svas Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Har nå hatt to HD-krasjer på 1 mnd, begge på Seagate ATA-100 200 GB 7200RPM 8MB Cache (Barracuda 7200.7). Siste gangen denne uken, da mistet jeg 200GB. Nå er jeg lei og vil kjøpe meg en ny PC som kan kjøre RAID 5, med 3 disker hvor alt funker selv om én disk går ned. Noen som har tips til minimum PC som jeg trenger og om hvor jeg kan få tak i en slik en? Holder det med det billigste (alla Dell til kr. 2200.-) eller må jeg opp i en "ordentlig" PC? EDIT: Linkfiks. Endret 25. januar 2005 av svas Lenke til kommentar
Bullseye88 Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Du kan kjøre RAID 5 på alle pc'er, noen av de nyeste hovedkortene har begrenset støtte for RAID5. (Silicon Image 3114) Men 3 spørsmål som er ganske avgjørende... 1) Hvor mange disker har du tenkt å kjøre i RAID 5? 2) Skal det være enkelt å legge til en disk i Arrayet etterhvert? 3) Har du disker fra før eller skal du kjøpe nye for å sette opp i arrayet? En ting til, hvis du kjøper en raidkontroller så vil den sannsynligvis støtte PCI-X. Disse er kompatibel med Vanlig PCI men med 3 eller flere disken i RAID5 så vil du fort fylle opp PCI bussen og det vil være stor begrensning på hastigheten du vil få. Men hvis du bare er ute etter sikkerhet som meg, så har ikke det så mye å si. NB! PCI-X finnes nesten bare på server hovedkort... Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Kommer vel helt ann på hvor sterk den pcen er, og om det er kun harddiskene den vil ha og arbeide med. Det viktigste er cpu kraft. RAID-5 krever XOR kalkulasjoner på løpende bånd, og det spiser opp ganske mye cpu-kraft, jo raskere disker, jo mer kraft. Hvis pcen bare skal stå og holde orden på diskene og minimalt annet, vil jeg ikke tro at det krever allverdens. 1ghz++ vil vel være komfortabelt (meget ukvalifisert gjetning). Et annet alternativ som kan være interessant er et raid-5 kort (som du muligens må ha uansett) med dedikert onboard XOR-prosessor. Disse er som oftest en del dyrere, type 1500kr+, men er til gjengjeld veldig effektive og skal ta mesteparten av stresset fra cpuen. I dette tilfellet vil du sansynligvis kunne klare deg med stort sett hvilken som helst pc. Tror forøvrig RAID-5 er et glimrende alternativ hvis du er ute etter sikkerhet og fortsatt vil ha god performance. Så lenge ikke flere disker stryker med på en gang er du helt sikret. Lenke til kommentar
svas Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 PCen skal bare stå og gå som en sikker og stabil lagringsløsning. PCen skal ikke brukes til annet enn dette. Tenkte 3*200GB-disker. Har allerede 2, men jeg stoler null og niks på de, så jeg kjøper en til og setter alle opp i RAID 5. Har sett på en enkel Asus Barebone Terminator Socket-A VIA KM266PRO VGA Audio LAN USB2.0 og en AMD CPU Sempron 2200+ Socket-A 1.5GHz 256K 333FSB Tray fra PSdata, men med sine 165W klarer kanskje ikke kabinettet det, selv om det kun er 3 disker som skal kjøre...? Spm 2 fra Bullseye88: Skal det være enkelt å legge til en disk i Arrayet etterhvert? hva betyr det? Legge til en disk til, feks fra 3-->4 disker? Eller erstatte en hvis en faller ut? Lenke til kommentar
Bullseye88 Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Fra 3-->4 disker eller flere ja... Er diskene PATA eller SATA? Lenke til kommentar
svas Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Fra 3-->4 disker eller flere ja...Er diskene PATA eller SATA? Diskene er vanlige IDE ATA disker, link: Seagate Barracuda 7200.7 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM. Heller ingen dum idé å kunne legge til en disk til, men det viktigste er å få opp et system som kan stå og gå. Barebone-maskinen er jo heller ikke så sterk... Endret 25. januar 2005 av svas Lenke til kommentar
arnesen Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Med linux kan en ganske enkelt kjøre software raid 5. For best ytelse er det kanskje lurest og kjøre med en ekstra disk kontroller slik at du kan plassere en disk på hver kontroller for best ytelse. Maskinen trenger heller ikke være av den spreke typen. 1 Ghz holder godt. Samba gjør en godt jobb for fildeling på lokalnett Lenke til kommentar
svas Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Med linux kan en ganske enkelt kjøre software raid 5. For best ytelse er det kanskje lurest og kjøre med en ekstra disk kontroller slik at du kan plassere en disk på hver kontroller for best ytelse. Maskinen trenger heller ikke være av den spreke typen. 1 Ghz holder godt. Samba gjør en godt jobb for fildeling på lokalnett Kan dessverre NADA linux, selv om jeg vet at det er det beste OSet til det meste. :/ Lenke til kommentar
Svenny Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Jeg kjøpte for en tid tilbake et Highpoint RocketRAID til tusenlappen og satte det i min filserver på 1gz med 4x160gb samsung-disker. Det tar ca. 2 døgn i gjenopprette raidet etter en crash, og har hatt crash 2 ganger, men etter jeg kjøpte en intern harddiskramme med 2 vifter så har ingen disker røket. Lenke til kommentar
svas Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Jeg kjøpte for en tid tilbake et Highpoint RocketRAID til tusenlappen og satte det i min filserver på 1gz med 4x160gb samsung-disker. Det tar ca. 2 døgn i gjenopprette raidet etter en crash, og har hatt crash 2 ganger, men etter jeg kjøpte en intern harddiskramme med 2 vifter så har ingen disker røket. Er dette enkelt å installere? Enkelt oppsett? EDIT: Har du en link til kortet ditt? Endret 25. januar 2005 av svas Lenke til kommentar
Svenny Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Jeg kjøpte for en tid tilbake et Highpoint RocketRAID til tusenlappen og satte det i min filserver på 1gz med 4x160gb samsung-disker. Det tar ca. 2 døgn i gjenopprette raidet etter en crash, og har hatt crash 2 ganger, men etter jeg kjøpte en intern harddiskramme med 2 vifter så har ingen disker røket. Er dette enkelt å installere? Enkelt oppsett? Rimelig enkelt. Setter inn PCI-kortet. Kobler til diskene. Går inn i RAID-oppsettet før Windows starter, og velger diskene og hvilket type RAID du vil ha. Legger så inn driver i Windows etterpå, og formaterer den nye partisjonen. Ferdig. link til kortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119239&cks=PRL du får billigere med færre porter.. Endret 25. januar 2005 av Svenny Lenke til kommentar
svas Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Rimelig enkelt. Setter inn PCI-kortet. Kobler til diskene. Går inn i RAID-oppsettet før Windows starter, og velger diskene og hvilket type RAID du vil ha. Legger så inn driver i Windows etterpå, og formaterer den nye partisjonen. Ferdig. Legger man inn OSet som vanlig for så og sette opp RAID, eller installerer man RAID samtidig som man starter maskinen første gang etter at den er bygget ferdig (før OS er på plass)? (Blir en ny selvbygger PC dette). EDIT: Skrivefeil + presisering. Endret 25. januar 2005 av svas Lenke til kommentar
Svenny Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Rimelig enkelt. Setter inn PCI-kortet. Kobler til diskene. Går inn i RAID-oppsettet før Windows starter, og velger diskene og hvilket type RAID du vil ha. Legger så inn driver i Windows etterpå, og formaterer den nye partisjonen. Ferdig. Legger man inn OSet som vanlig for så og sette opp RAID, eller installerer man RAID samtidig som man starter maskinen første gang etter at den er bygget ferdig (før OS er på plass)? (Blir en ny selvbygger PC dette). EDIT: Skrivefeil + presisering. Det kommer an på om du vil ha OSet på RAID5et eller ikke. Skal du ha OS på RAID5 så må du sette det opp sette det opp før du installerer OSet ja... Jeg selv, har forøvrig satt i en egen liten disk uten RAID som jeg har OSet på.....plana var å speile denne, men har isteden bare tatt en "ghost" av den som jeg har liggende som backup. Litt pga det er bare en 1ghz cpu i den og har ikke lyst å belaste den særlig mer... For meg er å bevare DATAene som er det viktigste.. Lenke til kommentar
svas Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 Jeg selv, har forøvrig satt i en egen liten disk uten RAID som jeg har OSet på Så dette betyr feks: 3 disker til raid 5 og én liten ekstra til OSet. Ghoste det som er på den lille ekstra disken og hvis den krasjer så fikser man bare en ny en med Ghosten...? Hvilket OS kjører du da? Dette ser ut til at jeg kan klare. :-D Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Merkelig ordlegging i topic, blir sliten av å tyde det Lenke til kommentar
svas Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 Merkelig ordlegging i topic, blir sliten av å tyde det Skal ha en PC som skal brukes for å kjøre RAID 5 på. Ikke værre. :-) Har ikke plass til det i min nåværende Shuttle-PC. Og stoler ikke mer på eksterne HDer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå