Gå til innhold

Xbox1.6@DuoX2 White - mulig BIOS-problemer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Nå har jeg bestilt meg en DuoX2-chip fra Digistore, og satser på moddingen selv. Er skikkelig spent på om jeg får det til, men jeg har da loddet litt før.

Kan noen gi meg tips om hva jeg bør kjøpe av loddebolt fra f.eks Clas Ohlson for å få loddet på denne chippen?

Skal jeg gå for en 0,25mm loddespiss? Og hvor kraftig loddebolt? 25W?

Er det slik at jeg først skal lodde på at adapter på chippen før jeg lodder hele greia fast på Xbox-hovedkortet? Jeg får sette meg litt inn i fremgangsmåten.

Setter pris på tips. :)

Lenke til kommentar

Skal du chippe en v1.6 så anbefaler jeg STERKT en sånn rebuild adapter. De gjør jobben SÅ mye enklere.

Selve loddingen tar meg nå 5 minutt (har vel modda nærmere 350 v1.6), men i starten kan det være litt tricky. Vær spesielt forsiktig med det punktet med R4 resistoren(tror det er LAD3), og LFRAME. Ellers så går det nok greit.

Og bare spør om du lurer på noe.

Opplever du at Xboxen "fragger" så gå over loddingen din, da er enten LPC rebuild ikke helt god, ellers så har du revet av noen punkter.

Fragger xboxen er det i 99% sikkert at ihvertfall LFRAME/D0 er riktig :)

Lenke til kommentar

Takk nuddi! Så du har moddet 350 stk. 1.6? Det var ikke dårlig!

Men hva nøyaktig er et rebuild adapter? Jeg har ikke funnet det hos Digistore, kan du gi meg en link. Eller er det det samme som et loddefri adapter?

Xboxen fragger? At den hakker eller? Jeg merker vel fort om noe er galt, men er det noe jeg må sjekke nøye etter at jeg har moddet?

Lenke til kommentar

Det å fragge betyr at Xboxen Slår seg av og på Tre ganger og blinker Rødt Grønt... Den vil ikke starte opp!

Dette er et LPC rebuild adaptor

xb-alpcb.jpg

Jeg bruker dette... må ærlig inrømme at det ikke er det letteste brettet å få av igjen! Men veldig sjeldent du trenger ta det av da!

Lenke til kommentar

Hei,

Personlig bruker jeg SmartXX og Xecuter sine rebuild adaptere. De er lette å få av om du har gjort en feil, og er meget greie å bruke.

Den som H2H nevner har jeg 35 stk liggende og synes de er noe ORDENTLIG piss. Men alt er jo smak og behag.

Du får det meste til en Xbox hos http://www.digiworks.no Personlig handler jeg alt derfra og må få gi mine varmeste anbefalinger. UTROLIG service, og gode priser. Kjapp levering har de og (nå blir han glad, men nok reklame for denne gang).

Har noen HDTV mulighet så test ut den komponentkabelen deres, den rokker ;)

La meg til slutt si at de loddefrie chippene (er vel gjerne bare en) til v1.6 ikke er allverden. Tror det er spiderchip den heter... Skal du bare ha xboxen stående i ro, så går det greit somoftes, men løfter du den opp eller lignenede er en rimelig busta. Men den chippen, samt at en lodder "beina" fast er en grei mulighet for de litt mindre kyndige av oss (det blei litt kleint, men piss på:))

Lykke til, og går det rævva så bruk oss og XS flittig.

EDIT: Som H2H sa, fragging er at den skrur seg av og på 3 ganger for så å blinke rødt grønt i serie. Dette kommer av at Xboxen ikke finner bios og starte fra. Får du denne feilen, kan du dra ut chippen (la ledningene være på), og prøv så å starte xboxen vanlig. Fungerer dette, er LPC rebuilden din bra, men et av punktene (de hulla) er ikke skikkelig tilkoplet.

Endret av nuddi
Lenke til kommentar

Har du en v1.6 så klarer du ikke å flashe tsop'en, rett og slett fordi den ikke har en tsop. På de andre modellene er det 2-4 punkter som skal kortsluttes for å gjøre tsop'en skrivbar.

Du trenger en modchip for å gjøre selve flashingen, men du trenger den ikke etterpå.

Og til du som lurte, både SmartXX og X3 passer med alle chipper.

Lenke til kommentar

Er forresten DuoX2 ferdig flashet, eller må jeg gjøre dette rett etter jeg forhåpentligvis har fått loddet korrekt?

Må jeg styre med BIOS, eller kan jeg putte i en Slayers Autoinstaller-CD med en gang?

Har nå mottatt DuoX2, venter på LPC Rebuild. Så ut som at det var en smart sak å ha for å slippe masse løse wirere på undersiden?

En ting jeg er litt usikker på, har en grov loddebolt fra Clas. Så litt etter loddespisser som passet til denne på Clas idag, men det så dårlig ut. Må jeg antakeligvis kjøpe en ny loddebolt med tynntynn spiss, eller skal det funke greit med en tynnere spiss.

Og loddetinnet, må det være en veldig tynn tråd, eller holder det med en standard-tjukk sak? Typisk 1,5mm tjukk tror jeg.

Lenke til kommentar

Den er flashet med to bioser(M8 og M81,6) som velges med bryter. Har du installert chippen og valgt rett bios er det bare og kjøre i vei med slayers(les bruksanvisningen til slayers først!).

Jeg klarer meg greit med denne bolten(kunne vert tynnere spiss, men går greit) : http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=16087

På biltema får du også 0,6mm loddetråd for elektronikk, avloddingslisse kan vere kjekt og ha ved uhell.

Lenke til kommentar
En ting jeg er litt usikker på, har en grov loddebolt fra Clas. Så litt etter loddespisser som passet til denne på Clas idag, men det så dårlig ut. Må jeg antakeligvis kjøpe en ny loddebolt med tynntynn spiss, eller skal det funke greit med en tynnere spiss.

Og loddetinnet, må det være en veldig tynn tråd, eller holder det med en standard-tjukk sak? Typisk 1,5mm tjukk tror jeg.

Har aldri hatt problemer med loddeboltene fra clas, men til denne typen elektronikk, gå for en 15W bolt max. Moddet en gang et wlan kort med en 25W bolt og liten erfaring og endte opp med å ødelegge hele skiten, better to be safe than sorry! Ikke noen vits å kjøpe en regulerbar loddebolt som koster mer enn chippen og xboxen for denne type arbeid. Du får tak i tynne spisser på clas'ern i torggata, har iallefall kjøpt en der før! Sats på tinn mellom 0.6 og 0.8mm og pass på at det er til elektronikk. Mange tykkere typer er ikke beregnet på elektronikk... Skaff en liten bit loddelisse også, kjekt å ha i tilfelle du fucker opp noe.

gudd løkk!

edit: fjerna trykkleif

Endret av MorbidHamster
Lenke til kommentar

Jeg tok turen innom Biltema idag. Kjøpte 15W-loddebolt, 0,6mm loddespiss, 1mm loddetinn, tinnsuger og avloddingsliste.

Dette kostet meg totalt 125,- og fra Clas Ohlson hadde det samme kostet 3-500,-

Er utrolige prisforskjeller fra Clas til Biltema på enkelte ting!

Nå mangler jeg kun LPC rebuild adapter og 160GB Seagate 5400rpm, som jeg plukker opp fra jobben når som helst. Og ikke minst en stø hånd.

Er det noen som vet hvor man får kjøpt PCB? Fant ikke noe på Biltema eller Clas Ohlson. Tenkte å øve meg litt før jeg hiver meg over Xboxen.

Lenke til kommentar

Ferdiglaget tomt pcb er ikke det letteste å finne, men det finnes jo sånne loddebyggesett til salgs rundt omkring... husker ikke i farta. Du kan jo mekke egne pcb med kobberplate og etsesett, men det tar vel litt mer tid og ork enn det er verdt... Hvis du har no gammel hardware, hovedkort, ødelagt elektronikk osv så er det jo bare å kjøre på! Du kan jo bruke en loddelisse og fjerne noen komponenter og lodde dem på igjen.

Les loddeguiden på overklokking.no, den hjalp meg litt i begynnelsen og ga meg noen gode tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...