Gå til innhold

Er du kristen? Tror du på Gud osv?


Anbefalte innlegg

Hvilke bevis har dere for at jorden er 4,5 milliarder år gammel?

Dere tror at alt startet med et smell.

La meg spørre: Hva smalt? Hvor kom det fra? Hvor kom energien fra?

Dette er det ingen som vet..

Dere tror på støv i begynnelsen..

Jeg tror på en Gud i begynnelsen..

 

Man trenger ikke noe for å lage energi. Er det i sveits de holder på med et sånt eksperiment nå?

 

 

Edit: innlegg Nr. 500 :w00t:

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At et menneske levde i 900 år er vel umulig, så teorien ryker allerede der.

Det kan du nå ikke si sikkert ;) .

 

Det står jo tydelig i Bibelen at det finnes et helvete og det er ingen tvil om at de som ikke tror på Gud havner der. Derfor er jeg en kristen og tror på Gud..

Særdeles dårlig grunn. Frykt. Hvor tydelig står det i bibelen? I religionsfaget i 3. så fikk jeg vite at helvete ikke var noe tema før rundt 1 000-tallet eller noe (ihvertfall en stund etter kristendommen oppsto ble det et tema).

 

Synes alle kanter ordlegger seg ganske dårlig selv, men elsker å småpirke på andre :) .

 

Enig! Har aldri skjønt folk som er kristne, bare fordi de er redde for å komme til helvete! Kan jo spørre seg om de er oppriktig kristne..

Lenke til kommentar
Eid! :w00t:

How do you figure?

 

Alltid når man diskuterer med kristne så sier de bare "GUD" og mener at alle spørsmål er besvart :roll:

 

Jeg var egentlig bare litt "morsom". mener bare at for oss som er kristne er det ikke så fryktelig vanskelig å tro at Gud fikk alt vannet til å komme. Hvis det ikke var der fra før så skapte han det.

 

Og jeg er enig i at det blir for søkt å bygge sin tro på at man vil til himmelen. Det holder ikke. Det ligger mye mer i det å være kristen enn akkurat det.

 

Hvorfor har så mange problemer med å takle "the big bang"? Gud har vel skapt alt på en naturlig måte mener jeg. Og jorda ble ikke til på et øyeblikk.

Lenke til kommentar
Eid! :w00t:

How do you figure?

 

Alltid når man diskuterer med kristne så sier de bare "GUD" og mener at alle spørsmål er besvart :roll:

 

Jeg var egentlig bare litt "morsom". mener bare at for oss som er kristne er det ikke så fryktelig vanskelig å tro at Gud fikk alt vannet til å komme. Hvis det ikke var der fra før så skapte han det.

 

Og jeg er enig i at det blir for søkt å bygge sin tro på at man vil til himmelen. Det holder ikke. Det ligger mye mer i det å være kristen enn akkurat det.

 

Hvorfor har så mange problemer med å takle "the big bang"? Gud har vel skapt alt på en naturlig måte mener jeg. Og jorda ble ikke til på et øyeblikk.

 

Det er en del som tror det :)

Lenke til kommentar
Vel det er vel nettop det at Jesus stod opp fra dødsriket, og opp i himmelen som gjør at vi kristne i dag også kan stå opp fra døden.

 

 

Men det jeg lurer på er hva er "dødsriket"? Er det det samme som helvete...etter som han "for ned" eller er det et annet sted for døde? Hvem andre havner der? Hvem styrer dette "riket"

 

Må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt noe mer om dette dødsriket....mulig det er jeg som ikke er helt oppdatert på kristendommen men :ermm:

Lenke til kommentar

For å sitere direkte fra wikipedia:

 

Dødsriket benyttes i kristendommen om en forestilling i Det gamle testamente hvor de døde tenkes leve i en passiv ikke-eksistens, skilt fra Gud og mennesker. Denne forestillingen har store likheter med greske forestillinger om Hades. I kristen tro spiller Kristus' nedstigning til dødsriket en viktig rolle, til tross for dette er sparsomt nevnt i Det nye testamente.

 

Er det forøvrig noen som i det hele tatt vet at helvete er NED?

