Gå til innhold

Er du kristen? Tror du på Gud osv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kroppen, ja, men ikke sjelen

Hva er sjelen da?

Hvor finnes den? I øynene? Hjerte? (puke)

Har alle sjel? Onde og gode?

Har bare mennesker sjel? Eller dyrog?

Apekater? Hunder? Maur? Amøber?

 

Siden det er bevist at vi har felles stamfar med apene, og du sikkert svarer at "bare mennesker har sjel"; når fi vi sjel?

 

Når vi var Homo Erectus? Når vi levde i steinalderen? Etter Jesus ble født? Eller kanskje når han død?

 

Hvor stor er sjela? Hvor mye veier den?

 

Kan den selges?

Lenke til kommentar

Hva tror jeg på?

 

 

Jeg vurderer om jeg vil tro på alt jeg ser, hører, eller på andre måter føler. Alt annet ser jeg på som meningsløst engang å vurdere, derunder Gud. Hadde Gud bevist for meg at han (hun?) finnes hadde jeg nok vurdert å tro, men som jeg ser det nå har det ingen innvirkning på meg på noen som helst måte om jeg tror eller ikke - derfor gidder jeg ikke fundere mer på det.

 

Kanskje når jeg blir gammel og grå så tar jeg en tur i kirken for å høre på vakre ord om livet etter døden. Er jo alltids lov å håpe. Jeg tror ikke på livet etter døden, men jeg håper ;)

 

Ellers er det stort sett bare å gå etter kardemommeloven...

Lenke til kommentar

Obs! IMHO:

 

Rasjonalitetens rolle i dagens verdensanskuelse er mildt sagt enerådende, menn i hvite frakker kan slippe unna med ganske mye rart bare det er i vitenskapens navn. Kunnskap er nåtidens despot, bare se i denne tråden på den rabiate misjonering av plausible teorier (modeller), rene fashion statement. Religion blir det når man virrer seg inn i metafysikens klamme grep, vitenskapen er bare ett verktøy, ikke ett livssyn.

 

Jejeje...

Realiteten er ingen egenskap som mangler det forventede, og som straks tilkommer når forventningen gjør sin entre. - Realiteten er heller ikke som dagslyset, som gir tingene farge først når de allerede finnes, liksom fargeløse, i mørket.
Lenke til kommentar

Den dagen jeg ser noe overnaturlig så skal jeg begynne å lure, men nei, jeg tror ikke på gud eller noe slikt.

 

-Sånn som livet mitt har vært har jeg ingen grunn til å tro på "snill" Gud der oppe.

 

Eneste besøkene jeg har vært i kirka har vært kjedelige gudstjenester eller i begravelse.

 

Og om gud finnes, så er han ikke god, på noen måte

Lenke til kommentar

Kristen, tror på Gud og at Guds sønn levde for 2000 år siden. Om han gjorde alt han gjorde, om Gud har gjort alt som står i gamle testamentet vet jeg ikke, men samtidig kan jeg jo ikke vite hva som egentlig skjedde for 150 år siden. Det er jo ingen som lever som opplevde det, så vi får rett og slett stole på historien, med en klype salt.

Lenke til kommentar

Ang. bevis og liknende refererer jeg nok en gang til Arnulf Øverland;

Arnulf Øverland mottok en gang et brev fra en svenske som ikke kunne skjønne at den kjente dikteren Øverland var ateist og mente han måtte tale mot sin indre kristne overbevisning. Han skrev "Jag förutsätter nämligen, att Ni har vanligt sunt förnuft. Ni ser en bil på gatan, då vet Ni, att den ej skapat sig själv...". Øverland svarte: "Tanken er helt riktig, og jeg må bøye meg for dens konsekvens: Hvis jeg ser en gud på gaten, da vet jeg at han ikke har skapt seg selv."*
Lenke til kommentar
Hva er årsaken til alle fordommene og diskrimeneringen av homofile, jo det er religion det også.

Årsaken til de fleste fordommer mot homofile er at mange fjortiser tror at homofile ikke gjør annet enn å pule andre menn, og at de voldtar den første og beste mannen de ser. Takket være homsepatruljen blir det stadig færre som hater homofile.

 

De fleste relgiøse godtar at homofile er mennesker, og like mye verdt som hetrofile. Det er faktisk bare i land der det ikke finnes så mange kristne (som f.eks Norge) at homofile blir forfulgt av kjerka. Det samme gjelder banning, i Spania banner f.eks prester i kjerka, fordi det ikke står at det er noe galt med å gjøre det i bibelen.

Lenke til kommentar

 

 

Siden det er bevist at vi har felles stamfar med apene, og du sikkert svarer at "bare mennesker har sjel"; når fi vi sjel?

 

Hvor stor er sjela? Hvor mye veier den?

 

Kan den selges?

7.dagsadventistene mener at alle høyt utviklede vesener har sjel (derfor spiser de ikke kjøtt).

 

Lys kan ikke måles i størrelse eller vekt, men det eksisterer...

 

Vi kan ikke selge hukommelse, men hukommelse eksiterer...

Lenke til kommentar

Vil bare ha det fram at det der med at sjelen veier 21gram er tull.

Det er pga gasser, som slippes ut på en eller annen måte etter at du dør.

 

(Ja, lik har faktisk en tendens til å fise, luft i magen)

 

Så der har du sjelen alright :!:

 

Lys og Hukommelse vet vi hva er. hukommelse er mulig å ta\selge, men vi har ikke teknologien til å utføre det.

 

Lys vet vi ganske sikkert hva er, elektroner som kolliderer med atomer, som får elektronene sine slått opp i en høyere bane og når det går ned igjen skapes lys av energien.

