Gå til innhold

Er du kristen? Tror du på Gud osv?


Anbefalte innlegg

acon: Ingen vet, ikke kristne heller. De tror at gud fins. Det er derfor man kaller det å tro! ;)

3563029[/snapback]

Problemet er at de faktisk mener seg å vite når de tror. De fleste religiøse er ikke åpne for tvil, mange tolker tvil som synd og svik - skjønt for eksempel kristendommens forbilde Jesus tvilte ved korset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evolusjon er ikke bevist det heller... Hvorfor har ikke mennesket utviklet seg de siste tusen åra? Har evolusjonen, stoppet, nettopp fordi vi er "perfekte" og trenger ikke utvikles lenger, dette blir for dumt.

Mennesket har ingen naturlige fiender. Tusen år er vel også litt for lite tid for evolution. man snakker da om flere millioner år. Dyreartene og menneskene i hvert land har tilpasset seg klimaet og miljøet de lever i. Hvis Adam og Eva var de første menneksene på jorden hvorfor er da mennesker ved ekvatoren mørk-hudede ?

Jeg er også interessert hvor "gud" skapte sorte hull, andre planeter og glaxer. Verdensrommet er 13.7 milliarder år, hvorfor har "gud" da skaprt verden for 6000 år siden. Dinosaurier og istid glemmer vi helt...

Religion sier ting man tror, men vitenskapen finner ut fakta og gjør faktisk research.

5511617[/snapback]

Herregud, vi vet jo at evolusjonen foregår hele tiden, å si at det ikke har vært noen evolusjon er helt idiotisk. Gå på en forskningsstasjon og oppdag hvordan verdens arter hele tiden utvikler seg...

Lenke til kommentar
Dra til Madagaskar, der har du resultatet av hva som skjer når evolusjonen blir totalt avgrenset/adskilt til et område fra resten av planeten.

 

Hva angår hudfarge, så er det ganske lang tid. Flytter jeg til afrika i dag, får hvite barn, de blir boende der, gifter seg med andre hvite og de får hvite barn osv, vil sakte men sikkert hver generasjon få mørkere og mørkere hud selvom alle får barn med noen som originalt hadde hvite forfedre. Etter ca 30-50 generasjoner vil de være mere mørkhudet enn hvite kun pga. ren ytre / miljøbasert tilpasning (sola) og ikke pga. gen/arvstoffer (dvs. ingen av generasjons-leddene fikk barn med en som var mørkhudet i prosessen).

 

Dvs. rundt 8-900 år bruker evolusjonen på å skifte fullstendig hudfarge kun pga. lokasjon/omgivelsene uten noen som helst blanding av "raser" på veien.

5511776[/snapback]

Mr. Locke som filosofen John Locke? Han sa ganske mye dumt ;)

Lenke til kommentar
Hmm, jeg trodde dette var en tråd om Gud.  Ikke om evolusjon.

 

Slik jeg ser det,  kan ikke evolusjon bevise eller motbevise Gud, og er derfor ikke relevant. 

 

Det er ingen grunn til kristne å peke på forskning som ser ut å gå i kristnes favør, og si: Se! Det er bevist at Gud eksisterer!      Vitenskap kan ikke bevise det.

 

Heller kan  ikke  ikke-troende si:  Se, dyr utvikler seg!  Gud kan ikke finnes!

Det er rett og slett ikke noe vits! 

 

 

:dontgetit:

5512428[/snapback]

Jo, evolusjonslæren kan motbevise at den kristne/islamske Gud finnes, fordi den motbeviser det de hellige skriftene starter opp med og i stor grad baserer seg på.

Lenke til kommentar
Eg er kristen. Noko som irriterar meg litt er folk som har opplevd noko veldig trist (mista familie eller blitt ramma av krig) og påstår at Gud ikkje kan eksistere fordi dei har vore snille heile livet og ikkje har fortjent det dei har opplevd. Svaret mitt er "shit happens". Det trur eg me berre må godta.

 

Noko anna eg har tenkt litt over er at me høyrer "er du kristen og gjer bla bla bla, vil du få alt du vil i himmelen." Det trur eg er bullshit. Då er du liksom kristen pga at du skal få det godt etter du er død. Det er teit, men det er kanskje vanlig å tenke sånn? Og å leve slik at du sjølv får eit godt liv? Lev heller slik at andre får eit godt liv. Det skal eg prøve på i alle fall. Eg trur ikkje det lønnar seg å vere kristen for meg sjølv, men eg trur det lønnar seg for andre. Derfor er eg kristen.

 

Eg vil og seie noko om det som står i Bibelen. Ikkje fokuser på det, ein kan ikkje gjere noko med det uansett. Fokuser heller på korleis du er mot andre. Ein treng ikkje nødvendig vis tru på Gud for å vere kristen. For mange er det å tru på noko allmektig, litt vanskelig. Så eg seier det igjen, lev for andre og andre vil leve for deg.

 

Takk for meg.

 

5520281[/snapback]

Det er ironisk at du sier at du ønsker å være kristen for andres skyld - med tanke på at kristendommen fordømmer homofile og er noe kvinnediskriminerende.

Dessuten, alt du gjør for andre er i realiteten noe du gjør for å tilfredsstille din egen samvittighet, eller annet som er til fordel for deg. Uansett hva du gjør er du egoistisk - takk og pris, for slik overlever du.

Endret av Alprausch
Lenke til kommentar

Mange begrunner sin for eksempel kristne tro med en religiøs opplevelse de har hatt. Greit nok at de mener å ha fått bevist at det er en gud, men hvorfor i all verden er det da alltid den kristne guden her i Norge? Det er virkelig en stor forskjell på å føle en gud og det å være kristen.

Lenke til kommentar

Her var mye rart, du har quotet en rekke halv-år gamle innlegg...

 

acon: Ingen vet, ikke kristne heller. De tror at gud fins. Det er derfor man kaller det å tro! ;)

3563029[/snapback]

Problemet er at de faktisk mener seg å vite når de tror. De fleste religiøse er ikke åpne for tvil, mange tolker tvil som synd og svik - skjønt for eksempel kristendommens forbilde Jesus tvilte ved korset.

6378245[/snapback]

Unnskyld meg, men hvor mange kristne kjenner du? Jeg kjenner mange, og alle er preget av tvil en eller annen gang. Hva mener du forresten med tvilte ved korset?

 

Evolusjon er ikke bevist det heller... Hvorfor har ikke mennesket utviklet seg de siste tusen åra? Har evolusjonen, stoppet, nettopp fordi vi er "perfekte" og trenger ikke utvikles lenger, dette blir for dumt.

Mennesket har ingen naturlige fiender. Tusen år er vel også litt for lite tid for evolution. man snakker da om flere millioner år. Dyreartene og menneskene i hvert land har tilpasset seg klimaet og miljøet de lever i. Hvis Adam og Eva var de første menneksene på jorden hvorfor er da mennesker ved ekvatoren mørk-hudede ?

Jeg er også interessert hvor "gud" skapte sorte hull, andre planeter og glaxer. Verdensrommet er 13.7 milliarder år, hvorfor har "gud" da skaprt verden for 6000 år siden. Dinosaurier og istid glemmer vi helt...

Religion sier ting man tror, men vitenskapen finner ut fakta og gjør faktisk research.

5511617[/snapback]

Herregud, vi vet jo at evolusjonen foregår hele tiden, å si at det ikke har vært noen evolusjon er helt idiotisk. Gå på en forskningsstasjon og oppdag hvordan verdens arter hele tiden utvikler seg...

6378248[/snapback]

Blasfemi, rapportert ;) hehe (digger påskekrimen til Dotten) ^^

 

Det er liten tvil om at arter kan utvikle seg.

 

Hmm, jeg trodde dette var en tråd om Gud.  Ikke om evolusjon.

 

Slik jeg ser det,  kan ikke evolusjon bevise eller motbevise Gud, og er derfor ikke relevant. 

 

Det er ingen grunn til kristne å peke på forskning som ser ut å gå i kristnes favør, og si: Se! Det er bevist at Gud eksisterer!      Vitenskap kan ikke bevise det.

 

Heller kan  ikke  ikke-troende si:  Se, dyr utvikler seg!  Gud kan ikke finnes!

Det er rett og slett ikke noe vits!  

 

 

:dontgetit:

5512428[/snapback]

Jo, evolusjonslæren kan motbevise at den kristne/islamske Gud finnes, fordi den motbeviser det de hellige skriftene starter opp med og i stor grad baserer seg på.

6378251[/snapback]

 

Det kan den ikke. Den kan bevise at en del religiøse skrifter er oppspinn og svada for å styre massene, men den kan verken bevise eller motbevise noen høyere makter.

