Gå til innhold

Sniktitt på Fullmetal Alchemist and the Broken Angel (PS2)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når Ed og Al prøvde å gjenopplive mammaen deres med "human alchemy" (usikker på oversettelse) gikk selvfølgelig alt galt. Al måtte betale med kroppen sin for forsøket og Ed med et ben, men Ed klarte å "feste" sjela til Al i en rustning som stod i nærheta til prisen av en arm. Armen og beinet ble erstattet av noe som ble kalt for "auto-mail" (mekaniske lemmer). Derav navnet "Fullmetal Alchemist".

Kort sagt går animen ut på Ed og Als søk etter "the Philosopher's Stone", som de skal bruke for å få tilbake kroppene sine.

Endret av rck
Lenke til kommentar

OMFG. Her kommer folk og sier at de er kjempefan, men de legger ikke merke til feilene i artikkelen. Brødrene bruker jo ikke trolltriks, men alkemi (usikker på skrivemåten). Men dette er heller ikke korrekt fra Square Enix sin side, ettersom en Alkemist sin oppgave var å lage gull av bly, og ikke alt annet.

Brødrene bruker alkemi for forvandlingene sine, og denne kraften de bruker kommer fra vår verden. De lever nemlig i en paralell verden som oss, og det som skiller verdene er The Gate. Hver gang noen i brødrenes verden bruker alkemi, får de denne kraften ved at noen dør i vår verden. Dette får Edward erfare i de senere episodene. De fleste alkemistene trenger en transmutation circle, som da er en "portal" for å hente denne kraften, mens Statens alchemsiter, eller alkemister som er i Hæren år en klokke som fungere likedan. Derfor trenger ikke disse å tegne opp et tegn først. Ed blir med i Hæren for å lettere kunen finne informasjon om De vises sten. Bæreren av denne stenen trenger ikke bry seg om Equilant trade (vet ikke hva det er på norsk, hvor de da kan bruke Alkemi til alt. Vanligvis har man visse regler å forholde seg til, ved at det du skal tranfsformere fks. en radio til ikke kan ha større masse enn dette. Bryter man en av disse reglene, fks. ved å prøve å transformere et menneske, så vil noen små vesener i The gate ta noe fra deg for å rettferdiggjøre transformasjonen din. Dette resultere i at Alphonse mister kroppen, og Ed mister et benog en arm.

Gamer.no burde gjøre skikkelig forarbeid for artiklene sine, og ikke bare preike i vei om ting de ikke har peiliing på.

Lenke til kommentar

Beklager hvis det virker som "vi preiker i vei om ting vi ikke har greie på", men det må da for all del være bedre at vi skriver om et spill - som du tydligvis har stor interesse av - enn at vi bare lar alt gå i glemmeboka? Jeg har ikke fått sett hele anime-serien selv, og dersom jeg skulle bestilt og sett igjennom alle episodene før jeg skrev om spillet, så hadde det enkelt og greit ikke kommet en sniktitt i det hele tatt.

På den andre side, det er nettopp derfor vi har forumet såpass nært knyttet opp mot artiklene våre, og takk for en aldeles glimrende forklaring. Det forklarte en hel del for min del, og garantert for mange andre. Grunnen til at jeg brukte akkurat benevnelsen 'trolltriks' er fordi det gjør ting utrolig mye enklere å forstå for de som leser selve artikkelen. Du har god oversikt over serien, og burde ergo ikke ha noe behov for en nærmere introduksjon. Alkemistkunsten er generelt sett ikke noe som folk i dag har kjennskap til, og som du også skriver, bruken i dette tilfellet lander på siden av den bruken som foregår i serien. Jeg beklager om du føler at et av dine store interesseområder har blitt vansiret av oss uvitende, men det er i tilfelle med akkurat motsatt hensikt.

Takk for oppklaringen, og mye av det er bakgrunnsstoff som fungerer flott som påfyll i tillegg til artikkelen. Jeg har (av egen viten) ikke begitt meg ut på utrolig store beskrivelser av universet, og har kun basert meg på min egen kjennskap.

Lenke til kommentar

Ed får ikke navnet Fullmetal Alchemist helt uten videre. Alle av statens Alchemists får spesielle navn. For eksempel er Edwards overkommanderende Fire Alchemist. Tidlig i serien tror forresten folk at det er Al som er the Fullmetal Alchemist.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men: Alkymister var ikke bare opptatt av å transformere diverse uedle stoff til gull, men drev også med det som idag er kjemi, fysikk og medisin. Isaac Newton regnet seg faktisk først og fremst som alkymist, og ryktene sier at han faktisk klarte å lage gull av bly.

Og enda mer off-topic: Det ER mulig å lage gull av uedle metaller som bly og kvikksølv. Som linken påpeker er det to haker: Du trenger MYE energi + at gullet er radioaktivt og ustabilt og dermed ikke så fryktelig festlig...

