Gå til innhold

ISO vs. IMG. vs. BIN?

Xantix

Anbefalte innlegg

Noen som egentlig kan forklare meg en gang for alle hva som er forskjellen på alle disse formatene? Konverterte en img fil på 760mb til iso og da ble den 100mb mindre!!! Kan derfor ikke fatte og begripe at ikke noe informasjon går tapt.... Eller at noen da velger img framfor iso når den er mye mer plassbesparende, samme gjelder .bin som også er en god del større enn iso formatet.

X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Img er vel et helt nøyaktig bilde av plata.

Iso fjerner vel "døplasen" som ikke brukes.

Så om du lager en IMG av en singel, så vil den bruke 700mb diskplass, mens en ISO vil bare ta med data'ene av plata, så den vil bli 150-200 mb ?

Lenke til kommentar

En IMG er en såkalt Image fil. Navnet sier seg selv, filen er en tro kopi av den originale kilden og vil dermed være samme størrelse. Ingenting er komprimert i en img fil. Det som er bra med img filer er at du slipper å sette sammen alle filene når man skal brenne en kopi, man tar gjerne bare å velge img filen og neste punkt blir bare å brenne platen.

ISO filer er komprimerte og dermed spare plass siden data og pakket tettere sammen

Lenke til kommentar

bin/img bryr seg stort sett ikke hvordan cden ser ut, den bare kopierer den slik den er, derfor blir den også relativt stor. ISO derimot lagrer bare dataen pluss bittelitt info om cden, derfor støtter den ikke flere tracks, etc.. Hvis du f.eks har en cd med vanlige audio-tracks i tillegg vil disse ikke kunne lagres i en iso.

Akkurat hva som er forskjellen mellom bin og img vet jeg ikke, men jeg regner med det bare er forskjellige standarder selskapene i mellom. De tar i alle fall akurat det samme så vidt jeg vet.

Grunnen til at "the scene" bruker bin/cue er fordi bin/cue var først og at det tar alt. Å drive å bytte formater alt etter hvordan cden ser er litt tungvint. 100meg er tross alt ikke så mye i den store sammenhengen.

Med det sagt tror jeg ikke det er mange cder nå til dags som faktisk bruker audio-tracks. Det er vel stort sett bare en data-track på alle moderne spill/programmer, så for såvidt kan en bruke iso om en vil.

Lenke til kommentar

Takk for opplysende svar. Noen som vet om et program virtual cd som tar "alle" image formatene"? Har burkt virtual cd men den tar ikke .img. Har jo et program hvor jeg kan konvertere mellom image formatene, men det er greit om jeg slipper dette.

X.

Lenke til kommentar

Noen sier at man bare kan rename .bin filer til iso og brenne dem ut. Gjelder dette også andre image formater? Vil det funke med alt?? Synes det er rart visst det er så enkelt når det da finnes egne programmer som konverterer mellom de ulike image formatene.....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

IMG filer er det vel CloneCD som bruker, er det ikke? Formatene er bare ulike måter å presentere et CD-bilde på. Alle disse formatene, etter som jeg har skjønnt, tar like stor plass.

ISO er vel det formatet som flest programmer kan ta, og det kan lønne seg.

BIN filer må konverteres til ISO. Søk på "BIN to ISO converter" på google..søk og du skal finne :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Noen sier at man bare kan rename .bin filer til iso og brenne dem ut. Gjelder dette også andre image formater? Vil det funke med alt?? Synes det er rart visst det er så enkelt når det da finnes egne programmer som konverterer mellom de ulike image formatene.....

Det kan du ikke, men du kan derimot rename IMG-filer til ISO, og brenne de. Det virker, men BIN-filer må konverteres.

Lenke til kommentar

iso er så vidt jeg fortstår et mer standardisert format enn bin/img-filer. bin og img er bare det programmene kaller filen når de lager sin egen versjon av et "bilde" av platen. Om det er bin/cue-format, er det imidlertid nokså standardisert. Da spesifiserer cue-filen hvordan dataene i bin-filen skal tolkes/skrives på CDen. iso-filer følger ISO9660, med mindre de er laget av Easy CD, som visstnok har sitt eget iso-format.

Lenke til kommentar

Order "ISO filer" blir vel generelt brukt for alle typer image filer. Men filer med filnavn .iso er vanligvis kun image av fildata som ligger på platen.

Men nå er det så at CD-plater også har ekstra datafelt som bl.a. inneholder feilkorrigeringsdata. Det er flere standarder for hvordan data lagres på en CD-plate, blant annet MODE1 og MODE2 og AUDIO.