 

Merkelig at tilsynelatende fornuftige, logisk tenkende mennesker har behov for å ha noen religion i det hele tatt..

5528379[/snapback]

Ja, men så desperate er altså noen etter håp... Religion - opium for the masses (Marx) ;)

6378256[/snapback]

 

Det er liten tvil om at religion kan være ett kraftig virkemiddel en stat kan bruke for å kontrollere massene, ikke vet jeg om det var det Marx mente, eller om religiøse. Om du mener vi er desperate etter håp, mener jeg at du er desperat etter å skrive mye vås her. Jeg kjenner ikke deg godt nok til å komme med en slik påstand, og du kjenner heller ikke meg godt nok til å komme med en slik påstand.

 

Nei, jeg er ikke religiøs fordi jeg er desperat etter håp, håp har jeg mer enn rikelig nok fra før av. Jeg er religiøs fordi jeg mener det finnes spørsmål her i livet som vitenskapen aldri kan svare på, og fordi jeg som sagt har hatt mengde gode religiøse opplevelser :)

 

Mange begrunner sin for eksempel kristne tro med en religiøs opplevelse de har hatt. Greit nok at de mener å ha fått bevist at det er en gud, men hvorfor i all verden er det da alltid den kristne guden her i Norge? Det er virkelig en stor forskjell på å føle en gud og det å være kristen.

6378259[/snapback]

Hæ? Disse setningene forstod jeg fint lite av. Den kristne guden alltid her i Norge? Hva med andre deler av hverden? Finnes det ikke kristne i amerika, afrika, australia og Asia? Vi nordmenn må jammen være spesielle da, jeg stemmer for at vi er Guds utvalgte folk, og har retten til å utslette alle andre folkeslag, hvem er med meg? ;)

 

Her er ett annet godt tips forresten: når du skal svare på 110 poster etterhverandre om samme temaet, kan du trykke på siter-knappen for hver post du skal svare, og deretter svar nå-knappen på bunnen av siden.

Lenke til kommentar

Unnskyld, litt nybegynner :p

Ja, jeg gikk litt tilbake, interessant diskusjon :)

 

Jeg mente Norge som et eksempel, ettersom det er her vi er just nu.

Jeg kjenner mange kristne, men jeg kjenner også mange muslimer, og de er jo generelt mindre åpne for tvil enn de fleste kristne (etter min erfaring, og dessuten logisk sett). Av den grunn har vi kanskje opplevd akkurat det litt forskjellig.

Hmm, du bør jo egentlig kjenne eksempelet jeg viste til, ettersom du er kristen, og det til og med er noe av det mer kjente Jesus sier. Jeg husker det ikke ordrett, men når han henger på korset roper han "Fader, har du forlatt meg?" eller "Fader, hvorfor har du forlatt meg?" Jeg vet ikke hvor intelligent det er å rope til noen som har forlatt en, men... Jeg, med noen andre, har en stund tvilt litt på hvor klok Jesus var.

Blasfemi? Når ble det blasfemi å påpeke et faktum – som ikke finnes fornærmende?

Jo, evolusjonslæren kan motbevise den kristne og islamske gud, men nei, ikke en ukjent makt.

Men si meg, hva tror du, at verden oppstod med alle sine arter, og så døde en del av dem, og resten de er her i dag? … Spør en naturfagslærer, en forsker, de vil alle kunne fortelle deg at man har bevist evolusjon. Som en biolog sa det: ” Ved en tilfeldighet oppstår det en mutasjon, og det skjer et naturlig utvalg.” Så det handler ikke nødvendigvis om den sterkeste, hvilket forklarer hvorfor menneskene ikke fortsetter å utvikle seg. Men uansett, som noen andre på dette forumet har bemerket, så har vi jo nærmest ingen trusler blant andre arter, helhetlig sett.

 

Det jeg mente med det siste jeg skrev var at det jo er noe bemerkelsesverdig at de fleste i for eksempel Norge – som er en kristen stat – konverterer til akkurat kristendommen når de kjenner en religiøs opplevelse som får dem til å tro. Hvordan vet de at det ikke er Koranen de egentlig bør lese, at det er Allah som har nådd dem? Det vet de antakeligvis ikke, og er preget av tradisjon – noe jeg mener er et tynt grunnlag for et så tungt valg som det er å konvertere til en religion.

Det var nok ikke så veldig uforståelig…

 

Etter min mening er det nokså innlysende at Marx tenker utenfor et system. Opium og makt?

