AlecTBM Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Har hørt om at folk har drevet radioene sine uten batteri. Kun fra støyen til en ekstra antenne, Men det er vell ikke akkurat det han gjorde Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Ja det også men hadde han ikke et prosjekt der det skulle gå an å hente ned strøm fra atmospheren hvor som helst på jorden? 7381035[/snapback] Jepp, han skulle bruke et naturlig elektromagnetisk felt som går på 5 hz til, hvis jeg skjønte det riktig, å transportere energi til hele verden. Problemet da, er at menneskehjernen opererer på samme frekvens. Endret 28. november 2006 av neitakk Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Ja det også men hadde han ikke et prosjekt der det skulle gå an å hente ned strøm fra atmospheren hvor som helst på jorden? 7381035[/snapback] Jepp, han skulle bruke et naturlig elektromagnetisk felt som går på 5 hz til, hvis jeg skjønte det riktig, å transportere energi til hele verden. Problemet da, er at menneskehjernen opererer på samme frekvens. 7381095[/snapback] Ja det var noe greier der, men tror ikke det var det som var det største problemet Hadde vert kult om det faktisk gikk... Mannen var jo genial, så kanskje om 100 år. Men selfølgelig viss det går så er mange mørke menn med mye makt i verden som helst ser at det ikke skjer Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 hehe. Det jeg snakka om var støy fra fm frekvensene. de kan ikke gi så altfor mye men nok hvis man hadde på lavt volum. btw jeg trur ingen sier spenningregning Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 hehe. Det jeg snakka om var støy fra fm frekvensene. de kan ikke gi så altfor mye men nok hvis man hadde på lavt volum. btw jeg trur ingen sier spenningregning 7381131[/snapback] Nei detter er nok et litt annet opplegg... Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 ja trur jeg å. har ikke fått lest så mye om han tesla. noen plasser der jeg kan lese??(unntagen google og wikipedia) Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) ja trur jeg å. har ikke fått lest så mye om han tesla. noen plasser der jeg kan lese??(unntagen google og wikipedia) 7381181[/snapback] Du kan jo se dokumentaren som er postet litt lenger fremme i tråden. Eller gå direkte til dokutråden i signaturen min der er det et par dokumentarer om ham. Endret 28. november 2006 av Aqidon Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 ska æ gjør ja. takker Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Overføringen av strøm måles i Volt. Så AlecTBM har helt rett i at det behøves høy spenningsstyrke for å overføre strøm i luft. Luft har så høy motstand at strømmen blir lik 0 A hvis spenningen er for lav. 7380986[/snapback] Overføringen av strøm måles i Volt? Den skjønnte jeg ikke . Volt brukes til å måle potensialeforskjeller mellom to punkt. Det som bestemmer hvor mye strøm det går fra det ene punktet til det andre er spenningen mellom de punktene (Volt) og resistansen mellom de to punktene (Ohm). Strøm er elektronene som passerer (eller i dette tilfellet, går igjennom lufta). Endret 28. november 2006 av chrml Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 stemmer den. var i hvertfall noe sånt som lærern min sa. for å si det på en enklere metode: vanligvis så har luften ∞ Ω og overføringen(potensialeforskjellen) måles i volt ja. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 2000 til 10 000 Volt trengs per centimeter med distanse for å lage en lysbue forresten. Litt avhengig av hvor rein lufta er. På skolen har vi en transformator som gir ut 4600 Volt koblet på to jernstenger som står ca 2 cm fra hverandre. Hvis du bruker lighteren og lager en flamme mellom de stengene så opprettes lysbyen ved hjelp av urenhetene i flammen og holdes oppe etter at flammen forsvinner. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 ja men da tennes den med hjelpemidler vi måtte ha litt over 25000 volt for å tenne den når den var under 0.5 cm. når den var tent så kunne vi dra den ut til ca. 2 cm eller noe sånt. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Overføringen av strøm måles i Volt? Den skjønnte jeg ikke . Volt brukes til å måle potensialeforskjeller mellom to punkt. Det som bestemmer hvor mye strøm det går fra det ene punktet til det andre er spenningen mellom de punktene (Volt) og resistansen mellom de to punktene (Ohm). Strøm er elektronene som passerer (eller i dette tilfellet, går igjennom lufta). 7381304[/snapback] Volt = Transport (Spenning som måles i Volt (U) ) Ampere = Energi (I) Effekt = Transport * Energi (P) Jeg har gått elektro og automasjon, så har full oversikt over det. Det som bestemmer strømstyrken, er spenning over motstand (I=U/R). Mulig jeg misforsto innlegget ditt, men det virket som du rettet på at det behøvdes strøm og ikke spenning for å skape lysbue. Ser nå at det kanskje var strømregningen mot spenningsstyrken du egentlig rettet på. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 glem strømregningen. en spøk fra min side. men stemmer det du sier Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Man "lader" opp kondensatorene og når de er fulle gir de fra seg en enorm spenning. Kondensatorer gir ikke fra seg en enorm spenning når du lader de ut. Kondensatorer kan bare lades opp til nesten den spenningen den får tilført når du lader den. Dvs kobler du et 12V batteri til en kondensator så blir spenninga over kondensatoren etter at du tar bort batteriet 11 komma noe volt. Det som brukes i engangskameraer for blitz og sånnt er en liten krets som består av noen komponenter og en eller flere kondensatorer som bygger opp en stor spenning (usikker hvordan). Det jeg og noen kamerater gjorde på ungdomsskolen var å skru fra hverandre et sånnt engangskamera, fjerne blitzen og koble på to ledninger istedet. Så gå rundt å stunne folk . Man kjente det rimelig bra. 7380860[/snapback] Hvis du lader opp flere kondensatorer og paralellkobler de (er ikke sikker på om det er seriell eller paralell), så vil de da øke volten? Jeg snakket hvertfall med en ingenørstudent som hadde laget en tesla coil, og han uttryket seg ganske tydelig om at han brukte kondensatorer til å lagre strømmen. Hvis det er som du sier så må man i hverfall koble seg rett til strømkraftverket. Hvilket han ikke gjorde. Neste gang må du lese inlegget mitt bedre, jeg er ganske sikker på at jeg skrev kondensatorer, altså i FLERTALL. Edit: jeg demonterte et slikt kamera da jeg var liten, tok ut batteriet, men det viste seg at blitzen går på et eget batteri. Ja, jeg er helt enig man kjenner det rimelig godt. :!: Endret 29. november 2006 av Jensemann4 Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Ta en titt på denne siden: http://www.angelfire.com/80s/sixmhz/trashy.html Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Har hørt om at folk har drevet radioene sine uten batteri.Kun fra støyen til en ekstra antenne, Men det er vell ikke akkurat det han gjorde 7381077[/snapback] Er det ikke sånn et krystallapparat (gammeldags type radio) fungerer? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Har hørt at folk for inn P1 med tennene også. Mye av det man hører er egentlig bare vrøvl. Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) (zipp..) BTW: Hvis det blir brukt gammastråler så tar det ikke minutter for å få skader. Mer sekunder eller kortere tid. Og hvis man står rett ved siden av en sender som sender ut gamma stråler så er det som å ta selvmord etter som man er ganske dø og _råtten_ på ms. 7358740[/snapback] Husk på at røntgenstråler og gammastråler i samme frekvensområdet lar seg ikke skille fra hverandre, så det er en sannhet med store modifikasjoner det du sier - siden det daglig blir eksponert tusener av pasienter her i landet med røntgenstråler. Men.. dersom et menneske blir eksponert av en dose røntgenfotoner med en effekt på 4-6 Sivert vil man mest sannsynlig utvikle anemi siden beinmargen stopper produksjonen av røde blodlegemer. Da dør man derimot ikke på millisekundet, det tar gjerne noen dager. Endret 30. november 2006 av Cluster1 Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 jeg tenker da på hvis man blir utsatt for store doser da. hvis det skjer så tar det ikke lang tid før man er død. btw. den strålingen i røntgen er sefølgelig moderat, men det finnes røntgen maskiner som bruker en mye høyere strålingsdose. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå