Gå til innhold

Er du kristen? Tror du på Gud osv?


Anbefalte innlegg

Jeg tror at det må finnes noen som skaper verden. Og hvordan ble mennesker til? Noen sier at det stammer fra apene, men hvorfor er det så mange flere mennesker enn aper? Det må jo bety at menneskene måtte formere seg hele tida, og apene måtte ha lidd en massedød.

 

Det må strengt tatt være ny norgesrekord i dårlig logikk! For det første er apene som lever nå etterkommere av vår felles forfader. Så antallet aper nå har ingenting med antallet aper da og gjøre.

I 1960 var det ca. 4 mrd mennesker på jorden, i år 2000 var det 6.1mrd. Betyr det at en eller annen gud har skapt 2,1 mrd mennesker som på mirakuløst vis har dukket opp de siste 40 årene, eller har bare hver gjennomsnittsfamilie fått mer enn 2 barn?

 

Jeg er gjennomført ateist. Jeg kan se bruken av religion i tidligere tider for å drive samfunnet framover, dessverre har religionen blitt hengendes igjen nå som vi ikke lenger har bruk for den...

 

Jo, inni meg vet jeg at han finnes wink.gif Kan ikke forklare det, kan ikke bevise det, men jeg her overbevist om at han oppriktig finnes.

 

Kall det tro hvis du vil, skal ikke nekte deg det... inv_biggrin.gif

 

Dette er et typisk eksempel på hvor irriterende og selvhøytidlige de fleste religiøse er. Holdningen er "jeg VET helt sikkert inni meg at han finnes, og uansett hva allverdens logikk tilsier, så tar du feil". De klarer ikke å innse at selvom DE tror på gud, så betyr ikke det at han finnes. De snakker så mye om respekt, men sannheten er at de ikke respekterer andres tro. Har snakket med flere som vil "frelse" meg (av interesse og for underholdningens skyld) og når jeg sier at jeg er ateist ser de trist på meg og sier "Jeg skal be for deg alikevel!". Total mangel på respekt i mine øyne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er døpt i metodistkirken, har gjort opprør mot min kristne familie så lenge jeg kan huske. Nå er jeg konfirmert borgerlig og det kunne ikke falle meg inn å tro no mer enn det jeg selv har opplevd eller er bevist. Ingen av mine venner er kristne, og jeg tror ikke jeg kunne hatt en kristen venn.

 

Hyll Satan :thumbup:

Lenke til kommentar
og når jeg sier at jeg er ateist ser de trist på meg og sier "Jeg skal be for deg alikevel!". Total mangel på respekt i mine øyne!

Hadde personen virkelig hatt respekt for deg, så hadde de sagt "så spennende :D" og hørt på deg for underholdningens og interressens skyld, akkuratt av samme grunn som du hørte på dem i første omgang.

Lenke til kommentar
Jeg tror at det må finnes noen som skaper verden. Og hvordan ble mennesker til? Noen sier at det stammer fra apene, men hvorfor er det så mange flere mennesker enn aper? Det må jo bety at menneskene måtte formere seg hele tida, og apene måtte ha lidd en massedød.

 

Det må strengt tatt være ny norgesrekord i dårlig logikk! For det første er apene som lever nå etterkommere av vår felles forfader. Så antallet aper nå har ingenting med antallet aper da og gjøre.

I 1960 var det ca. 4 mrd mennesker på jorden, i år 2000 var det 6.1mrd. Betyr det at en eller annen gud har skapt 2,1 mrd mennesker som på mirakuløst vis har dukket opp de siste 40 årene, eller har bare hver gjennomsnittsfamilie fått mer enn 2 barn?

Snakka om før det igjen. Da det , etter din teori, ikke fantes et eneste menneske på jorden. Bare aper

Lenke til kommentar
illvit: Evolusjonen, en ledende rase viker for en annen. Svake arter/individer dør, sterke overlever osv. Det er jo samme teorien, og du kan ikke bare velge en del av den.

Men hvis det hadde vært en mutasjon, så skjer ikke det med alle apene, og ihvertfall ikke samtidig. Hvordan kan et menneske kunne formere seg

Evolusjonen som har skjedd fra apene til mennesker er forholdsvis godt bevist og allment akseptert... også blant kristne.

 

Evolusjonen tar svært lang tid. Den foregår enda. F.eks. var mennesker lavere rett krigen enn nå. Det er her snakk om overkant av 50 år... multipliser denne endringen med 100 000 (minst!). Klart evolusjon foregår!