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du blir så sur? Du tar det veldig personlig, ”du kjenner ikke meg godt nok til å komme med en slik påstand”. Du må forstå at man kan skjønne seg på deler av en person selv om man ikke kjenner vedkommende. Jeg trenger ikke å være godt kjent med enhver religiøs for å vite grunnlaget deres. Psykologi, logikk. Dette er ikke ment som en fornærmelse, men det er kanskje mulig at du ikke ser de i alle fall for meg logiske grupperingene, fordi du er såpass inne i en selv.

”Jeg er religiøs fordi jeg mener det finnes spørsmål her i livet som vitenskapen aldri kan svare på, og fordi jeg som sagt har hatt mengde gode religiøse opplevelser ” Sier du, og ut fra det er det enkelt å si noe om din tro. Du har åpenbart hatt noen opplevelser som du mener er religiøse, og etter det jeg tror er du preget av tradisjon – slik jeg nevnte ovenfor. Og for all del husk, du tenkte nok ikke: ”Ah, en religiøs opplevelse, vel, det må ha vært den kristne guden.” Men hadde heller nettopp denne i baktankene, hvilket er naturlig ettersom du har vokst opp i en kristen stat.

Men der møtes vi selvfølgelig på uløselig vis, ettersom jeg ikke tror på at dine opplevelser har hatt noe med en overmakt å gjøre (skjønt jeg er åpen for det), mens du tror det, og da utelukker underbevisstheten.

En siste ting: Du argumenterer for din tro med at det er en del spørsmål vitenskapen ikke (enda) har kunnet besvare. Alene hadde ikke dette vært noe argument for å være kristen, ettersom dette overhodet ikke tilsier at det da er den kristne gud som gjelder. Det kunne likegodt vært den islamske, buddhismen eller jødedommen kunne vært det riktige. Men du har altså dine religiøse opplevelser, hvor jeg mener at underbevisstheten din har spilt litt inn for hvilken religion du konverterte til.

 

For det er jo litt mistenkelig at flertallet av de som får religiøse opplevelser i Norge får en følelse av den kristne gud, mens flertallet av de som får religiøse opplevelser i Saudi-Arabia får en følelse av den islamske gud?

Endret av Alprausch
Lenke til kommentar
Unnskyld, litt nybegynner :p

Ja, jeg gikk litt tilbake, interessant diskusjon :)

 

Jeg mente Norge som et eksempel, ettersom det er her vi er just nu.

Jeg kjenner mange kristne, men jeg kjenner også mange muslimer, og de er jo generelt mindre åpne for tvil enn de fleste kristne (etter min erfaring, og dessuten logisk sett). Av den grunn har vi kanskje opplevd akkurat det litt forskjellig.

Hmm, du bør jo egentlig kjenne eksempelet jeg viste til, ettersom du er kristen, og det til og med er noe av det mer kjente Jesus sier. Jeg husker det ikke ordrett, men når han henger på korset roper han "Fader, har du forlatt meg?"

Akkurat her er det frskjelli, i matteus og markus er det som du sier, i lukas er det « Far, i dine hender overgir jeg min ånd!», mens i Johannes er det «Det er fullbrakt!»

 

Blasfemi? Når ble det blasfemi å påpeke et faktum – som ikke finnes fornærmende?

 

Hehe, det var ironisk ment, er en del her inne som visstnok hyler blasfemi når noen skriver herregud.

Jo, evolusjonslæren kan motbevise den kristne og islamske gud, men nei, ikke en ukjent makt.

Men si meg, hva tror du, at verden oppstod med alle sine arter, og så døde en del av dem, og resten de er her i dag? … Spør en naturfagslærer, en forsker, de vil alle kunne fortelle deg at man har bevist evolusjon. Som en biolog sa det: ” Ved en tilfeldighet oppstår det en mutasjon, og det skjer et naturlig utvalg.” Så det handler ikke nødvendigvis om den sterkeste, hvilket forklarer hvorfor menneskene ikke fortsetter å utvikle seg. Men uansett, som noen andre på dette forumet har bemerket, så har vi jo nærmest ingen trusler blant andre arter, helhetlig sett.

Hvordan motbeviser dette f. eks. den kristne Gud? Det eneste jeg ser, er at det motbeviser en flere tusen år gammel vandrehistorie.

 

Jeg sier ikke noe som helst om evolusjon, alle bevis peker på det, og det ville være ignorant å påstå noe annet.

