Gå til innhold

Er MP3 formatet i ferd med å dø?

Lumet

Anbefalte innlegg

Patenthaveren av lydformatet MP3, Thomson and the Fraunhofer Gesellschaft

har nå innført ny lisens på alle MP3 dekodere.

Prislisten finnes her

Dette betyr slutten på alle Freeware MP3 spillere :cry:

Som konsekvens er Ogg Vorbis antatt å bli det mest populære lydformatet

R.I.P?

Endret av Lumet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel... Det blir vel noe a la det som skjedde med GIF formatet? Hvor noen skulle ha penger for lisensen... Det funka ikke så bra.

Tviler vel på at de får til dette nå -- flere år etter lanseringen. Produkter som alt er laget vil jo ikke forsvinne fordi de plutselig ombestemmer seg.

Dog - Ogg er et svært bra alternativ!! Synd min zen micro ikke støtter det :(

Lenke til kommentar

Joda Mr.Berg du har rett i det, men man kan ikke bruke samme software i all evighet heller.

Det er like viktig å oppdatere software, som hardware.

Tror ikke noen har lyst til å sitte på winamp 5 de neste årene!

Det er min mening da!

Lenke til kommentar

iTunes kan holde flere oppføringer i mediebiblioteket en Winamp, og Windows MP

til sammen (Nesten..)

Men.. liten vits med iTunes dersom du ikke har MASSE mp3 filer MHT minnet i maskinen

Endret av Lumet
Lenke til kommentar
Patenthaveren av lydformatet MP3, Thomson and the Fraunhofer Gesellschaft har nå innført ny lisens på alle MP3 dekodere.

Dette er eldgammelt nytt, er 2.5 år siden disse lisensgreiene ble innført (egentlig enda lengre siden, men er vel litt over to år siden sist endring).

Prislisten finnes  her

Datoen nederst på denne siden sier jo bl.a. 2002.

Dette betyr slutten på alle Freeware MP3 spillere  :cry:

Tull og tøys, du har ikke sett at f.eks. Nullsoft tar betalt for WinAmp (med unntak av den oppstæsja pro utgaven)?

Thomson har nemlig uttalt at de aldri kommer til å kreve lisenspenger av freeware mp3 spillere..

Artikkel Her, sitat:

But he said Thomson does not do that and never has; that its policy has always been to allow free use of the company's MP3 patents in "freely distributable software" while charging royalties to all commercial software or hardware makers that use Thomson's MP3 technology.

Som konsekvens er Ogg Vorbis antatt å bli det mest populære lydformatet

Hvem antar dette? du? ...bare synsing.. Selv om jeg selv skulle likt at ogg vorbis skulle bli mest populært..

R.I.P?

Nope, not by a longshot..

Uansett, selv om det hadde vært slik du påstår, at freeware MP3 avspillere skulle bli en saga blott, tror jeg det skal MYYYYYYE til før MP3 dør ut. Folk hadde bare lasta ned cracka versjoner eller f.eks. de ærlige hadde betalt noen kroner for lisensierte avspillere. Uten å ha noe som helst reell peiling, vil jeg anta at 99% av all musikk på nettet er MP3... skulle denne mengden plutselig bare forsvinne for å bli erstattet av ogg?..

Alikevel er det mange nye spennende musikkformater under utvikling og noen har allerede fått fotfeste. Så en gang i fremtiden blir nok andre formater enn MP3 dominerende, men det er nok en god stund til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...