Gå til innhold

Ny PC til kontorbruk etc

Anbefalte innlegg

Tanta mi ringte og ba meg sette sammen en PC til kontorbruk etc. Det hastet visst, og maskinen blir sannsynligvis bestilt i løpet av dagen. Jeg har satt sammen en foreløpig handleliste (selv om jeg hater å sette sammen maskiner uten å konferere med kjøper om de forskjellige komponentene) og er åpen for kommentarer:

Kabinett: Arctic Cooling Silent Case

HK: FIC P4-865PE Pro

CPU: P4 3.0 (478)

RAM: 1*512 MB Twinmos

HD: Seagate 200 SATA

Skjermkort: Radeon 9250

Skjerm: iiyama 17" ProLite E431S-S LCD Sølv (eller sort)

Mus/tastatur: Logitech, type billig

DVD: NEC ND-3520

(Alt fra Netshop)

Noen vil kanskje stusse på at jeg har valgt 478, det ble valgt foran 775 og 939 av følgende grunner:

• Kortet jeg har valgt koster kr 595.
  • Noe dyrere hovedkort til 775, samt at Netshops billigste PCI-e-skjermkort koster kr 1150.
  • Noe dyrere hovedkort til 939, samt tynn lagerbeholdning med boxed-prosessorer.

Socket 754 er selvsagt også et alternativ, men jeg synes P4 3 GHz er et bra valg. i tillegg ser jeg på et 865PE-oppsett som temmelig idiotsikkert, noe som er veldig viktig, da det sannsynligvis blir den hjelpsomme nevøen som får jobben som servicemann.

Jeg tror 512 MB RAM bør holde fint i dag, men jeg skal legge frem 2*512 som et alternativ (fremtidsrettet osv, det koster 650 ekstra). Jeg vurderer også å bruke 2*256, hva tror dere om dette?

I tillegg skal jeg holde følgende muligheter åpne når jeg får snakket med tanta:

• Sempron/Celeron for å spare penger, dette er tross alt en kontormaskin.
  • CD-brenner i stedet for DVD-brenner, her kan det spares 350 kr.
  • NEC 1770NX, det blir 680 kr dyrere
  • En bedre mus, f.eks MX510. Jeg ser på en god mus som en god investering hvis du skal bruke maskinen mye.

Kom gjerne med innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ca. 8600 for ei kontormaskin basert på socket 478 til tanta di meiner eg er litt overkill. Når du kan få eit greit oppsett med socket 939 til omtrent samme prisen. handlevogn Muligens bytte ut ram og harddisk. Men ellers eit greit oppsett meiner eg. Skjermkortet er også ein del overkill. Sparer ein god 1000 lapp ved å gå for det som du refererer til.

Men det er da mi meining da.

Du kan og gå for eit asrock kombo. og ein semperon cpu. (+ ein cpu kjøler, men det rekner eg med du har). Men lite eller inkje å tene på det.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Ca. 8600 for ei kontormaskin basert på socket 478 til tanta di meiner eg er litt overkill.  Når du kan få eit greit oppsett med socket 939 til omtrent samme prisen.

Så et oppsett til socket 478 er overkill, men et tilsvarende med 939 er ikke det? Et 6600GT som du har satt opp er definitivt overkill til en kontor-PC. Hun ville ha en litt bra maskin med stor diskplass, men jeg skal som sagt snakke med henne før bestilling, samt legge frem noen alternativer for å spare penger.

Du kan og gå for eit asrock kombo.

Jeg har ikke noen erfaring med brikkesett fra ALi, og jeg er som sagt opptatt av et idiotsikkert system, og da mener jeg i865PE er et meget godt utganspunkt. Jeg vil nødig bli belemret med eventuelle kompatibilitetsproblemer med minne eller andre morsomheter. Ikke for det, ALi-brikken er sikkert bra den, men jeg vil helst gå den aller tryggeste veien. Det samme gjelder forsåvidt brikkesett fra VIA.

Det flommet ikke akkurat over med tester av FIC-kortet på nettet, men jeg regner med det skal være ok. Noen som har erfaringer med det?

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Følgende bør vektlegges i en kontormaskin og det syns jeg du gjør bra.

Støy er det værste vi kontorrotter vet.

Det viktigiste med en Kontormaskin er gode backupløsninger.

Sett gjerne i 2 * 120 gb disker hvor den ene speiler den andre. Eller som jeg gjør har en mindre disk hvor alle viktig filer backes up.

Og for all del lær henne at område c på ca 10 gb kun er for operativsystemet.

Du kan godt gå ned på cpu hastighet dersom du ønsker det, selv en via 1 ghz med 512 ram takler det meste av normale kontoraplikasjoner. Men ikke gå ned på muligheten til backup, og i så måte er en DVD brenner langt å foretrekke en en cd brenner, da vi ofte kan backe upp større kataloger her. Og finn for all del en cpu vifte som maks gir 20 db støy og vifteløst skjermkort, da får du en fornøyd mottaker av kontormaskinenen. Ja og gå heller ned på andre komponenter og sørg for en skjærm som yter godt i oppløsning (kontrastforhold) 1024* 768 på 17" eller 1280 x 1024 på 19"

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jepp, jeg har lagt litt vekt på å få en relativt støysvak maskin. Dette er imidlertid ikke en maskin som skal brukes til kontorarbeid fra 8-16, men når det dukker opp noe arbeid som må gjøres (regner jeg med). Jeg tror jeg beholder boxedvifta, så får jeg heller bytte den ut ved en senere anledning hvis det blir for ille. Jeg tviler på at det vil ligge så veldig mye kritisk data på maskinen, så jeg dropper en RAID-løsning. DVD- evt CD-brenner får holde. Skjermkortet er vifteløst.

Edit: Både 17" og 19" LCD har en oppløsning på 1280*1024.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Ja, det er en mulighet å gå for en løsning med Sempron. Men akkurat den løsningen du linket til innebærer bestilling fra flere butikker, og da baller det fort på seg med fraktkostnader. Jeg kommer uansett til å handle hos en av "de store", service og trygghet har førsteprioritet.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Vel å legge til en disk 2 på 40 Gb er ikke dyre sikkerheten, skal tross alt bare en liten feilklikk før en har slettet viktige dokumenter, og raskeste måten for backup er en disk 2 og tru meg en går gjærne ned fra 3.0 ghz til 2,6 ghz for den enkle og gode backupløsningen som det er. Bruker selv en USB disk på 20 Gb for diverse viktige data, og den har bærget meg mange ganger.

Bare et lite råd fra en gammel "kontorrotte"

Lenke til kommentar

Og vel det lar seg faktiske ikke gjøre å sette opp en maskin som ikke takler alle standard kontoraplikasjoner, inkludert rimelige store regnskapsdatabaser i dag, alt duger faktisk så lenge en har 512 ram. Så hold deg til det du har planlagt på støyside.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ja, det er en mulighet å gå for en løsning med Sempron. Men akkurat den løsning du satte opp innebærer bestilling fra flere butikker, og da baller det fort på seg med fraktkostnader. Jeg kommer uansett til å handle hos en av "de store", service og trygghet har førsteprioritet.

Joda, det er jo klart :)

Men jeg tenker på at du kan ta det som utgangspunkt.

Du kan jo kjøpe de forskjellige produktene fra samme sted da...

Lenke til kommentar

til teksbehandling er 17 helt grei. Kanskje synet mitt begynner å bli dårligere, men 1280 x 1024 på en 17" duger ikke for meg, men det er klart forskjell på folk. Og til store regneark og regnskap kan skjærmen nesten aldri bli stor nok, Og 19 er langt å foretrekke der. helst 20.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Takk for svar.

Ca. 8600 for ei kontormaskin basert på socket 478 til tanta di meiner eg er litt overkill.  Når du kan få eit greit oppsett med socket 939 til omtrent samme prisen.

Så et oppsett til socket 478 er overkill, men et tilsvarende med 939 er ikke det?

Meinte ikkje at Socket 478 var overkill. Men til den prisen meiner eg at det ikkje er verdt det i forhold til Socket 939. Men du er ute etter eit stabilt system og det får du nok med det du har satt opp.

Skjermkortet eg nemnde er overkill det veit eg. Nemnde og det.

Asrock er gode og stabile kort. Men ikkje noko meir. Meget god support på oppdateringer. Men det er min erfaring. Litt tester av kortet her.pcstats og ocworkbench

S-Ata harddisk er ok det, men om du ikkje er der og yter support om ting kresjer, så er det ikkje alle som forstår seg på å f.eks. legge inn os på ein S-Ata disk. men det er nok ei anna problemstilling.

Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...