 

Det jeg mente med det siste jeg skrev var at det jo er noe bemerkelsesverdig at de fleste i for eksempel Norge – som er en kristen stat – konverterer til akkurat kristendommen når de kjenner en religiøs opplevelse som får dem til å tro. Hvordan vet de at det ikke er Koranen de egentlig bør lese, at det er Allah som har nådd dem? Det vet de antakeligvis ikke, og er preget av tradisjon – noe jeg mener er et tynt grunnlag for et så tungt valg som det er å konvertere til en religion.

Det var nok ikke så veldig uforståelig…

[/qupte]

Dette er jo også ett interresant spørsmål, og jeg benekter ikke at det kan finnes flere guder. Hvis man er kristen, kan man jo regne satan som en gud, han ahr iallefall omtrent like mye makt. I det gamle testamentet står det beskrevet flere forskjellige guder, og man har budet "Du skal ikke ha andre guder enn meg".

 

Jeg tror dermed at man muligens oppsøker den religionen man har vet mest om, og kan få en religiøs opplevelse av det.

 

Jeg utelukker ikke at jeg kunne vært muslim dersom jeg hadde bodd i Irak, Buddhist dersom jeg hadde bodd i Thailand, osv.

 

Etter min mening er det nokså innlysende at Marx tenker utenfor et system. Opium og makt?

Vel, rusmiddel kan brukes for å sløve ned ett samfunn, jo mer du sløver det ned, jo mindre motstand får du. Ettersom jeg ikke vet noe om den religiøse oppfatningen til Marx, eller bakgrunnen for dette sitatet, tolket jeg det slik.

Jeg skjønner ikke hvorfor du blir så sur? Du tar det veldig personlig, ”du kjenner ikke meg godt nok til å komme med en slik påstand”. Du må forstå at man kan skjønne seg på deler av en person selv om man ikke kjenner vedkommende. Jeg trenger ikke å være godt kjent med enhver religiøs for å vite grunnlaget deres. Psykologi, logikk. Dette er ikke ment som en fornærmelse, men det er kanskje mulig at du ikke ser de i alle fall for meg logiske grupperingene, fordi du er såpass inne i en selv.

 

Beklager, var ikke meningen å høres sur ut, er som sagt trøtt, har vært nok en våkenatt på meg :ermm:

 

Men jeg tar det litt personlig ja, når du setter alle religiøse i bås. Når du kaller meg desperat etter håp, er det jo ikke rart at jeg reagerer.

 

Som du sier kan man (delvis) kjenne en person, men man kan også begå den feilen at man begynner å generalisere.

 

Jeg er selv oppvokst ateist, er ikke medlem av noen menighet el., eneste kristne kontakten jeg har, er at noen av vennene mine er kristne. Og siden vi deler de samme meningene (stort sett), går samtalene for det meste i PC og damer.

”Jeg er religiøs fordi jeg mener det finnes spørsmål her i livet som vitenskapen aldri kan svare på, og fordi jeg som sagt har hatt mengde gode religiøse opplevelser  ” Sier du, og ut fra det er det enkelt å si noe om din tro. Du har åpenbart hatt noen opplevelser som du mener er religiøse, og etter det jeg tror er du preget av tradisjon – slik jeg nevnte ovenfor. Og for all del husk, du tenkte nok ikke: ”Ah, en religiøs opplevelse, vel, det må ha vært den kristne guden.” Men hadde heller nettopp denne i baktankene, hvilket er naturlig ettersom du har vokst opp i en kristen stat.

Selvfølgelig har jeg hatt dette i tankene, men når begynte egentlig Allah å sitere bibelen for meg? Dette er en av openberringene jeg har hatt.

 

En annen, som jeg ikke vet om jeg skal beskrive som tilfeldighet, eller gudfeldighet, var en gang jeg gjorde den samme feilen mange andre kristne, jeg begynte å kritisere andre, uten å se på meg selv. Ett eksempel er homofili, noe jeg var sterkt i mot (noe jeg forøvrig var før jeg ble kristen også). Hendelsen kan egentlig beskrives sånn; jeg åpner bibelen min, på en tilfeldig side. Noterer meg hvilket vers, og skal til å lese, men blir avbrutt.

 

Senere på dagen, hos en kamerat, sitter jeg og kjeder meg mens han spiller BroodWar på nett. Slår opp bibelen (en annen utgave), og merker til min store forundring at jeg slo opp på akkurat samme kapittel som det jeg skulle til å lese før jeg ble avbrutt tidligere på dagen, men finner ut at jeg egentlig er for trøtt til å få noe fornuftig ut av det.

