Gå til innhold

Er du kristen? Tror du på Gud osv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...
acon: Ingen vet, ikke kristne heller. De tror at gud fins. Det er derfor man kaller det å tro! ;)

 

dvs at du rett og slett er dum? du kan ikke gå rundt og si "jeg tror på gud, han finnes fordi jeg vet det, jeg bare vet det"

en slik påstand kan bare overbevise en svak sjel. kristne har en svak sjel og er kanskje ikke de "kjappeste"(i hodet) personene man finner.

 

Jo, inni meg vet jeg at han finnes ;) Kan ikke forklare det, kan ikke bevise det, men jeg her overbevist om at han oppriktig finnes.

 

Kall det tro hvis du vil, skal ikke nekte deg det... :D

 

dvs at du rett og slett er dum? du kan ikke gå rundt og si "jeg tror på gud, han finnes fordi jeg vet det, jeg bare vet det"

en slik påstand kan bare overbevise en svak sjel. kristne har en svak sjel og er kanskje ikke de "kjappeste"(i hodet) personene man finner.

Lenke til kommentar
acon: Ingen vet, ikke kristne heller. De tror at gud fins. Det er derfor man kaller det å tro! ;)

 

Jo, inni meg vet jeg at han finnes ;) Kan ikke forklare det, kan ikke bevise det, men jeg her overbevist om at han oppriktig finnes.

 

Kall det tro hvis du vil, skal ikke nekte deg det... :D

 

dvs at du rett og slett er dum? du kan ikke gå rundt og si "jeg tror på gud, han finnes fordi jeg vet det, jeg bare vet det"

en slik påstand kan bare overbevise en svak sjel. kristne har en svak sjel og er kanskje ikke de "kjappeste"(i hodet) personene man finner.

 

 

Jepp, kristne har svake sjeler... vel, vi har i alle fall sjeler da!

 

Men litt mer seriøst - han sa jo ikke at han VET at Gud fins fordi han tror det. Han sa han er overbevist om det. Det er to ganske forskjellige ting. DU kan også overbevises om noe uten å vite det 100% sikkert.

 

Dessuten anklaget du nettopp en rekke store vitenskapsmenn som Einstein og andre, for å være blant de som ikke er så kjappe i hodet. Så la oss se... Einstein, sannsynligvis en av historiens skarpeste mennesker, er ikke særlig skarp. Jeg vil ikke tro at din egen IQ ligger så mye over 70% av hans - noe som gjøre deg selv til... ja, en svak sjel.

Lenke til kommentar
Jepp, kristne har svake sjeler... vel, vi har i alle fall sjeler da!

 

Men litt mer seriøst - han sa jo ikke at han VET at Gud fins fordi han tror det. Han sa han er overbevist om det. Det er to ganske forskjellige ting. DU kan også overbevises om noe uten å vite det 100% sikkert.

 

Dessuten anklaget du nettopp en rekke store vitenskapsmenn som Einstein og andre, for å være blant de som ikke er så kjappe i hodet. Så la oss se... Einstein, sannsynligvis en av historiens skarpeste mennesker, er ikke særlig skarp. Jeg vil ikke tro at din egen IQ ligger så mye over 70% av hans - noe som gjøre deg selv til... ja, en svak sjel.

 

Ok,

"I believe in Spinoza's God who reveals Himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with fates and actions of human beings." - Albert Einstein

 

http://www.guardian.co.uk/science/2008/may...cience.religion

 

"The word god is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this." - Albert Einstein

 

I dag er det slik at 93% av National Academy of Sciences (eliten av forskere i USA) definerer seg selv som ateist/agnostiker, mens bare 7% tror på en personlig gud - sannsyneligvis i samme tankerekker som einstein hadde i den første quoten.

 

Ganske enkelt, alle de største tenkerene gjennom tidene har insett at religion er søppel. Forhåpentligvis følger resten av oss etter.

Endret av macmanlady
Lenke til kommentar
Men litt mer seriøst - han sa jo ikke at han VET at Gud fins fordi han tror det. Han sa han er overbevist om det. Det er to ganske forskjellige ting. DU kan også overbevises om noe uten å vite det 100% sikkert.

 

Ikke religiøse prøver å unngå det, mens religiøse anser blind tro som en positiv ting. For alle andre tilfeller så betegnes en overbevisning uten bevis for idioti, mens i religion kommer du til helvette uten det. Wow

 

Ps: Les posten min om Einstein før du svarer

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
nå er jeg skuffa, så lite mennesker som trur på gud...jaja

jeg er katolikk, og ja, jeg tror på gud og hans sønn jesus,

og jeg er stolt over det!

så back off a!

 

Lykke til på reisen! Lev vel og alt det der. Fint at du er stolt av dette, men om du tenker deg litt om syntes de fleste at du er litt rar.. man la ikke dette stoppe deg, det er helt naturlig i dagens samfunn... Vi har rett og slett for lite å tro på, der har du grunnen! :)

Lenke til kommentar
Ja som topic sier, er du kristen? Tror du på Gud og Jesus og alt det greiene der?

 

Jeg tror kanskje at det er en gud der, men at jesus var guds son virker litt usansynlig egenlig.

Det som jeg ikke tror i det heletatt er Noas ark. Hvordan kan liksom alle dyreartene komme inn i en slik båt? Og hvordan kan hele verden vært under vann?

Hva mener du om dette?

 

-Flyttet fra søppel-

 

Bibelen sier ikke at Noah skulle sørge for at alle varieteter av dyr ble bevart. Den sier: «Av de flygende skapninger etter deres slag og av husdyrene etter deres slag, av alle dyr som beveger seg på jorden, etter deres slag, skal to av hvert gå dit inn til deg for å bli bevart i live.» (1Mo 6: 20; 7: 14, 15) Gud visste at det bare var nødvendig å ta vare på noen representantive individer av hvert av de forskjellige «slagene», siden de ville formere seg og bli opphav til mange varieteter etter vannflommen.

 

Etter at flomvannet hadde trukket seg tilbake, kom disse representantene for de forholdsvis få basis-slagene ut av arken. De spredte seg så ut over jordens overflate og ble etter hvert opphav til mange varieteter innenfor sine «slag». Selv om det har kommet til mange nye varieteter siden vannflommen, har de «slagene» som ble bevart, fortsatt å være faste og uforandrede i samsvar med Guds uforanderlige ord. – Jes 55: 8–11.

 

Noen forskere har sagt at så få som 43 «slag» pattedyr, 74 «slag» fugler og 10 «slag» krypdyr kan ha gitt det store artsmangfoldet som finnes i dag. Med en slik passasjerliste skulle det være rikelig med plass i arken, som hadde et rommål på omkring 40 000 m3

Lenke til kommentar
Ja som topic sier, er du kristen? Tror du på Gud og Jesus og alt det greiene der?

 

Jeg tror kanskje at det er en gud der, men at jesus var guds son virker litt usansynlig egenlig.

Det som jeg ikke tror i det heletatt er Noas ark. Hvordan kan liksom alle dyreartene komme inn i en slik båt? Og hvordan kan hele verden vært under vann?

Hva mener du om dette?

 

-Flyttet fra søppel-

 

Bibelen sier ikke at Noah skulle sørge for at alle varieteter av dyr ble bevart. Den sier: «Av de flygende skapninger etter deres slag og av husdyrene etter deres slag, av alle dyr som beveger seg på jorden, etter deres slag, skal to av hvert gå dit inn til deg for å bli bevart i live.» (1Mo 6: 20; 7: 14, 15) Gud visste at det bare var nødvendig å ta vare på noen representantive individer av hvert av de forskjellige «slagene», siden de ville formere seg og bli opphav til mange varieteter etter vannflommen.

 

Etter at flomvannet hadde trukket seg tilbake, kom disse representantene for de forholdsvis få basis-slagene ut av arken. De spredte seg så ut over jordens overflate og ble etter hvert opphav til mange varieteter innenfor sine «slag». Selv om det har kommet til mange nye varieteter siden vannflommen, har de «slagene» som ble bevart, fortsatt å være faste og uforandrede i samsvar med Guds uforanderlige ord. – Jes 55: 8–11.

 

Noen forskere har sagt at så få som 43 «slag» pattedyr, 74 «slag» fugler og 10 «slag» krypdyr kan ha gitt det store artsmangfoldet som finnes i dag. Med en slik passasjerliste skulle det være rikelig med plass i arken, som hadde et rommål på omkring 40 000 m3

 

Tror du virkelig på dette? Men da kanskje du kan forklare hvorfor vi finner dinosaurus fossiler også da? Eller var dette noe gud strødde rundt for å more oss mennesker?

 

Noas ark er FORLENGST tilbakevist som det reneste sludder. Den kan ikke forklare den enkleste ting i naturen.. Hvis det er en gud må han VIRKELIG elske insekter, for de er det jammen utrolig mange av!! og hvor har du 40000 kubikk meter fra? Dette er jo ikke nok til å romme arter fra A til C engang.... Tror ikke du helt vet hva du snakker om jeg, syntes jeg hører indoktrinering og hjernevask lang vei her jeg :)

 

EDIT: Kvadrat meter skulle være kubikk meter... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

For å ikke snakke om at mengden av all biomasse som lever i og under jordsmonn og stein på planeten langt overgår vekten av alt som kryper og kravler på overflaten og flyr i luften...

Dette krever en aldeles monstrøs diger båt, så stor faktisk at den strukturelt sett ikke kunne ha holdt seg sammen grunnet sin egen vekt.

For ikke å snakke om at det ville krevd en skog på størrelse med, tja, Grønland har blitt nevnt, men der er det jo ikke trær så kanskje det var nettopp der Noah svingte øksa :wow: , hehe :D

 

-Stressberegninger og denslags er visst ikke noe teologene bryr seg med :roll::p

Lenke til kommentar

Jeg tror vel teknisk sett ikke på noen gud. Blir jeg spurt sier jeg at jeg er en agnostiker, rett og slett fordi at selv om tanken på Gud er usannsynlig nok, så har jeg heller ikke bevis på at det isåfall ikke er en gud.

 

Jeg har værtfall ingen indre overbevisning om at Gud finnes, men ei heller er jeg overbevist over at gud IKKE finnes. Synes begge veier utenom egentlig er ganske meningsløse :wee:

Lenke til kommentar
Jeg tror vel teknisk sett ikke på noen gud. Blir jeg spurt sier jeg at jeg er en agnostiker, rett og slett fordi at selv om tanken på Gud er usannsynlig nok, så har jeg heller ikke bevis på at det isåfall ikke er en gud.

 

Jeg har værtfall ingen indre overbevisning om at Gud finnes, men ei heller er jeg overbevist over at gud IKKE finnes. Synes begge veier utenom egentlig er ganske meningsløse :wee:

 

Det jeg ikke helt forstår med agnostikere er hvor mye de faktisk må tro på, hvor mange muligheter de må ha åpne, for på den listen over usikkert og ting de må holde muligheten åpne for må julenissen, spagetti monstret, russels teapot, tannfeen osv osv også være og hva pokker er vitsen med det? Hvis agnostikere IKKE tror på tannfeen og russels teapot etc men holder mulighetene for en gud oppe vil jeg si at de har ALT for stor respekt for religion og deres guder, for jeg kan ikke se noen grunn til at gud har større sansynlighet enn noen av de andre "sannsynlighetene". At vi noen gang vil finne noen spor av noen gud holder ihvertfall jeg for høyst usannsynlig, så usansynlig faktisk at jeg velger å se helt bort fra muligheten og det er derfor jeg er helblods ateist og ikke agnostiker.

 

Når det er sagt kommer også jeg til å måtte gå tilbake på dette HVIS vi finner spor av en gud (så gjenstår det bare å se hvilken gud vi finner, eller kanskje det blir guder? ), men enn så lenge holder jeg dette for så lite sannsynlig at det ikke engang blir tatt med i beregningen, på samme måte som jeg annser tannfeen og Co som usannsynlig. Og skal jeg si min ærlige mening syntes jeg agnostikere er noen ryggløse feiginger som holder denne muligheten for en gud åpen. Det virker som om agnostikere er redde for å støte religion på et eller annet vis uten å klare å se at religion klarer den jobben fint selv :p .... De tørr liksom ikke helt å se på muligheten for en gud som veldig liten eller tror kansje at HVIS det skulle vise seg at gud fantes vil de lettere bli tillgitt eller noe slikt. I mine øyne blir dette en slags blanding av semi kristent og semi ateisme, der agnostikeren sitter klar til å falle av gjerdet den mest gunstigste veien der de sitter og venter.......

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Hvis du ikke har en positiv tro på en guddom, er du ateist, uansett hvordan du snur og vender på det. Altså, hvis du ikke er teist, er du ateist. Det at man har blandet inn agnostisisme i den samme skalaen er en uting.

Iforhold til de originale gnostikerne, så vil jo en agnostiker ikke tro på en ond gud. Mye kverulering en kan bedrive med denne begrepsdiskusjonen.

 

Vil du kalle meg ateist om jeg ikke ser poenget med å mene det er, eller ikke er en Gud der et sted? Definisjonen av Gud er uvisst og jeg ser ikke hvilken forskjell Gud skal gjøre når fysikken fungerer slik den gjør og mest sannsynlig kommer til å fortsette på samme måte. Om det er tilfeldighet, eller Gud som satte lovene bryr meg midt bak.

Lenke til kommentar
Jeg tror på Gud fader, den allmektige

himmelen og jordens skaper

 

Jeg tror på Jesus Christus, guds enbårne sønn, vår herre, som ble unfanget av den Hellige Ånd, født av Jomfru Maria, pint under Pontius Pilateus, korsfestet død og begravet, for ned til dødsrike, stod opp fra de døde tredje dag, og sitter ved Gud den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

 

Jeg tror på den Hellige Ånd, en Hellige Allmen kirke, syndenes forlatelse og det evige liv.

 

hmmm..."for ned til dødsriket"? Hvilket dødsriket er det snakk om her? Trodde man ifølge kristendommen kom til himmelen jeg? Heller har jeg godt glipp av noe her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...