BIN filer er litt mer komplisert enn en .iso fil som kun inneholder fildata. BIN filer kan også kun inneholde fildata (og derfor være identisk til en .iso fil) men kan også være et av de mange andre CD-plate formatene, og også inneholde datafeltet med for feilkorrigering. Det er derfor BIN filer trenger en CUE fil som forteller inneholdet i BIN filen.

Her er sakset fra et program som jeg brukte mye i sin tid, som heter BinChunker:

Guide to What is Stored in Image Files

------------------------------------------------------------

Refer to diagram on left. "bps" refers to "bytes per sector".

Information contained in *.CUE file specifies the mode and bps for each

track contained in the BIN file.

Data Tracks

--------------------

2352 bps = All possible bytes of a sector. Can be used for M1or M2.

2336 bps = Used exclusively for M2.

For M2F1: Contains SUBHEADER, DATA, EDC and ECC.

For M2F2: Contains SUBHEADER, DATA and SPARE.

Most Mode 2 tracks contains both M2F1 and M2F2 sectors.

2048 bps = Used exclusively for M1, contains only DATA

Audio Tracks

---------------------

2352 bps = All possible bytes of sector.

Note: Maximum number of bytes per sector is 2352. You can put any

kind of data track in an image file that contains 2352 bps. You

can also put an audio track in an image file that contains 2352

bps!

Det forteller jo litt. Det er mye mer jeg kunne skrivet om dette, men jeg stopper her så det ikke blir for komplisert. :)

Edit: Kan legge til at .iso filer vanligvis er 2048bps, som beskrevet over. Antakelig har den .img filen du har konvertert til .iso også inneholdt feilkorrigeringsdata (som strengt tatt ikke er nødvendig da det blir generert på nytt når du brenner en 2048bps image), og kun kopiert fildata til den nye .iso filen, dermed ble den mindre. Men fildata er det samme.

Trond

Endret av _crs_
Lenke til kommentar

Det ohh-noo skriver om at ISO filer er komprimerte er forøvrig fullstendig feil. Faktisk er ingen image filer så vidt jeg vet komprimerte, det være seg .bin, .img, .iso filer. De vil alltid ha minst samme størrelse som fildata på CD-platen.

At man kan komprimere image filen med et eksternt program som f.eks. winrar etterpå er en helt annen sak. Men da må man jo selvsagt dekomprimere før man kan benytte seg av image filen igjen.

Trond

Lenke til kommentar

Kan jo legge til enda en sak. Grunnen til at BIN filer var det opprinnelig mest brukte formatet en gang i tiden (da snakker vi 4-5-6-7 år siden), er fordi på den tiden var det veldig vanlig at CD-ROM plater for spill kom med både et data spor og diverse audio spor for musikk. Da var det kun BIN filer som hadde det enkleste opplegget for å samle alle sporene i en image fil, og som så kunne spesifiseres i en CUE fil.

I dag er det annerledes, det er ekstremt sjelden (for så og si uhørt) at f.eks. spill bruker audio spor på CD-platen for musikk. Musikken komprimeres og lagres som data i stedet uten særlig tap av kvalitet (som f.eks. MP3, som alle har vel hørt om). I tillegg er det andre bakdeler fra å måtte spille av musikken fra CD-plate også, avspilling fra plate tar systemressurser, vanskeliggjør umiddelbar avspilling av spor, dynamisk avspilling i forhold til hva som skjer i spillet etc etc.

Som en annen skrev, det med BIN filer henger nok litt igjen når det gjelder piratdistribusjon av CD-plater. Men det er hverken et dårligere eller bedre formatet enn så mye annet, så hvorfor ikke. :)

Trond

Lenke til kommentar
Det ohh-noo skriver om at ISO filer er komprimerte er forøvrig fullstendig feil.

Nå snakker jeg om komprimert i form av fjerning av dødplass på filen, ikke ved bruk av encode/decode.

Faktisk er ingen image filer så vidt jeg vet komprimerte.

Jeg skrev jo dette under .img fil, at de er en tro kopi av kilden dvs. ukomprimert. At du ikke du vet om noen komprimerte image-filer er da ikke noe rart. En komprimert image-fil er ikke en image-fil :p

Endret av ohh-noo
Lenke til kommentar
ISO filer er komprimerte og dermed spare plass siden data og pakket tettere sammen

Her er det du skrev. Hvis det ikke kan tolkes som at ISO filer tar mindre plass en det som er på CD-platen så vet ikke jeg, men det var det jeg påpekte som feil. Du skriver jo bl.a. at data er pakket tettere sammen i en ISO fil, det er jo ikke tilfelle.

Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...