Lenke til kommentar

jeg mener kristendom burde bli stilt på lik linje med f.eks. matrixisme.. begge deler høres like dumt ut, og er en oppdiktet historie.. folk ler jo bare hvis de hører om matrixisme, men hva gjør det noe verre enn kristendom ?? (sier ikke at jeg tror på noen av delene)

skjønner egentlig ikke at det fortsatt finnes religion nå i 2008, greit nok for noen hundre år tilbake fordi da hadde de ikke vitenskaplige bevis på f.eks. evolusjonen.. da var det liksom det eneste som virket sannsynlig..

ok, det er helt greit og være kristen, men å være sterkt religiøs mener jeg er ren idioti, som at hvis du drikker alkohol og har sex før ekteskap da kommer du til å brenne i helvete.. har noen i familien som er misjonærer og hørte de fortalte om når de var i et land i afrika.. på den måten de fortalte det som virket det som de mente at de som ikke var kristne talba satan og spiste nyfødte barn.. lol sier jeg bare..

 

Det finnes 3 typer kristne:

 

1. Glad kristne, er folk som er glade hele tiden og er "rusa" på gud.. de tror de er bedre enn andre fordi de er kristne..

 

2. TRO PÅ GUD !! kristne, er folk som går rundt og forteller om gud og jesus og om hvor fantastike de er.. og sier TRO PÅ GUD HVIS IKKE KOMMER DU TIL Å BRENNE I HELVETE!!!!

 

3. "normale" kristne, sier de er kristne, men gir så og si fint faen, altså ikke noe spesielt religiøse, men kun er kristne fordi venner og familie er det..

 

hvem av de er du ?

Lenke til kommentar

Det morsomme er at theister hevder at det finnes noe, men allikevel ble det på en eller annen måte opp til andre å bevise at det ikke finnes...?

 

Religion generellt blir tilbakevist litt etter litt hver dag.

 

Eksempel

 

Fanatic - Gud sendte jordskjelvet for å straffe synderne.

 

 

Forsker - Jordskjelv er et naturlig fenomen.

 

 

Fanatic - Gud skapte alle skapninger.

 

Darwin - Lol evolusjon

 

Fanatic - Bibelen er guds ord

 

Forsker - Bibelen er satt sammen av mennesker, som steg for steg valgte ut f.eks hvilke evangelier som "passet inn" i bibelen. Noen av de evangeliene som ikke fikk plass hadde ingen annen grunn til ikke å komme med enn at de var "for" latterlige. (Baby jesus som gjør lekekamerater om til sauer etc.)

 

Fanatic - garble gurghle.

 

 

Ps: Vet at det er shabby skrevet, Men skal opp tidlig i morra. Fikser på det når jeg kommer hjem. ;)

Lenke til kommentar
Hvilke bevis har dere for at jorden er 4,5 milliarder år gammel?

Dere tror at alt startet med et smell.

La meg spørre: Hva smalt? Hvor kom det fra? Hvor kom energien fra?

Dette er det ingen som vet..

Dere tror på støv i begynnelsen..

Jeg tror på en Gud i begynnelsen..

 

Vi har mange bevis for at jorden er 4,54 milliarder år. Les HER

 

Big bang kan du lese om HER

Det virker som om du tror at siden vi ikke vet dette med sikkerhet i dag er gud en grei kar å blande inn, men det er altså ikke det. Hadde gud vært noe vitenskapen kunne brukt som forklaring hadde de gjort det...

 

Og jo da, det er millioner av bevis for at det er slik, men nå er vitenskapen slik at vi stadig finner noe nytt og noen ting må revurderes underveis. Men teorien om big bang består enda ja...

 

Vi tror på støv i begynneslen, for du kan enda finne rester av dette "støvet" den dag i dag i form av meteoiter i bane rundt solen... Det var forøvrig en av disse som krashet inn i jorden for 65 millioner år siden og utryddet dinosaurene. Hvis ikke det hadde skjedd hadde vi ikke sitter har og tastet på et tastatur... :)

 

