Lumet Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Patenthaveren av lydformatet MP3, Thomson and the Fraunhofer Gesellschaft har nå innført ny lisens på alle MP3 dekodere. Prislisten finnes her Dette betyr slutten på alle Freeware MP3 spillere Som konsekvens er Ogg Vorbis antatt å bli det mest populære lydformatet R.I.P? Endret 25. januar 2005 av Lumet Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Betale for ein mp3-spelar på PCen? Kjem aldri til å skje. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 De fleste har jo uansett mp3-spillere som er installert før dette kom, så da er de jo like langt. Dessuten har jo Fraunhofer-kodeken alltid være patentert, mens f.eks. Lame ikke er/har vært det..? Lenke til kommentar
pian Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Vel... Det blir vel noe a la det som skjedde med GIF formatet? Hvor noen skulle ha penger for lisensen... Det funka ikke så bra. Tviler vel på at de får til dette nå -- flere år etter lanseringen. Produkter som alt er laget vil jo ikke forsvinne fordi de plutselig ombestemmer seg. Dog - Ogg er et svært bra alternativ!! Synd min zen micro ikke støtter det Lenke til kommentar
Lumet Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Joda Mr.Berg du har rett i det, men man kan ikke bruke samme software i all evighet heller. Det er like viktig å oppdatere software, som hardware. Tror ikke noen har lyst til å sitte på winamp 5 de neste årene! Det er min mening da! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Trenger ikkje noko meir enn iTunes til å spele av mp3-filer eg. Lenke til kommentar
Lumet Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Joda iTunes er genialt som f det.. Så lenge det er gratis oppdatreringer å hente Uten?.. Kjedelig! jeg går over til OGM / OGG Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Winamp 5 holder i massevis for meg for mange år. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Kjører fortsatt winamp 2, jeg...samt Fraunhofer Winplay som jeg fant gratis på Fraunhofer sine sider. Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 OGG > mp3 by faaaaaar Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Men når du har 20GB med mp3....og det er vel heller tvilsomt at dette går gjennom. Lenke til kommentar
Lumet Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 Tviler på Tvilsomt Zeph. Etter hva ryktene sier er det allerede hendt RedHat har allerede fjernet all mp3-software fra sitt OS Go gullf1sk.. Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Bruker fortsatt winamp 2 jeg, synes den er helt kurrant! Har prøvd winamp 3, men ikke itunes.. Hva er det de har, som ikke winamp2 har egentlig? Eller er det bare utseende det går på? Lenke til kommentar
Lumet Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) iTunes kan holde flere oppføringer i mediebiblioteket en Winamp, og Windows MP til sammen (Nesten..) Men.. liten vits med iTunes dersom du ikke har MASSE mp3 filer MHT minnet i maskinen Endret 26. januar 2005 av Lumet Lenke til kommentar
MantaRay Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Patenthaveren av lydformatet MP3, Thomson and the Fraunhofer Gesellschaft har nå innført ny lisens på alle MP3 dekodere. Dette er eldgammelt nytt, er 2.5 år siden disse lisensgreiene ble innført (egentlig enda lengre siden, men er vel litt over to år siden sist endring). Prislisten finnes her Datoen nederst på denne siden sier jo bl.a. 2002. Dette betyr slutten på alle Freeware MP3 spillere Tull og tøys, du har ikke sett at f.eks. Nullsoft tar betalt for WinAmp (med unntak av den oppstæsja pro utgaven)? Thomson har nemlig uttalt at de aldri kommer til å kreve lisenspenger av freeware mp3 spillere.. Artikkel Her, sitat: But he said Thomson does not do that and never has; that its policy has always been to allow free use of the company's MP3 patents in "freely distributable software" while charging royalties to all commercial software or hardware makers that use Thomson's MP3 technology. Som konsekvens er Ogg Vorbis antatt å bli det mest populære lydformatet Hvem antar dette? du? ...bare synsing.. Selv om jeg selv skulle likt at ogg vorbis skulle bli mest populært.. R.I.P? Nope, not by a longshot.. Uansett, selv om det hadde vært slik du påstår, at freeware MP3 avspillere skulle bli en saga blott, tror jeg det skal MYYYYYYE til før MP3 dør ut. Folk hadde bare lasta ned cracka versjoner eller f.eks. de ærlige hadde betalt noen kroner for lisensierte avspillere. Uten å ha noe som helst reell peiling, vil jeg anta at 99% av all musikk på nettet er MP3... skulle denne mengden plutselig bare forsvinne for å bli erstattet av ogg?.. Alikevel er det mange nye spennende musikkformater under utvikling og noen har allerede fått fotfeste. Så en gang i fremtiden blir nok andre formater enn MP3 dominerende, men det er nok en god stund til... Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 MP3-formatet er dessverre slettes ikke i ferd med å dø. Det burde vert det, for det finnes formater som heller er å foretrekke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå