Gå til innhold

Er du kristen? Tror du på Gud osv?


Anbefalte innlegg

Jeg er ateist, og kommer alltid til å være det. Synes at det er ikke noe fornuftig å tro på noen religion i det hele tatt. Det er absolutt INGEN fordeler med å tro på noe, å tro på noe er som å snakke til veggen, det skjer ingenting og det er ikke vits. Religion er folkets opium sa Karl Marx, og det har han forsåvidt rett i. Det er stor sannsynlighet for at religion er laget delvis for å få kontroll over folk. Religion er også laget for å gi alt "hemmelig" og "farlig" en overdrevet og unaturlig forklaring. Jeg vet at religion har kun negative sider, det bringer maktmisbruk, krig og uro til verden. Hva var årsaken til at nazistene prøvde å utføre holocaust? Jo, delvis fordi jødene var en samlet og sårbar gruppe som var ypperlige å bruke som syndebukker. Hva er årsaken til alle fordommene og diskrimeneringen av homofile, jo det er religion det også. Hva er delvis årsaken til at mange millioner uskyldige menneskeliv har godt tapt, jo det er religion nok en gang.

Endret av Tready
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ateist, og kommer alltid til å være det. Synes at det er ikke noe fornuftig å tro på noen religion i det hele tatt. Det er absolutt INGEN fordeler med å tro på noe, å tro på noe er som å snakke til veggen, det skjer ingenting og det er ikke vits. Religion er folkets opium sa Karl Marx, og det har han forsåvidt rett i. Det er stor sannsynlighet for at religion er laget delvis for å få kontroll over folk. Religion er også laget for å gi alt "hemmelig" og "farlig" en overdrevet og unaturlig forklaring. Jeg vet at religion har kun negative sider, det bringer maktmisbruk, krig og uro til verden. Hva var årsaken til at nazistene prøvde å utføre holocaust? Jo, delvis fordi jødene var en samlet og sårbar gruppe som var ypperlige å bruke som syndebukker. Hva er årsaken til alle fordommene og diskrimeneringen av homofile, jo det er religion det også. Hva er delvis årsaken til at mange millioner uskyldige menneskeliv har godt tapt, jo det er religion nok en gang.

Jo, man kommer til himmelen når man dør, stor fordel. Er man redd for å dø er det greit at man har noe å komme til, noe annet ville vært forferdelig.

Lenke til kommentar
Jo, man kommer til himmelen når man dør, stor fordel. Er man redd for å dø er det greit at man har noe å komme til, noe annet ville vært forferdelig.

Man kommer ikke til himmelen... man tror man kommer til himmelen.

 

I virkeligheten ligger man og blir spist av mark over lengre tid og ender opp som jord, evt delvis utvasket til fjorder og hav....

 

.... dersom man ikke kremeres.

Lenke til kommentar
Jo, man kommer til himmelen når man dør, stor fordel. Er man redd for å dø er det greit at man har noe å komme til, noe annet ville vært forferdelig.

Man kommer ikke til himmelen... man tror man kommer til himmelen.

 

I virkeligheten ligger man og blir spist av mark over lengre tid og ender opp som jord, evt delvis utvasket til fjorder og hav....

 

.... dersom man ikke kremeres.

Kroppen, ja, men ikke sjelen

Lenke til kommentar
Jo, man kommer til himmelen når man dør, stor fordel. Er man redd for å dø er det greit at man har noe å komme til, noe annet ville vært forferdelig.

 

Hæ! Forferdelig! Du merker jo strengt tatt ikke forskjellen, av den enkle grunn at du er død!

 

Det er dette med himmelen som er det "farligste" med kristendommen, det er jo ikke rart verden går til helvete (heh!) når alle kristne bare fokuserer på evigheten i himmelen.

Lenke til kommentar

Jeg er ateist.

 

Spurte en kristen hvordan hun kunne vite at Gud eksisterer. Jo, det var en enkel sak, for folk ble visst helbredet både titt og ofte. Akkurat, ja.

Hun fortalte meg en liten historie om en mann som ble frisk uten at legen kunne fatte hvorfor. Du kan jo tenke deg jeg ble overbevist. Jeg spurte om hun virkelig trodde at lignende historier ikke finnes andre steder hvor folk er muslimer eller hinduer. Fikk ikke noe svar gitt.

 

En sak irriterer meg litt. Fordi det er vanskelig å bevise klart og tydelig at det ikke finnes noen slags høyere makt eller guddom, sier mange religiøse at det er like god sjanse for at de har rett som noe annet. Problemet er at de tror på innviklete saker med tungetale og masse andre fantasiprodukter all fornuft avfeier. Konklusjonen er altså at mye av de tror på rett og slett er oppspinn og tull. Dette gjelder egentlig for de aller fleste ned til det nivået hvor en bare tror på "en høyere makt" og ikke noe spesifisert annet.

 

 

Himmelen finnes ikke selv om den er en fin tanke.

Lenke til kommentar

Mennesker har levd avskilt fra hverandre på jorda helt siden tidenes morgen. Det er kun i senere år, i tidslinjens og evolusjonsmessig perspektiv, at det har vært mulig å reise og dermed se hvordan andre kulturers normer og regler befatter seg.

 

Hvis vi ser for oss de forskjellige kulturene fra en spesifikk synsvinkel vil vi legge merke til at det er mange likheter etter min mening. Vi kan ta for oss for eksempel religiøs tro. Så å si alle folkeslag som lever i verden i dag har en tro. Enten det er kristendom, islam, jødedom, buddhisme, taoisme, sikhisme, sjamanisme eller andre religioner. Stammefolk som har levd adskilt fra omverdenen tilber også guder eller lignende.

 

Jeg tror religionene har vokst opp lokalt blant i de forskjellige landområdene i omtrent samme tidsepoke, i takt med menneskenes utvikling, og uten kontakt med andre folkeslag.

 

Derfor tror jeg det er en menneskelig søken etter blant annet trygghet som er årsaken til det vi kaller religion.

 

Personlig er jeg ikke kristen, heller mer mot å være agnostiker.

Lenke til kommentar

Alt har en sjel, mennesker, dyr, alt levende, alt dødt, jorden selv har en sjel (Gaia). Det betyr allikevel ikke at det å ha en sjel må være forbundet til noe religiøst eller overtroisk, eller være knyttet opp mot en Gud eller himmel.

 

Hva sjelens funksjon er, vil nok komme frem med tiden, først og fremst ser jeg på sjelen som livsenergi / energi. Dvs. det som får noe til å animere/selvanimer, eller energien en masse har, energien i atomer, kvarker osv. Noen steder er den strukturert, andre steder ikke, noen steder er den opphav til intelligens, andre steder ikke. "sjel" for min del blir feil ord, men det er en energi som har sin funksjon, som muligens alt er forbundet av.

 

Det er bare min teori, hva andre vil tro er opp til dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...