 

Dersom to arter blir adskillt over lengre tid av f.eks geografiske hindringer (fjell, vann etc.), vil de utvikle seg forskjellig (tilpasse seg best det stedet den lever, f.eks isbjørn -. liten overfalte i forhold til volum i forhold til andre bjørner, for å hindre varmetap).

 

Etterhvert er det forskjellige arter som ikke kan pare seg å få fertile barn. Hest og esel er på vei mot dette; de kan "for tiden" få barn (mulhest), men dette er ikke fertilt.

 

 

Synes kristne er rare som tror på noe det ikke finnes fnugg av "bevis" for, mens de avfeier ting som er forholdsvis godt dokumentert.

 

I tillegg velger de ut ting fra Bibelen som "er akkurat sånn", mens andre ting er "bare gode historier som er ment å gi oss en moral":

 

Kristne forklarer alt som ikke kan forklares med "Gud" ... dette er enkelt og hjernedødt. Samtidig fraskriver de seg ofte et ansvar, da "skjebnen er forutbestemt" og "Gud er allmektig".

 

Tre setninger som er vedtatt i kristne kretser passer dårlig sammen;

1. Gud er allmektig

2. Gud er god

3. Det finnes ondt

 

Må også påpeke at svært få "lærde" er religiøse i forhold til ulærde (har lyst å si uvitende).

 

Om 100 år eller mer er jeg sikker på at mennesker vil lese historier om mennesker i "gamle dager" som var kristne/religiøse... og le!

 

For meg er det like rasjonelt at folk i afrika tilber en Cola flaske som dere som tror på en gud.

Lenke til kommentar
Snakka om før det igjen. Da det , etter din teori, ikke fantes et eneste menneske på jorden. Bare aper

I Odins navn mann, lærte du ingenting på skolen?

Etterhvert som apene utviklet seg (fordi du skjønner at noen dyr må utvikle seg for å overleve?), oppsto det flere såkalte menneskeaper, som hver hadde sine egenskaper. Etterhvert døde alle ut, untatt en type menneskeape som var mørk i huden og kom fra afrika, disse var intelligente og brukte hjernen til møte vanskeligheter, og stadig måtte forestille seg ting, lage redskaper for å skaffe mat, tenke framover osv.. for å overleve. Gjennom tidens gang er de blitt til moderne mennesker, som ser forskjellige ut utifra hvor de bosatte seg.

Lenke til kommentar

Tror ikke på gud fordi fordi det virker helt ulogsik at det skal finnes noe der ute som kan "styre alt". Er ikke døpt, men konfirmert borgerlig. Jeg tror på at mennesket skal klare seg uten en fantasi-person som skal passe på oss osv, min fantasi-person forsvant i barnehagen sammen med julenissen.

 

Synes kristendommen og de 10 bud er ganske oppskrytt! Les Matt. 18.20! :)

Lenke til kommentar

Hvis du tror evolusjonsteorien går ut på at mange aper plutselig ble mennesker samtidig kan jeg godt forstå at du foretrekker å tro på gud, men da burde du faktisk lese litt fakta før du begynner å diskutere.

 

La oss si at du har en gruppe aper som er forholdsvis adskilt fra resten av populasjonen (de lever i en avsidesliggende dal eller noe). En ledende hann i denne gruppen har en mutasjon som gjør at han er litt smartere enn gjennomsnittet, og som ledende hann er han den eneste som får lov til å pare seg med gruppens hunner. Siden han har alle gruppens hunner til disposisjon får han mange barn, som igjen er litt smartere enn gjennomsnittsapen. Siden disse apene er smarte blir noen av disse igjen kanskje ledere i sine respektive grupper, mens de dumme falt ned fra trær, eller spiste prikkete sopp og døde. (Hovedpoenget i naturlig seleksjon) Etter noen tusen år er alle apene i denne dalen etterkommere av den første smarte apen, og når det åpner seg et pass til verden utenfor dalen begynner de smartere apene og fortrenge de dumme apene (som er opptatt med fluesoppen sin).

 

Gjenta avsnittet over, men bytt ut smart med sterkere, raskere, bedre fingermotorikk, bedre syn, immunforsvar osv osv osv og rør det godt sammen med noen millioner år så har du plutselig en ny art som ikke kunne pare seg med de opprinnelige, dumme apene som nå er utdødd på grunn av forgiftning.

 

Synd du uansett bare kommer til å avskrive dette som tull og bevisene som Guds uransakelige veier...

Lenke til kommentar
For meg er det like rasjonelt at folk i afrika tilber en Cola flaske som dere som tror på en gud.