Gud? Men hvem skapte gud? Vi har per dags dato ikke funnet et eneste spor av noen gud og har ikke annet enn påstander om at gud må finnes fordi (putt inn grunn her), fremsatt av blandt annet deg selv. Hva er vitsen med å putte gud inn i alt? Det lager jo bare flere spørsmål enn svar for hvem skapte gud? I kristendommens storhets tid, da alt var forbudt fordi det konkurerte med skapelsen til gud liksom, sto vi som art stille i utvikling i nesten tusen år. Troen på gud er destruktiv, for den fordrer at en sjeggete kar har alle svarene og at vi ikke lenger trenger å lete for alt stå i bibelen. Men til og med du kan innrømme at alt står ikke i bibelen, på langt nær! Det er et faktum at det som står i bibelen er for det meste rør, funnet på da bibelen ble satt sammen av ignorante menn som ikke hadde oversikt eller innsikt i hvordan verden virker. Det blir bare dumt å tro på dette i dag, for vi VET bedre. Vi vet at vi har evolvert, vi vet at universet ikke er hull i himmel velvingen som gud har hakket med stokken sin når han gikk tur og vi vet at universet utvider seg og har gjort dette i de siste 13,7 milliarder år. (Med å måle lys som sendes tilbake til oss...)

 

Så du kan sitte der å gjenta at gud gjorde det så mye du vil, men vi andre VET bedre :) Sånn er det dessverre. Vitenskapen SIER ikke at det er sånn, den BEVISER at det er sånn. :)

 

Så fortsett gjerne å holde på overtroen, men ikke kom her og forvent at vi andre som har sett "lyset" skal tro på den destruktive overtroen din. Been there, dropped that for å si det på nynorskt... :)

Lenke til kommentar
Hvilke bevis har dere for at jorden er 4,5 milliarder år gammel?

Dere tror at alt startet med et smell.

La meg spørre: Hva smalt? Hvor kom det fra? Hvor kom energien fra?

Dette er det ingen som vet..

Dere tror på støv i begynnelsen..

Jeg tror på en Gud i begynnelsen..

 

Vi har mange bevis for at jorden er 4,54 milliarder år. Les HER

 

Big bang kan du lese om HER

Det virker som om du tror at siden vi ikke vet dette med sikkerhet i dag er gud en grei kar å blande inn, men det er altså ikke det. Hadde gud vært noe vitenskapen kunne brukt som forklaring hadde de gjort det...

 

Og jo da, det er millioner av bevis for at det er slik, men nå er vitenskapen slik at vi stadig finner noe nytt og noen ting må revurderes underveis. Men teorien om big bang består enda ja...

 

Vi tror på støv i begynneslen, for du kan enda finne rester av dette "støvet" den dag i dag i form av meteoiter i bane rundt solen... Det var forøvrig en av disse som krashet inn i jorden for 65 millioner år siden og utryddet dinosaurene. Hvis ikke det hadde skjedd hadde vi ikke sitter har og tastet på et tastatur... :)

 

Gud? Men hvem skapte gud? Vi har per dags dato ikke funnet et eneste spor av noen gud og har ikke annet enn påstander om at gud må finnes fordi (putt inn grunn her), fremsatt av blandt annet deg selv. Hva er vitsen med å putte gud inn i alt? Det lager jo bare flere spørsmål enn svar for hvem skapte gud? I kristendommens storhets tid, da alt var forbudt fordi det konkurerte med skapelsen til gud liksom, sto vi som art stille i utvikling i nesten tusen år. Troen på gud er destruktiv, for den fordrer at en sjeggete kar har alle svarene og at vi ikke lenger trenger å lete for alt stå i bibelen. Men til og med du kan innrømme at alt står ikke i bibelen, på langt nær! Det er et faktum at det som står i bibelen er for det meste rør, funnet på da bibelen ble satt sammen av ignorante menn som ikke hadde oversikt eller innsikt i hvordan verden virker. Det blir bare dumt å tro på dette i dag, for vi VET bedre. Vi vet at vi har evolvert, vi vet at universet ikke er hull i himmel velvingen som gud har hakket med stokken sin når han gikk tur og vi vet at universet utvider seg og har gjort dette i de siste 13,7 milliarder år. (Med å måle lys som sendes tilbake til oss...)

 

Så du kan sitte der å gjenta at gud gjorde det så mye du vil, men vi andre VET bedre :) Sånn er det dessverre. Vitenskapen SIER ikke at det er sånn, den BEVISER at det er sånn. :)

 

Så fortsett gjerne å holde på overtroen, men ikke kom her og forvent at vi andre som har sett "lyset" skal tro på den destruktive overtroen din. Been there, dropped that for å si det på nynorskt... :)

 

Da Bing Bang teorien kom sa de at 12 trillioner kilometer i diameter område som eksploderte.

I 1965 sa de at området "bare" var 275 millioner kilometer i diameter.

I 1972 sa de at området "bare" var 71 millioner kilometer i diameter.

I 1974 sa de at området var bare 54 tusen kilometer i diameter.

I 1983 sa de at det var en trilliondel av diameteren på et proton.

Nå sier de at det var ingen verdens ting som eksploderte.

Ingenting eksploderte og her er vi;) Logisk!

 

Vitenskapen er virkelig til å stole på;)

 

Du kan ikke si at Big Bang teorien er vitenskap og skapelseshistorien er religion.

Begge er religiøse. Det er noe du må tro på. Man vet ikke alt i big bang teorien heller..

 

Big Bang teorien sier at alt stoffet samlet seg i en dott og spant fortere og fortere helt til alt eksploderte og sendte fra seg planeter og galakser.

La oss si at denne dotten spant med klokken. Da er det logisk at planetene ville spinne med klokken også. Det er logisk fordi utsiden spinner fortere enn innsiden. Denne teorien kalles i vitenskapen Angular momentum (vinkelmoment).

Hvorfor er det da slik at to planeter (Venus og Uranus) og 6 av 63 måner spinner baklengs?

 

Vi ser at det dør en stjerne ca. hvert 30 år. Dette kaller vi en nova eller en supernova. Det er mange milliarder stjerner i universet som vi vet om. Vi kan bare se 300 døde stjerner. Dette er jo bare noen tusen år med stjerner som dør. Hvis Big Bang teorien hadde vært sann ville det ha vært en haug med døde stjerner og se dersom det var en supernova hvert 30 år..

 

Når folk finner biter av bein eller fossiler så står de ikke noe merkelapp på den som sier hvor gammel den er gjør det?

De sier kanskje at f.eks. hunder har evolvert fra denne fossilen eller dette beinet, men det bli jo bare gjetting. For alt vi vet er det ikke sikkert at det dyret fikk unger i det hele tatt. Det er noe man må tro. Det er langt fra vitenskapelig..

Og hvorfor tror de at et bein i sanden i dag kan gjøre noe som dyr i dag ikke kan? Hunder produserer hunder. Hester produserer hester.

 

Hvis du finner en fossil kan du sjekke hvor mye C14 det er og hvor lang halveringstiden på C14 i fossilen er..

Men ingen vet hvor mye C14 det var i fossilen opprinnelig og om halveringstiden var den samme gjennom historien. Derfor er det umulig å finne ut hvor gammel fossilen er ved hjelp av denne teknikken.

 

Dette er bare et par av hullene i Big Bang teorien. Ikke kom her og si at dette er vitenskap og bibelen er religion. Begge er religion!

Lenke til kommentar

Det er nettopp dette som er forskjellen på religiøse dogmer og vitenskap.

En forsker kan si at han tar feil, og teorien revideres eller forkastes. Det er nå såpass mye observasjoner og matematikk som støtter big bang, at det nærmest kan antas å være fakta.

 

Big bang "eksploderte" heller ikke, det var ingen eksplosjon inne i bildet, og hadde du kunnet observere "big bang" hadde du nok ikke sett noe som helst, fordi big bang begynte som en samling med elementærpartikler som ekspanderte tid/rom. Det tok lang tid før materie dannet seg (hydrogen) og enda lengre tid før hydrogen samlet seg og skapte galakser.

Derfor spinner heller ikke objekter samme veien, fordi de ikke ble skapt av big bang.

Grunnen til at alle planeter i solsystemet spinner nogenlunde samme veien, med mange unntak også selvsagt, er at de er skapt av samme prosessen. Det at noen spinner andre veier (Saturn ligger nesten på siden) er fordi forskjellige ting kan endre retnigen deres, saturn er for eksempel truffet av en forholdsvis stor asteroide e.l. (slik at månene og ringsystemet kunne dannes)

Vi ser massevis av døde stjerner, og supernovaer er selve grunnen til at solsystemer og planeter kan eksistere.