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Ikke for å skuffe dere, men har prøvd den amerikanske versjonen av spillet, og ble skuffet selv. Ikke "vanlige" square-enix kvalitet over dette (da tenker jeg på spill som final fantasy og kingdom hearts). Helt greit spill, men tror det vil bli repetivt og kjedelig i lengden (prøvde det kun i en time). For fans av serien er det sikkert verdt pengene, men jeg for min del vil ikke kjøpe det når det kommer.

Lenke til kommentar
Beklager hvis det virker som "vi preiker i vei om ting vi ikke har greie på", men det må da for all del være bedre at vi skriver om et spill - som du tydligvis har stor interesse av - enn at vi bare lar alt gå i glemmeboka? Jeg har ikke fått sett hele anime-serien selv, og dersom jeg skulle bestilt og sett igjennom alle episodene før jeg skrev om spillet, så hadde det enkelt og greit ikke kommet en sniktitt i det hele tatt.

På den andre side, det er nettopp derfor vi har forumet såpass nært knyttet opp mot artiklene våre, og takk for en aldeles glimrende forklaring. Det forklarte en hel del for min del, og garantert for mange andre. Grunnen til at jeg brukte akkurat benevnelsen 'trolltriks' er fordi det gjør ting utrolig mye enklere å forstå for de som leser selve artikkelen. Du har god oversikt over serien, og burde ergo ikke ha noe behov for en nærmere introduksjon. Alkemistkunsten er generelt sett ikke noe som folk i dag har kjennskap til, og som du også skriver, bruken i dette tilfellet lander på siden av den bruken som foregår i serien. Jeg beklager om du føler at et av dine store interesseområder har blitt vansiret av oss uvitende, men det er i tilfelle med akkurat motsatt hensikt.

Takk for oppklaringen, og mye av det er bakgrunnsstoff som fungerer flott som påfyll i tillegg til artikkelen. Jeg har (av egen viten) ikke begitt meg ut på utrolig store beskrivelser av universet, og har kun basert meg på min egen kjennskap.

Det er ikke mye forarbeid. Bare å søke litt på google.com

http://www.fullmetal-alchemist.com/synopsis.php

Imagine a world in which Alchemy is not only possible, but used frequently. Alchemy, though, is a science, and with all sciences there are laws that must be followed. Welcome to the anime, Full Metal Alchemist. The story begins about two brothers, Alphonse (left) and Edward (right) Elric. Ever since they were young they had practiced the science of alchemy. You follow their journey of being alchemists and their quest to regain that which they have lost.

Their father was a well recognized alchemist, which is probably where their knack for it comes from. However, when they were young their father left, and they remained in the care of their mother. One day their mother died, and in their innocence and ignorance, they attempted what was forbidden, human alchemy.

What happened next, they were obviously not prepared for, and in the aftermath the brothers lost more than just their mother. In the freak accident Alphonse loses his body, and in a moment of panic Edward ties his brother's soul to a piece of armor. Edward himself loses an arm and a leg, a costly reminder of what has happend.

The story begins and details the brother's journey to find a alchemy amplifier so that they may return to their normal bodies.

Også kan du smake litt på navnet, Full metall alchemist. det kommer klart frem i navnet at han driver med alchemi. :p

Jeg føler ikke at interessene mine ble vansiret, men en stor og seriøs spillside burde legge frem riktig materiale.

En kort forklaring i starten om hva alkemi var kunne vært til stor fordel.

"Edward og Alphonse driver med noe som heter alkemi. Med alkemi kan man forandre en ting til noe annet, så lenge den har samme masse. Man kan ikke oppnå en fullkommen forvandling hvis man ikke ofrer det samme som forvandlingen krever." Kort og lettfattelig

Alkymist: Hmmm. Vel, regner med at du har full peiling, men spurte mamma som er arkeolog, og hun mente at alkemister bare var opptatt av gull. Men du har nok rett :thumbup:

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
De fleste alkemistene trenger en transmutation circle, som da er en "portal" for å hente denne kraften, mens Statens alchemsiter, eller alkemister som er i Hæren år en klokke som fungere likedan.

Det er feil, klokken har ingenting med Ed's evne til å kunne transmutere uten en transmutasjonssirkel. Han trenger kun en sirkel for å kunne transmutere, noe han former med hendene når han klapper.

Mennesker som har sett "det" (altså, det man får se inne i porten) får den evnen.

De fleste militæralchemistene har enten hansker med sirkelen de trenger tegnet på, og noen har rett og slett tatovert sirkelene på kroppen. Det er mange løsninger på det.

Og det å kalle det trolldomskrefter synes jeg var ganske drøyt. Jeg skjønner absolutt at det er lettere for massene å forstå, men jeg tror det hadde vært lettere å forstå om det bare ble forklart kort hva alkemi er ;P (da slipper man missforståelser senere)

Her ligger all informasjonen man bare kan drømme om: http://en.wikipedia.org/wiki/Fullmetal_Alchemist

Endret av Thamus
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...