Gå til innhold

Sylinder gjennom jorda...hvordan ville det funket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett at du hadde vært supermann og ikke smeltet, og sett at det ikke er noe luftmotstand, ville du fallt inn mot midten og lit forbi, deaksellerert så fallt inn mot midten igjen som en toveis jojo/strikk-effekt til du tilslutt hadde stoppet svevende i midten uten å kunne røre deg.

Dette sett at du ikke hadde implodert av det atmosfæriske trykket fra alle kanter.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Men hvis man tar bort luftmotstanden, så er det ikke mer motstand igjen og derfor ingenting som ville bremset deg (så vidt jeg ser). Man har jo tilført energi til et system (dynamisk fra statisk), men man har ingenting som reduserer den.

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Er det ingen luftmotstand og røret er like langt fra sentrum i begge ender så vil du falle til sentrum og så få en negativ akslerasjon og til slutt stoppe opp ved den andre enden. Så vil du falle ned igjen til du kommer tilbake der du startet. Sånn vil du holde på i alle evighet.

Er ikke helt sikker på hvordan tyngdekraften virker når du er nærme jordens sentrum, men skulle tror den var like stor på hver side av sentrum.

Lenke til kommentar
Men hvis man tar bort luftmotstanden, så er det ikke mer motstand igjen og derfor ingenting som ville bremset deg (så vidt jeg ser). Man har jo tilført energi til et system (dynamisk fra statisk), men man har ingenting som reduserer den.

Luftmotstand har ingenting med det å gjøre, tyngdekraft er et resultat av masse, dvs. en trykk eller presskraft. I realiteten er det ingenting som heter å "falle".

Når man faller mot midten, vil man rase forbi midten, bli trekt inn igjen mot midten igjen, rase litt forbi midten, og bli trekt inn mot midten igjen osv mindre og mindre som i en strikk-effekt/jojo-effekt helt til man stopper i midten dønn stille.

Tyngdekraften fra X-aksen når man nærmer seg midten vil også føre til at man blir knust sammen til en tynn streng av materiale, mens Y-aksen vil føre til at den strengen blir presset sammen til en kule tilslutt. Dvs. til syvende og sist vil du ende opp som en sammenpresset kule med størrelse på et par tusendeler av et knappenålshode. Dvs. hvis du da ikke hadde fordampet vekk først pga. varmen i kjernen.

Lenke til kommentar

Luftmotstand har ingenting med det å gjøre, tyngdekraft er et resultat av masse, dvs. en trykk eller presskraft. I realiteten er det ingenting som heter å "falle".

Når man faller mot midten, vil man rase forbi midten, bli trekt inn igjen mot midten igjen, rase litt forbi midten, og bli trekt inn mot midten igjen osv mindre og mindre som i en strikk-effekt/jojo-effekt helt til man stopper i midten dønn stille.

Tyngdekraften fra X-aksen når man nærmer seg midten vil også føre til at man blir knust sammen til en tynn streng av materiale, mens Y-aksen vil føre til at den strengen blir presset sammen til en kule tilslutt. Dvs. til syvende og sist vil du ende opp som en sammenpresset kule med størrelse på et par tusendeler av et knappenålshode. Dvs. hvis du da ikke hadde fordampet vekk først pga. varmen i kjernen.

Vel, med tanke på at vi faktisk snakker om et gigantisk rør av diamant, som i tillegg er trædd gjennom jorda, så kan man jo egentlig si at vi her befinner oss på et noe lite realistisk plan.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på sånnt, men etter det jeg har forstått tror jeg at når du passerer midten kommer du til den andre enden, men tyngdekraften trekker deg tilbake igjenn, gjennom misten og ut på den andre siden. Så blir du trek inn igjen, ut på andre siden... slik fortsetter er, men for hver gang bremser tyngdekraften litt mer en den trekker, noe som gjør at en eller annen gang ville du hvert helt stille.

Det er det jeg tror da.

Lenke til kommentar

Vel, det er ikke helt sant. Luftmotstanden vil være en motstand (selvfølgelig). En enkel energi-balanse vil fortelle deg at hvis det nå er luft i røret, så vil du bremse opp og tilslutt stoppe. Hvis det ikke er luft i røret, så vil energien veksle mellom kinetisk og potensial (husker du gode gamle Ep = m*g*h og Ek = 1/2 * m*v^2 ?), og du vil sveve opp og ned i all evighet.

Hva definerer du som X- og Y-retning? La oss si at røret går langs X-aksen. Tyngdekraften i X-retningen gjør jo ikke at vi ville blitt "trykt sammen", den vil bare akselere oss oppover (akselerasjonen vil riktignok ikke være konstant ettersom vi nærmer oss massesenteret til jorda). I Y-retningen vil det til en hver tid være like mye masse på alle kanter, og det vil derfor ikke påvirke oss (hvis vi fortutsetter at jorda er helt rund), så her gjelder det å passe på å ikke hoppe skjevt ned i røret for da vil man sprette frem og tilbake mellom veggene samtidig som man faller nedover (hvis "nedover" er definert som "mot kjernen").

Når vi har kommet til midten av jorden vil det være like mye masse på alle sider (hvis man ser på jorden som et isolert system), og derfor ingen kraft. Vi vil med andre ord være vektløse akkurat da. Men hvis vi ikke ble plassert der, men kom med fart, så ville vi forsvinne ut på andre siden.

Lenke til kommentar

Uansett om du har luftmotstand eller ikke, vil du falle forbi midten og et stykke videre, så vil du snu, og falle forbi midten igjen og forbi et litt mindre stykke og sånn vil det fortsette til du etterhvert stopper opp. Det er tyngekraften som er den storde faktoren her, luftmotstanden ville bare gjøre fallet mye tregere! (merk: tror jeg)

Lenke til kommentar
Uansett om du har luftmotstand eller ikke, vil du falle forbi midten og et stykke videre, så vil du snu, og falle forbi midten igjen og forbi et litt mindre stykke og sånn vil det fortsette til du etterhvert stopper opp. Det er tyngekraften som er den storde faktoren her, luftmotstanden ville bare gjøre fallet mye tregere! (merk: tror jeg)

For at du til slutt skal stoppe helt opp, må det være et tapsledd i ligningen. Hvis ikke luftmotstanden er tapet, hva er tapet da?

Å bli skrapt opp langs veggen teller ikke... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...