Neste dag, slo jeg opp bibelen igjen. Helt tilfeldig, men havnet på samme kapittelet. Johannes 8,1. Denne historien (vers 1-10), handler om at fariseerene kommer til jesus med en kvinne som har begått utroskap, og som etter loven skal steines. Jesus sier til dem at de av dem som er uten synd, skal få kaste den første steinen.

 

Om dette er rent tilfeldig, gudfeldig, eller om abre underbevissheten min spillte meg ett puss, er uklart, jeg vet enda ikke den dag idag hvordan jeg skal tolke det. Uansett fikk jeg fram noen viktige bibelvers, på 2 forskjellige bibler. Kanksje var det underbevissheten min som visste hvor verset lå, og påvirket meg i det jeg skulle slå opp... Uansett, dette er en digresjon, men er uansett noe jeg tolker som at det er den kristne Gud jeg har kontakt med, og ikke en hinduistisk.

 

Men der møtes vi selvfølgelig på uløselig vis, ettersom jeg ikke tror på at dine opplevelser har hatt noe med en overmakt å gjøre (skjønt jeg er åpen for det), mens du tror det, og da utelukker underbevisstheten.

 

En siste ting: Du argumenterer for din tro med at det er en del spørsmål vitenskapen ikke (enda) har kunnet besvare. Alene hadde ikke dette vært noe argument for å være kristen, ettersom dette overhodet ikke tilsier at det da er den kristne gud som gjelder. Det kunne likegodt vært den islamske, buddhismen eller jødedommen kunne vært det riktige. Men du har altså dine religiøse opplevelser, hvor jeg mener at underbevisstheten din har spilt litt inn for hvilken religion du konverterte til.

Dette har du kanskje ett poeng i, jeg velger å henvise til tidligere i innlegget, om flere guder.

 

[qupte]

For det er jo litt mistenkelig at flertallet av de som får religiøse opplevelser i Norge får en følelse av den kristne gud, mens flertallet av de som får religiøse opplevelser i Saudi-Arabia får en følelse av den islamske gud?

6378694[/snapback]

Ja, det er godt mulig det er kulturen som påvirker en i ens valg av religion, ikke vet jeg... kanskje den muslimske, jødiske og kristne Gud er den samme i forskjellig innpakning? Det er uansett ett interresant tema, men for øyeblikket tror jeg at vi får si oss enige om å være uenige.

 

Jeg vet ikke om vi er blitt noe klokere noen av oss. Det er ett interresant tema å diskutetere, men jeg liker bedre å diskutere ting der vi har konkrete fakta fra begge sider, f. eks. skal vi ha kjønnskvotering, legalisere marjhuana, "landet NASA på månen?", hva er best av AMD og Intel (som om vi noen gang blir enige :innocent: ), osv.

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar
"Fader, har du forlatt meg?" eller "Fader, hvorfor har du forlatt meg?" Jeg vet ikke hvor intelligent det er å rope til noen som har forlatt en, men... Jeg, med noen andre, har en stund tvilt litt på hvor klok Jesus var.

6378694[/snapback]

For den saks skyld når det er deg selv du roper til... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kanskje religion er noe man burde la "de reilgiøse" dille med?

 

Jeg hørte en gang av en venn som hadde hørt av en som hadde konvertert til kristendommen at "ikke kristne" ville ikke skjønne hva det dreide seg om, siden det var utenfor hans/hennes "kapasitet".

Altså, "er man ikke kristen veit man ikke hva det vil si å være det".

Hva med dette?

 

Personlig er jeg ateist, og velger å tro på det gode i mennesket, og menneskets fornuft.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Jeg er ateist, enkelt og greit. Jeg tror at det ikke eksisterer noen gudsfigur i det hele tatt, i hvert fall ikke slik gud framstilles i moderne religion.

 

Utsagn som "jeg tror ikke på gud fordi det er for mye faenskap i verden, og han burde ha grepet inn for lenge siden om han hadde eksistert!" er tynne. At en allmektig og godsinnet gudsfigur ikke eksisterer, er jo åpenlyst, men at en overjordisk skapning har skapt jorden, men utover det ikke giddet å gjør noe for menneskeheten, er jo fremdeles en mulighet. Det er jo lenge siden jorda ble skapt, kanskje "gud" er død?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...