JanVil Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Har trålet nettverksidene her på forumet uten å bli overbevist på hvilken router jeg skal skaffe meg. Har fått lyse(4/4), og i den forbindelse lagt opp til 8 forbrukere (UTP) i huset. 3 av disse skal være til TV (1 nå, og 2 fremtidige - her bruker jeg switch), 1 for Telio IP telefoni (adapter), og de 4 siste skal gå til PC (2 nå, og 2 fremtidige). Ønsker både i pose og sekk, dvs at jeg vil at routeren skal ha både QoS og mulighet for VPN (helst flere enn 4 tunneler) i tillegg til alle standardfunksjoner som er i dagens routere. Det er ikke behov for at routeren er trådløs i tillegg til faste porter (minimum 4 stk), men et søk på prisguiden her viser jo at det er flere trådløse (m/flere muligheter) enn det er routere for TP. En trend kanskje? Til dere som vil foreslå en egen PC (med f.eks Linux), så passer ikke det inn i mitt system. Har plassert Lyse "boksen" i garagen, og her er også samlepunktet for alle 8 forbrukerene (stjernepunktet). Det jeg trenger er en router med minimum 4 porter og støtte for QoS og VPN som nevnt over. Selve plassen jeg har tilgjengelig er ikke stor, så en router med minst mulig fysisk størrelse er å foretrekke (ergo ingen PC som router). Har sett på DrayTek sine, men er det ingen andre tilsvarende på markedet (som er mindre i størrelse)? Håper dere kan gi meg noen gode forslag.. Endret 25. januar 2005 av JanVil Lenke til kommentar
JanVil Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Javel, da ingen har andre forslag, har jeg bestillt Linksys WRT54GS fra Pyton (den var på lager + billigst). Og med Sveasoft sin Alchemy firmware får jeg vel det jeg er ute etter. Er det andre her som har erfaringer denne løsningen?? Endret 27. januar 2005 av JanVil Lenke til kommentar
JanVil Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Da er routeren på plass. Og med DD-WRT (free-alchemy) firmware, fungerer denne helt topp til mine behov. Oppsett av 3 stasjonære + Telio adapter + bærbar(trådløst) var PnP. Her er det mange tilleggsfunksjoner i forhold til original Linksys firmware. Kan anbefales! Endret 30. januar 2005 av JanVil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå