Gå til innhold

Anbefale noen bra jazz artister?

Ordinær

Anbefalte innlegg

Hei

JEg har lenge hørt mye på psykedelisk rock osv.

Men jeg har også likt jazz når jeg har hørt det.

Men jeg har ike peiling på jazz.

Noen som kan anbefale noe?

Jeg liker ikke sånn veldig gammel jazz, men sånn 50 talls 60 talls, muligens littr sånn gangster 20 talls.

Men gjerne med litt liv i seg.

Uansett vil jeg undersøke alle anbefaling.

Tusen takk for all svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men gjerne med litt liv i seg.

Fri-jazz? John Coltrane "The Olatunji Concert: The Last Live Recording", ett fyrverkeri av en cd selv med ræva lyd.

Avant-Garde kanskje? f.eks John Zorn sitt geniale album "The Big Gundown", 15th Anniversary Edition, remastra og greier, ett must for Patton-nerds.

Eller noe mer rolig? Tunisisk jazza film-musikk (stilfull fusion), Anouar Brahem "Khomsa".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis du liker fusion så kan Weather Report og Return To Forever være interresant.

Jan Garbarek har mye bra.

Lurer på hvor fusion befinner seg i dag? Hver gang fusion anbefales er det de store fra 70 tallet som nevnes.. Ikke så overraskende kanskje, det er ingen som kan lage denslags type musikk på det kvalitetsnivået som var dengang. Og innen fusion var/er kvalitet et viktig stikkord

Lenke til kommentar
Mahavishnu orchestra kan jo være noe.

Sitter akkurat og hører på "Shakti with John McLaughlin" ei live skive fra 1975 som anbefales hvis du liker litt frie former.

Absolutt, den gruppa er meget ettertraktet. Soloalbumer av Billy Cobham og Jean Luc Ponty kan forresten være (minst) like bra

Nevner:

Billy Cobham: Spectrum, Life and times og live

Jean Luc Ponty: Upon the wings of music

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jaja.. gravde fram en jazztråd for å få flere tips. Ikke så veldig inni jazzhjørnet jeg heller men har finni en del jeg liker. Hva med å nevne konkrete plater som du liker fra artisten, da f.eks Miles Davis har ufattelig mange utgivelser? Plater som jeg spiller ofte:

Stanley Clarke - School Days

Jaco Pastorius - Jaco Pastorius

Jaco Pastorius - Invitation

Weather Report - Heavy Weather

John Coltrane - Blue Train

Miles Davis - Bitches Brew

Level 42 - Level 42 (funk-jazz-disco-fusion)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...