 

Sjelen er bare elektriske signaler i hodet, du kortslutter når du dauer. Med andre ord, "Life is hard, then you die"

Lenke til kommentar

Alle mennesker oppfatter verden annerledes, ingen går gjennom akkurat det samme og ingen føler akkurat det samme. Derfor vil alle danne sitt eget bilde av hvordan verden ser ut (realitet er tross alt kun hver enkeltes perspektiv). Derfor vil ingen ha nøyaktig det samme synet på religion, eller politikk, eller kjærlighet, eller noe annet. Det som er interessant er at folk flest, i en alder av ca 14, finner ut hva som er det korrekte svaret. De bestemmer seg at dette skjedde, dette finnes, han fyren levde aldri og denne tingen er bullshit. I en veldig tidlig alder "innser" de hva som er korrekt av religion, og holder fast ved det synspunktet. At folk fortsatt er i tvil er et mysterium for sånne mennesker, svaret er jo tross alt logisk, er det ikke det?

Jeg er kristen. Jeg tror på Gud. Jeg tror på at Jesus levde, og han var, som vi alle er, Guds sønn. Jeg vet hva ordet "å tro" betyr, og bruker det bevisst. Jeg vet ikke at Gud finnes. Men jeg tror det. Når man ser på alt (og da mener jeg alt, jorden, solen, universet, tidens oppstandelse, alt sammen) så mener jeg det er innbilsk at noen mennesker tror at de selv er den høyeste formen for liv. Jeg baserer ikke min tro på tekster, prester, andre mennesker eller nyheter; kun hva jeg selv kom på da jeg selv var 14. Men jeg er ikke sikker, og det syns jeg nesten er en fin ting. Det er jo bra at man ikke vet, men man kan ha tro fordetom.

Religion er en veldig fin ting for ikke-religiøse også. De får muligheten til å føle seg overlegen fordi vi hjernevaskede idiotiske drittmennesker ikke har innsett at verden er akkurat som vi oppfatter den, og intet mer. De får også en mulighet til å skylde all slags forferdelige hendelser/fenomen på religion. Rasisme, homofilihets, krig, alt er religionens feil. Jeg syns det er synd når dårlige band kaller musikken sin for rock. Jeg syns også det er synd når dårlige mennesker kaller det de gjør for Guds vilje.

Jeg liker Bibelen. Det er den garantert viktigste boken noensinne skrevet, og historiene fra den boken har inspirert alle andre historier på en eller annen måte. Jeg tror ikke på at verden ble skapt på 144 timer, eller at Adam og Eva spiste eple, men jeg tror på at alle har noe å lære av den boken. Alle og enhver vil finne noe de kjenner igjen, og jeg tror at alle har godt av å lese den.

 

Enhver person her kan stille et spørsmål angående Gud/universet som jeg ikke kan svare på (Jesus microwave a burrito so hot that he himself could not eat it?), men akkurat som jøder og muslimer og ateister og agnostikere så er det umulig for meg å vite svaret. Jeg er tross alt bare en gutt, hvordan skulle jeg (eller noen andre) fått vite hvordan jorden ble til?

Lenke til kommentar
så mener jeg det er innbilsk at noen mennesker tror at de selv er den høyeste formen for liv.

Å ikke tro på Gud er ikke ensbetydende med å tro at mennesket er høyeste formen for liv. Jeg vil tvert i mot kunne si det samme om veldig mange religiøse.

 

Mange religiøse tror nettopp det at de er den høyeste formen for liv (utenom Gud), at de har blitt gitt jorden osv. til å passe på dyrene osv, det er innbilsk. enkelte religioner som f.eks tror de er guds folk og at kun guds folk skal overleve verdens undergang, det er innbilsk.

 

Jeg er ikke religiøs, og om jeg tror på Gud er irrellevant, for i følge mitt syn så er alt liv, uansett statium eller form, likeverdig, og den verdien er uendelig. Når noe er uendelig værdt, kan det derimot ikke finnes noe som er mer verdt en uendelig. Uendelig er uendelig, og alt liv er uendelig verdt. akkuratt som universet, alt rundt oss av naturen, også er uendelig verdt.

 

Å tro er en ting, men å handle på bekostning av andre basert på tro er galt, uansett hvor riktig den troen skulle vise seg å være, og det er nettopp det mange ikke-religiøse misliker, for akkuratt som du sier at enkelte ikke-religiøse ikke respekterer religiøse, kanskje noen kastet den første stenen, og kanskje det er religiøse som har kastet den første stenen, og enkelte ikke-religiøse har sett seg litt lei av det.

 

Jeg går ikke å tvinger noen til å ikke tro, jeg går ikke å tvinger noen til å ha et livsyn, men det gjør derimot de fleste store religioner via stat og skole-integrering på ett eller annet nivå, til og med her i Norge, hvordan kan man kalle det respekt for frihet til å tro/ikke tro hva man vil?

 

Det har ikke noe med overlegen å gjøre, det har noe med at store religioner har gjort seg overlegne massen, og enkelte misliker det, værre er det ikke. Egentlig alt det du sier nå, kan klistres mye bedre til religion enn det noensinne kan klandres ikke-religiøse for. I all tid er det de ikke-religiøse som har blitt sett ned på, og blitt sett på som underlegne helt frem til i dag, og først nå er det bildet litt i ferd med å forandre seg, i knøttsmå områder, som f.eks Norge. Men vi blir allikevel overrøst med masse religions-prat av Bondevik på TV og Radio hver gang han åpner munnen nesten, det er heller ikke riktig, jobben hans er å være statsministeren vår, ikke presten vår.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...