Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan finne mac-adresser?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det scriptet er ment å fungere internt på et LAN. I et LAN så baserer svichen seg på MAC addr når den skal finne ut hvor pakkene skal sendes.

Hvis pakken må via en router så sendes ikke MAC addr videre, da brukes IP addr. Dermed er det ikke mulig å finne MAC addr via internett.

IPen er derimot lett å få tak i.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-15 20:14, ilpostino skrev:

noen som vet hom det finnes scripts/programmer (helst scripts) som finner mac-adressen til modemet/nettverkskortet til en besøkende/gitt datamaskin?

1. Modem har ikke mac adresse.

2. Routere funker ikke på osilevel2, ergo får du ikke tak i macadrsessen til maskinen hvis det er en router imellom dere.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan tenke meg er f.eks. et ActiveX script som kjører lokalt på maskinen og rapporterer tilbake til en eller annen server. Vet dog ikke om ActiveX kan gjøre det. JavaScript kan vel heller ikke gjøre det?

Uansett; hvorfor vil du ha mac-adressen til besøkende?

Lenke til kommentar

hørt at det er visse bedrifter som bruker dette. en kompis av meg kobler seg opp til serveren på jobben, serveren sjekker mac-adressen for så å ringe tilbake hvis mac-adressen stemmer med det som er registrert.

tenkte å bruke noe av det samme....men det blir mer eller mindre eksperimentelt på lokal (intranett)server

Lenke til kommentar

Quote:

larsie skrev (2002-06-17 08:47):

DDD:

Du sier at en Router ikke fungerer på OSI level 2, datalayer. Hva menes med dette?

Da lurer egentlig jeg på hva slags level CDP, Cisco's egen protokoll, er på?

Nå var det ikke jeg som skrev om hvilket OSI lag en router fungerer på men:

I følge OSI standarden skal en router være lag 3. En svich og hub er lag 2

Denne CDP protokollen har jeg ingen som helst peiling på og aner derfor ikke hvilket lag den er på.

Cisco kan jo lagen en protokoll og router som fungerer på lag 2, det er helt opp til dem - det eneste som kan bli et problem er å komunisere med andre routere som ikke støtter denne protokollen. Derfor bruker alle routere (som er tilknyttet internett ihvertfall) IP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...