Egentlig mer rasjonelt å tilbe en Cola-flaske. Den vet vi jo at eksisterer, den smaker godt (synes jeg), og er grei å ha i ørkener som man ofte finner i Afrika når man er tørst.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det finnes noen "allmektig" gud eller noen guder, som vi har hørt om dem, i det hele tatt.

Kjenner selv et par svært kristne og skulle ønske jeg kunne oppleve den gleden de har av religion og å "føle gud/jesus sin nærhet" osv.

Virker så fint og betryggende.

Men vitenskapen tar visst overhånd. :no:

Lenke til kommentar
For meg er det like rasjonelt at folk i afrika tilber en Cola flaske som dere som tror på en gud.

Egentlig mer rasjonelt å tilbe en Cola-flaske. Den vet vi jo at eksisterer, den smaker godt (synes jeg), og er grei å ha i ørkener som man ofte finner i Afrika når man er tørst.

Folk har prøvd å tilbe en Cola flaske før, og det gikk mildt sagt til helvete. (The gods must be crazy)

Lenke til kommentar
For meg er det like rasjonelt at folk i afrika tilber en Cola flaske som dere som tror på en gud.

Egentlig mer rasjonelt å tilbe en Cola-flaske. Den vet vi jo at eksisterer, den smaker godt (synes jeg), og er grei å ha i ørkener som man ofte finner i Afrika når man er tørst.

Folk har prøvd å tilbe en Cola flaske før, og det gikk mildt sagt til helvete. (The gods must be crazy)

Hehe, morsom film :D

Lenke til kommentar

Jeg er kristen. Mange ateister klager på kristendommen og sier at kristne er voldelige, og godtar ikke at folk ikke tror. Det er mange ateister som ikke er bedre; de godtar ikke vanlige kristne mer enn superkristne godtar dem.

 

Jeg synest alle (inkludert superkristne) bør få et mer nyansert syn på kritendommen. Man kan være intelligent selv om man tror på en høyere makt, og man kan være en god kristen selv om man tror at mennesker nedstammer fra aper, ikke to personer som bodde i et paradis. Dersom ingen av oss hadde hørt om Noah's ark, og en person hadde kommet og fortalt oss om det, tror jeg seriøst at vi hadde fått oss en god latter.

 

Forøvrig synest jeg at folk bør få ha sitt livssyn i fred enten det er relgion, Human-ettikk eller ateisme. Man velger selv livssyn.

Lenke til kommentar
Jeg er kristen. Mange ateister klager på kristendommen og sier at kristne er voldelige, og godtar ikke at folk ikke tror. Det er mange ateister som ikke er bedre; de godtar ikke vanlige kristne mer enn superkristne godtar dem.

 

Jeg synest alle (inkludert superkristne) bør få et mer nyansert syn på kritendommen. Man kan være intelligent selv om man tror på en høyere makt, og man kan være en god kristen selv om man tror at mennesker nedstammer fra aper, ikke to personer som bodde i et paradis. Dersom ingen av oss hadde hørt om Noah's ark, og en person hadde kommet og fortalt oss om det, tror jeg seriøst at vi hadde fått oss en god latter.

 

Forøvrig synest jeg at folk bør få ha sitt livssyn i fred enten det er relgion, Human-ettikk eller ateisme. Man velger selv livssyn.

Men så er grunnen til at mange ateister/agnostikere ikke liker kristne er nettopp pga. det du skrev: "kristne er voldelige, og godtar ikke at folk ikke tror". Så det at mange ikke-kristne ikke liker kristne er de kristne sin skyld. Hadde ikke kristne hadde den"jeg er bedre enn dere" holdningen så hadde ting vært bedre. Jeg klandrer ingen for å ikke like kristne, de har kun seg selv å takke for det. :tease:

Endret av Scrim
Lenke til kommentar
Jeg er kristen. Mange ateister klager på kristendommen og sier at kristne er voldelige, og godtar ikke at folk ikke tror.

Hvis det er noen som blir plaget, så er det jo nettopp de religiøse. Har aldri opplevd at noen blir herset med fordi de ikke tror på Gud, bare motsatt. Og det er ingen (av de store religionene) som tvinger folk til å konvertere (bortsett fra de folka på flyplassen da, men det er vel mer sekter og mindre grupper).

 

Det er mange ateister som ikke er bedre; de godtar ikke vanlige kristne mer enn superkristne godtar dem.

 

Jeg skjønner ikke at religion skal spille noen rolle når vi velger venner og omgangskrets. Selv har jeg flere ikke-religiøse venner enn troende, og det har aldri vært et problem. Vi har såpass respekt for hverandre som mennesker for at det skal stå i veien for vennskapet vårt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...