  Netbutikk for De største annonsørene.

 

En ok Fast pris ville vansklig kunne bestriides når det gjelder nøytralitet, men en 100% åpenbar proftittgjag kan ikke og vil ikke skape tillit.

 

Tror min mening er utdypet nokk nå og det vil kun være undergrunnlag for at Dere mener at lokketilbud ikke virker i prisguiden som skal få meg til å tro på bortforklaringer.

I forhold til argumentet med at prisguiden ikke er representativ lenger mener jeg folk har driti på draget, da prisguiden ikke var det spøtt mer representativ før denne betalingsordningen kom igang. Faktisk mener jeg den er mer representativ idag, da det er flere nettbutikker med enn noen gang.

 

Når det gjelder det med nøytralitet, så må du bare unskylde at jeg ikke forstår hvorfor prisguiden ikke er nøytral. Ja, kommersialisering kan sikkert føre til at enkelte tviler på dens formål, men det kan vel ikke knyttes direkte opp mot nøytralitet, kan det? At noen tror at den kanskje kan forekomme forskjellsbehandling betyr ikke at det faktisk forekommer, og jeg har enda til gode å se at noen klarer å komme med et fnugg av bevis, eller en gang sterke indisier, som tilsier at dette skjer.

 

Er det mulig vi har en ulik definisjon av nøytral? For meg betyr det at ingen aktører her har noen fortrinn framfor andre. Jeg kan som sagt si meg enig i at den ikke er representativ for den totale mengden nettbutikker, siden alle ikke er med, men helt ærlig - det har de aldri vært, og det er en rimelig "far fetched" tanke å tro at det noen gang kommer til å skje...

 

 

 

Personlig tillegg:

vil bare legge til at jeg er veldig glad for at det ser ut som om de fleste som aktivt bidrar her nå klarer å forholde seg rolige og diskutere på en konstruktiv måte. Det er faktisk gøy å delta i en slik diskusjon :)

Lenke til kommentar

eneste kommentar til det innlegget, rein politkersvada. (mirvaks)

 

Klart at en overgang fra en side for hw intreserte til en ren profittorganisasjon., kan skape en del uheldige disposisjoner.

 

Og fra 0 kr i inntekt til ca 3,6 mill (findus sitt overslag), med kun merkostnader på en ansatt, betal nå den mannen 600 000,- og det gir et bidrag til overskudd på 3 mill.

 

Er jo fint å se at gamle teser om lokketilbud som ganske sikkert er pensum i de fleste skoler som omhandler markedsføring ikke gjelder her, :dribble: , i den nærmest sammenlignbare bransje med nettet , postordekataloger benyttes lokketilbud over en lav sko, men selvsagt ikke på nettet (mega ironi)

 

og som et lite appropo, 20 kr er sansyligvis mer en det f. eks pyton har i avanse i dag på f. eks minne, hardisker, cpu, i allefall dersom de skal være topp 5 i prisguiden.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ja ja, det var gøy så lenge det varte. Jeg tror ikke det går lenge før prisguiden ikke er mye verdt, hvis ikke hw legger om kursen kraftig her. Ikke misforst, jeg er ikke kommunist, og har ingenting imot at hw tjener penger. Men denne måten å gjøre det på kommer, som folk tidligere har nevnt, til å ødelegge kvaliteten i lengden.

 

Jeg går også inn hos Komplett hele tiden via prisguiden kun for å lese mer om produkter. Hvis dette er noe mange gjør, noe det ser ut til å være, så vil vel dette føre til at Komplett må slutte å legge alle produktene sine i guiden, eller slutte å ha så god info om produktene.

 

Det blir nok flere og flere butikker som ikke vil være med på dette, og/eller butikker som kun legger ut de varene de vet at de er billigst på.

 

Etter litt tid med dette opplegget, så blir prisguiden like unyttig som Kelkoo...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...