westfield Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Har problemer med å få mitt Asus A7N8X-E Deluxe kort til å funke med 3 minnebrikker. Kjøpte for 2 uker siden 1 ekstra Twin Mos DDR 3200 512mb CL 2.5 (400mhz) brikke. Hadde allerede 2 identiske brikker fra før. Etter å ha satt inn minnebrikken krasjer windows ofte, når den ikke krasjer får jeg en mengde feilmeldiger fra andre programmer, oftest Norton Antivirus 2005. La inn den nyeste biosen fra ASUS (1013), og det så ut til at problemene hadde gitt seg, helt til jeg oppdaget at prosessoren hadde klokket seg ned fra 200 mhz (Athlon XP 3200) til 166 mhz (2500+). Da jeg skrudde opp hastigheten på prosessoren til normal hastighet dukket de samme problemene opp. Etter mye fram og tilbake måtte jeg tilslutt rive ut den nye minnebrikken for at prosessoren skulle kunne kjøre på default hastighet (Xp 3200). Har hørt noen som sier at Nforce 2 ikke helt takler å kjøre med alle 3 minneslottene i bruk. Men hva er da vitsen med 3 slotter. Hvis noen har noen konstruktive forslag så mottas de med den største takknemlighet. Min system konfigurasjon er: Prosessor: Athlon XP3200+ Hovedkort: Asus A7N8X-E Deluxe Nforce 2 (bios 1013) Minne: 3 x Twin Mos DDR 3200 CL 2.5 512mb (400mhz) Skjermkort: Sapphire X800XT PE AGP Lydkort: Soundblaster Audigy 1 Operativsystem: Windows XP Pro SP2 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 nForce2 tålers som oftest bare 2 brikker på DDR400, om du derimot kjører på DDR333 så skal det funke aldeles nydelig (som du kanskje merket), alt står forøvrig i manualen. Det du kan gjøre for å prøve å få dem til å kjøre på DDR400 er å slakke timingsene (til f.eks 3-4-4-11) og kanskje øke spenningen litt (2,7-2,8V). Lenke til kommentar
westfield Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Takk for hintet, skal prøve det.. Antar at du kun mener å slakke timingen på minne modulene.... er ikke spesielt keen på å slå ned hastigheten på prosessoren.. Skal prøve ASAP ZULU... Krysser fingrene Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Takk for hintet, skal prøve det.. Antar at du kun mener å slakke timingen på minne modulene.... er ikke spesielt keen på å slå ned hastigheten på prosessoren.. Skal prøve ASAP ZULU... Krysser fingrene Mente ikke å få deg til å skru ned FSB'en, nei. Om det ikke funker kan du prøve deg på enda slakkere timings (hvis det er mulig). Eller så kan du krype til korset og velge FSB/RAM ratio 6/5. Da vil CPU'en ha en FSB på 200 MHz, mens minnet vil kjøre på DDR333. Dette er ikke egentlig anbefalt siden du mister en del ytelse på det, men det er nok bedre enn å kjøre CPU underklokket. Lenke til kommentar
westfield Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Prøvde å skru ned hastigheten til DDR333, men med samme resultat. Krasjet før jeg rakk å komme til desktop. Prøvde også å stille inn timingen litt, men måtte resette BIOSEN. Maskina nektet å starte. Har ikke helt peiling på timing på DDR RAM. Har aldri overklokket før. Hvis du har noen optimale settinger som du tror funker så fyr i vei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå