Gå til innhold

D500 - Få kontroll over javaområdet


Anbefalte innlegg

Som de fleste D500eiere vet har samsung gjort det de kan for at eneste mulighet for å få nye javaprogrammer er å kjøpe de gjennom wap. Heldigvis har smarte folk jobbet mye for å komme rundt dette problemet. Den kanskje beste og mest detaljerte forklaringen kan finnes her.

 

Av gjennomgangen kan man forstå at det ikke har vært lett å komme frem til dette, men det er ikke altfor vanskelig å gjøre det selv med den oppskriften. Regn allikevel med at det går med minst en time fra man bestemmer seg for å gjøre dette til man har fylt mobilen med spill. Kort fortalt bruker man blåtann i kombinasjon med noen telefonkoder og et program til å laste opp jadfiler.

 

Jeg brukte guiden det er link til over, selv om jeg kjører win2k (som faktisk gjør det hele litt enklere enn med xp). Ellers brukte jeg ikke driverne det vises til, men lastet ned Billionton, som ikke behøver patches eller restart i sikkehetsmodus slik det står i guiden.

 

Selv spiller jeg ikke akkurat mobilspill særlig ofte, men føler det som et lite nederlag hvis noen sperrer funksjoner for meg på den måten.. Jeg vet at det er et eget emne for de med D500, men tror at dette fortjener ett eget oversiktlig ett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og du liker å informere andre om slike ulovligheter?

Vel, verden er jo full av idioter...

 

Det kan vel kanskje diskuteres hvem som er idiot. Dette er en sperre som hindrer deg å faktisk bruke spill du har betalt penger for å eie, og det burde nesten være ulovlig å sperre telefonen for noe sånt. Dette blir nesten det samme som DVD jon saken hvor det selvfølgelig er ulovlig å misbruke det til piretkopiering, men bør være lovlig for backup av din egne filer som du har betalt penger for og eier!

 

Tenk deg om før du legger ut slike dumme kommentarer, folk har ikke nødvendigvis samme oppfattning som deg!

Lenke til kommentar

Personlige oppfatninger bryr meg lite, Her er det brudd på copyrigt det er snakk om.

 

Og det er ikke det at de 'knekker' D500 jeg mener, men det at de oppfordrer til bruk av piracy-spill. Var jo 100-vis på den siden der. tror ikke Gameloft er særlig fornøyde med at de bruker et av deres spill i guiden. Hjelper ikke akkurat på lysten til å produsere D500-spill...

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at det nevnes ikke i det hele tatt i innlegget over at det er snakk om piratspill, det som det linkes til er en guide i hvordan man skal "knekke" d500, så får folk selv velge hvorvidt de skal bruke informasjonen til ulovligheter som piratkopierte spill. Tror egentlig vi er enige, men bare reagerte på ordbruken som antyder at det er ulovlig å knekke D500, selv om spillene er noe du har kjøpt og betalt for tidligere.

:yes:

Lenke til kommentar

Det var da utrolig hvor pirkete å gretten man skulle være i dag...

Synes det er fint at det legges ut slike manulaer t folk som trenger det! Å da det ikke er nevt noe om piratkopiering av spill i innlegget hans, og det er heller ikke det innlegget handlet om så har det vel ikke noe å si om man faktisk kan gjøre andre ting på den siden også??

som å laste ned ulovlige spill!

Lenke til kommentar

Ja, som de fleste her har forstått har jeg ikke kommet med oppfordringer til å laste ned kopibeskyttede spill.

 

Personlig missliker jeg sperrer som feks settes på DVDbrennere, kopibeskyttede CDer og lignende. Slike sperrer som for eksempel er på Samsung D500 straffer spesielt de som velger å kjøpe spill. Har man kjøpt et spill gjennom wap er spillet ditt til odel og eie. Dette tas det ikke hensyn til hvis man ikke har mulighet til å overføre spill man har kjøpt tidligere til nyere mobiler. Men det er altså fult lovlig å overføre spill du har kjøpt fra din gamle mobil til din nye mobil, selv om sperrene er der. Derfor viser jeg til hvordan man kan komme rundt disse sperrene.

 

"Og du liker å informere andre om slike ulovligheter?

Vel, verden er jo full av idioter... "

 

"Man linker til en side med piracy-spill...

Å linke til sider som er i strid med lov-verket er ulovlig på dette forumet.

Forhåpentligvis blir siden det linkes til stengt snart. "

 

Siden jeg har linket til over er det også linket til i forumet til Mobile Review. Dette kan såklart tolkes som å ligge i gråsonen og jeg kan såklart bytte til denne linken slik at siden kommer ett ledd unna hvis noen kommer med saklig argumentasjon for at dette er en bedre løsning. Jeg er selv litt kritisk til at den siden igjen linker til andre sider med kopibeskyttede spill, defor forsøkte jeg å ikke skape så stor oppmerksomhet rundt akkurat det.

 

Det jeg har informert om er ikke ulovlig. Ellers har jeg vanskeligheter med å svare saklig til en person som både beskylder meg for ulovligheter og indirekte kaller meg en idiot fordi jeg opplyser om en fult lovlig operasjon. Som du sikkert vet er den første regelen i forumet å holde en høflig tone. Ellers står det at man ikke skal svare i et emne hvor man mener det har blitt begått et regelbrudd. Derimot oppfordres du til å fylle ut et skjema med saklig argumentasjon over hvorfor innholdet i emnet er ulovlig.

Endret av hungry hippo
Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke lovlig å overføre et spill man har kjøpt over til en annen mobil uten skriftlig tillatelse fra Author, selv om denne er ens egen mobil.

( http://www.gameloft.com/corpo_legal.php , under 'IP': "You may not modify, publish, transmit, participate in the transfer or sale, create derivative works, or in any way exploit, any of the content contained on the Sites (including, without limitation, content that Gameloft enables you to download) without the express written permission of Gameloft and the copyright owner.")

 

Distribusjon, som på linken der, er selvsagt mye værre.

 

Jeg har ikke gidda rapportere denne topic'en fordi jeg tenkte jeg skulle se hva som er grunnen til at man poster slike først. Er litt interessant det også faktisk.

Lenke til kommentar
Det er faktisk ikke lovlig å overføre et spill man har kjøpt over til en annen mobil uten skriftlig tillatelse fra Author, selv om denne er ens egen mobil.

( http://www.gameloft.com/corpo_legal.php , under 'IP': "You may not modify, publish, transmit, participate in the transfer or sale, create derivative works, or in any way exploit, any of the content contained on the Sites (including, without limitation, content that Gameloft enables you to download) without the express written permission of Gameloft and the copyright owner.")

 

Distribusjon, som på linken der, er selvsagt mye værre.

 

Jeg har ikke gidda rapportere denne topic'en fordi jeg tenkte jeg skulle se hva som er grunnen til at man poster slike først. Er litt interessant det også faktisk.

Dette var en mer interessant og saklig post som jeg gledelig kan svare på. Lover og regler når det gjelder opphavsrett og forhold rundt dette varierer fra land til land. Det er sant at noen av norges lover kan overskrides gjennom avtaler, men det er altså nevnt hvilke lover som kan og ikke kan overskrides. Avtaler gjelder naturligvis ikke dersom de ikke blir inngått!

 

Norges lover blir sjelden oppdatert, derfor er ikke dataprogrammer som åndsverk nevnt like godt som man kanskje skulle ønske. Når det er sagt kom det en del nye lover og endringer i 1999 som omhandler akkurat dette. I § 39h første og andre ledd står det blant annet:

 

"Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet i samsvar med dets formål, herunder også for å rette feil i programmet.

Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille sikkerhetseksemplar i den utstrekning det er nødvendig for utnyttelsen av programmet."

 

Når dette er sagt ber jeg deg vennligst om å starte et eget emne om hvilke lover som gjelder for overføring av javaspill eller sende meg PM dersom du ønsker å diskutere videre :) . Jeg startet dette emnet totalt uten å nevne kopibeskyttede filer. Dette emnet er til for å diskutere erfaringer rundt det å få kontroll over javaområdet ;) .

Endret av hungry hippo
Lenke til kommentar

Skulle søren meg ikke trodd det fantes gratis JAVA applikasjoner i det hele tatt når jeg leste gjennom den tråden her.

 

Men hvis du allikavel hadde funnet et piratspill på Internett, er det ikke bare å laste den rett ned til mobilen da via WAP, eller er det noen sperrer som forhindrer deg det på Samsung D500?

Lenke til kommentar

Ikke sant?!

 

Dette med å bruke wap på egengenererte nettsider var den første metoden jeg tenkte på for å løse hele problemet.

Jeg tror at dette skal gå, men har ikke prøvd det selv. Er ikke sikker på hvordan wapbrowseren fungerer i forhold til nedlastninger :hmm:, har hørt noe om programmet euploader i den sammenhengen. Hvis noen har en egen nettside er det jo bare å prøve seg frem.

 

Er usikker på om det holder å bare laste ned jarfilen (den største filen), sannsynligvis blir jad filene ikke generert av seg selv og jeg tror de alltid vil være nødvendige. Når man laster opp via seriell kobling laster man jo bare opp jarfilen, mens jadfilen må være igjen i samme folder slik at mobilen selv finner jarfilen.

 

Har hørt at noen har hatt vanskeligheter med dette, men hvis man får det til å funke vil det jo være kanskje enda enklere enn fremgangsmåten gjennom blåtann (ja, forsøker bestemt å ikke si blue tooth, selv om det høres litt rart ut).

 

Edit: Skrivefeil, hadde byttet om på jad og jar.

Endret av hungry hippo
Lenke til kommentar

Howard B: nå er det ikke kopiering til eget bruk saken dreier seg om. Saken dreier seg om at distribueringen av filene på den siden der er ulovlig, både i Norge og andre land.

 

Fat_ASS: ja.

 

hungry hippo: hvis du kun laster ned JAD, får du ikke særlig nytte av den... JAD er en info-fil for selve spillet. Åpne den i Notepad så ser du. Selve spillfilen er JAR.

Med enkelte mobiler kan man laste ned JAR direkte, uten bruk av JAD. Men dette er ikke lov sålenge man ikke har lagd spillet/applikasjonen selv, eller har tillatelse fra Author.

Lenke til kommentar

Jeg har et eget webområde, hvor jeg lastet opp en JAR-fil fra denne siden.. fikk ikke lastet den ned på mobilen, er det fordi jeg må ha JAD-filen i samme mappe..? eller må disse filene smeltes sammen på et vis..? forsto ikke helt.. spillene fra freemobilesite eksempelvis, er jo bare en JAR-fil?

 

Og jeg vil ikke ha noe kjeft for at prøvde å laste ned et ulovlig spill, å følge loven er opp til meg, og dømminga får øvrigheta ta seg av.

Lenke til kommentar
Howard B: nå er det ikke kopiering til eget bruk saken dreier seg om. Saken dreier seg om at distribueringen av filene på den siden der er ulovlig, både i Norge og andre land.

Jo, det er nå greit nok. Men det er ikke det denne tråden handler om. Som noen sa.. det finnes gratis applikasjoner der ute.

 

Har selv planer om å skaffe meg den telefonen så fant det litt interessant. Men siden jeg ikke bruker mobilen til spilling blir det kanskje uinteressant. Det er muligens andre ting man kan laste ned enn spill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...