 

Hvis du ikke vet hvordan en finner ut alderen på dyr, så vet du ikke noe om dateringsmetoder. En enkel innføring: som regel bruker en flere metoder for å datere et fossil for å minske sjansen for feil. Først og fremst sjekker en hvilket lag i jorda den ligger i, og avhengig av alderen, brukeren forskjellige radiometriske dateringer. For ting som er yngre en 40 000 år bruker en som regel C14 som går ganske enkelt ut på å måle konsentrasjonen av det radioaktive isotopet C14 som vil være konstant så lenge dyret levde (samme som er i atmosfæren), men alle radioaktive elementer nedbrytes ved en konstant hastighet (halveringstid)

 

Når det gjelder evolusjon, så er det sant at hester avler hester, men det at du sier dette betyr bare at du ikke forstår evolusjon. Husk at arter er kun en merkelapp vi setter på en en populasjon med tilnærmet like dyr for å gjøre det enklere for oss, det finnes ingen distinkt art egentlig, alle dyr har en mulighet til å lage sin egen "art"

 

Big bang forutsetter en viss forståelse for fysikk og matematikken bak mye moderne fysikk.

Big bang er ikke religion, det er seriøs forskning fra noen som prøver å finne ut av hvordan universet startet, og ikke en antagelse utifra eventyr.

 

Eneste du trenger for å oppdatere deg på vitenskap som kom etter 1970 er å kikke litt rundt på wikipedia, så kan du la Kent Hovind få lov til å sitte i fengsel så lenge, og når han kommer ut igjen, så kan du utfordre han med all kunnskapen du har opparbeidet deg, som han ikke vet noe om.

Lenke til kommentar
jeg mener kristendom burde bli stilt på lik linje med f.eks. matrixisme.. begge deler høres like dumt ut, og er en oppdiktet historie.. folk ler jo bare hvis de hører om matrixisme, men hva gjør det noe verre enn kristendom ?? (sier ikke at jeg tror på noen av delene)

skjønner egentlig ikke at det fortsatt finnes religion nå i 2008, greit nok for noen hundre år tilbake fordi da hadde de ikke vitenskaplige bevis på f.eks. evolusjonen.. da var det liksom det eneste som virket sannsynlig..

ok, det er helt greit og være kristen, men å være sterkt religiøs mener jeg er ren idioti, som at hvis du drikker alkohol og har sex før ekteskap da kommer du til å brenne i helvete.. har noen i familien som er misjonærer og hørte de fortalte om når de var i et land i afrika.. på den måten de fortalte det som virket det som de mente at de som ikke var kristne talba satan og spiste nyfødte barn.. lol sier jeg bare..

 

Det finnes 3 typer kristne:

 

1. Glad kristne, er folk som er glade hele tiden og er "rusa" på gud.. de tror de er bedre enn andre fordi de er kristne..

 

2. TRO PÅ GUD !! kristne, er folk som går rundt og forteller om gud og jesus og om hvor fantastike de er.. og sier TRO PÅ GUD HVIS IKKE KOMMER DU TIL Å BRENNE I HELVETE!!!!

 

3. "normale" kristne, sier de er kristne, men gir så og si fint faen, altså ikke noe spesielt religiøse, men kun er kristne fordi venner og familie er det..

 

hvem av de er du ?

 

Hvis de mener det så har de ikke peiling på hva det vil si å være kristen!

 

For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv.

Efeserne 2 8-9

Lenke til kommentar

Vegardzzx.

 

Det virker som du har veldig lite kunnskap om big bang og lignende temaer, som har gjort mange av oss ateister skeptiske mot innholdet i bibelen.

 

La meg derfor gi deg denne utmerkede serien, som prøver å forklare disse spørsmålene på en enkel og grei måte, så vi slipper å repetere oss selv hele tiden.

 

http://www.youtube.com/view_play_list?p=DB23537556D7AADB

 

Lykke til.

 

 

 

Veldig mange kristene er redde for å se på stoff som virker kritisk mot sin religiøse ideologi, så jeg håper du er modig nok til å utfordre din.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...