Gå til innhold

Er du kristen? Tror du på Gud osv?


Anbefalte innlegg

akkurat det du skriver nå kan umulig være sant:)

 

bevis for meg at Gud finnes...

 

så lenge relgionsfolka ikke klarer å bevise at gud eksisterer så er faktisk vitenskapen sann:)

 

ting blei ikke skapt på en uke for eksempel:)

 

det var faktisk darwin som fant ut alt detta med evolusjon..og artenes opprinnelse.

 

og hva mener alle kristene og relgiøse folk om flodbølgen i new orleans?

 

Vennligst hold debatten SERIØS og velbegrunnet ~Mod

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
akkurat det du skriver nå kan umulig være sant:)

 

bevis for meg at Gud finnes...

 

så lenge relgionsfolka ikke klarer å bevise at gud eksisterer så er faktisk vitenskapen sann:)

 

ting blei ikke skapt på en uke for eksempel:)

 

5490646[/snapback]

 

7 dager er abstrakt...

Hviledagen(søndagen) er fortsatt tror jeg

Lenke til kommentar
bevis for meg at Gud finnes...

5490646[/snapback]

 

Bevis at gud ikke finnes.

5490718[/snapback]

 

Positiv påstand, bevisbyrd osv...

 

Bevis at rosa flygende elefanter ikke finnes.

5490773[/snapback]

 

Northcity:

1. Bevis at du er glad i mora og faren din!

2. litt av det samme som nr. en, intill vitenskapen har klart å motbevise Gud, så er ikke det der et argument.

3. Noaps. Ting ble ikke skapt på ei uke. Hvem har sagt det? Det må være en veldig fundamentalistisk kristen. Kjenner ingen kristne som tror på det (og, ja jeg kjenner mange!)

4. Jeg tror darwin hadde rett med evolusjon. Men, vi må huske på at han innrømmet rett før sin død at det måtte være en Gud.

5. Flodbølgen ødela mye. Det var dumt. (skjønner ikke spørsmålet :) )

6. Høres veldig fundamentalistisk ut fra min sin side. Finn meg en norsk kristen som mener at det var en straff fra Gud, og finn en plass i det Nye Testamentet som begrunner at Gud straffer mennesket.

 

Ikke så mange argument igjen nå... :)

 

 

PS!

Mitt tiligere inlegg her var ikke ment på noen. Var bare oppfordring til å holde en saklig diskusjon.

 

EDIT: Gå å legg deg leif!

Endret av _Glory_Host
Lenke til kommentar

..hvorfor skulle det være vitenskap hvis det ikke er sant det de finner ut?

 

og så har vi de relgiøse som mener at vitenskapen har feil...men jeg syns det blir for dumt å si at gud skapte verden på 6 dager :!:

 

ja..så hvem fant opp lyspæra da? gud? eller elektrisitet...eller hvordan har det seg med alle disse naturkatastrofene rundt om i verden? er det guds vrede fordi menneskene gjør mye ugang?

 

det blir for dumt

Endret av Northcity
Lenke til kommentar
akkurat det du skriver nå kan umulig være sant:)

 

bevis for meg at Gud finnes...

 

så lenge relgionsfolka ikke klarer å bevise at gud eksisterer så er faktisk vitenskapen sann:)

 

ting blei ikke skapt på en uke for eksempel:)

 

det var faktisk darwin som fant ut alt detta med evolusjon..og artenes opprinnelse.

 

og hva mener alle kristene og relgiøse folk om flodbølgen i new orleans?

 

mange mener at dette var et tegn på guds vrede og masse piss...åssn kan man være så jævla idiot å mene noe sånt?

5490646[/snapback]

 

Ok. Jeg er egentlig lei av å argumentere mot arrogante folk som deg, men here goes.

 

Det er ikke mulig å bevise at Gud finnes. Det er heller ikke mulig å bevise noe annet, for da må du først bevise vitenskapen. Det er i mange tilfeller vitenskapen tar feil, og der lager de nye regler for å få det nye til å stemme.

Ikke ta meg feil, for jeg er ganske sikker på at vitenskap og religion kan gå hånd i hånd, bare man tror at det er en skaper som står bak det hele.

 

Religion er personlig, men man har gjerne en basis et sted. Jeg har min basis i bibelen. Selv om én person sier én ting, betyr ikke det at alle kristne mener det samme.

 

Det du sier om at verden ikke ble skapt på en uke. Neivel, jeg tror at Gud har kraft nok til å kunne ha gjort det. Likevel, tror jeg ikke det er slik han lagde verden.

I den norske bibelen står det at han skapte verden på syv dager. På hebraisk kan ordet som ble oversatt til "dag", oversettes til "tidsperiode", og 2 andre ting som jeg ikke husker. Vel, dette kan da vitterlig bety at han tok seg relativt god tid til å lage verden, siden han ikke sa noe om hvor lange tidsperiodene var.

I bibelen står det: "For Gud er én dag tusen år, og tusen år én dag."

Tid gidder ikke Gud å bry seg med. Tid er et menneskeskapt begrep, i mine øyne.

 

For å svare på spørsmålet ditt om hva vi kristne mener om flodbølgesaken.

I bibelen står det at i de siste tider skal det bli mer og mer naturkatastrofer. Vel, det er på vei den veien. Likevel skal ingen vite når de siste tider skal komme, så jeg tar det med knusende ro.

Det er selvfølgelig noen som mener at det er guds verk, og at han straffer folk osv., men jeg tror da ikke at han straffet dem ved å ta livene deres, og ikke gi dem noe advarsel først. Jeg mener, jeg tror da på en kjærlig Gud.

 

Det er bare én ting jeg vil advare dere mot. Ikke for å skape frykt, men bare som en liten advarsel.

Det er en liten ting i bibelen som kalles "Dyrets merke". Dette merket skal være et endetidstegn, og skal i følge bibelen bli satt på høyre hånd eller i pannen. Uten dette merket, skal ingen få kjøpt mat, eller betalt for noen ting.

De som tar dette merket, er dømt.

Jeg vet at det er forsket på en type kredittkort som skal implementeres under huden på høyre hånd, eller i pannen. (Det er der huden er tynnest) Og jeg har en mistanke om at dette kommer til å erstatte penger som vi kjenner til det i dag.

 

Det står også at de kristne vil ikke godkjenne dette merket, og de vil bli forfulgt.

Jeg vil heller dø enn å godkjenne dette merket.

Ja, kanskje jeg er litt paranoid, men vær så snill å ikke blås dette vekk som om det skulle vært svada, for jeg tror virkelig på dette, og jeg synes folk kan respektere det. Jeg respekterer selv andres syn på livet.

 

Det begynner å bli langt her, og jeg må gjerne oppfordre folk til å stille spørsmål om de vil. Jeg ser at det er en del kristne her på forumet, men som vanlige dødelige så har vi ikke svar på alt. Jeg kan ikke kalle meg en aktiv leser av bibelen, siden jeg nesten aldri leser.

 

Gud være med dere, Bent.

 

P.S. Vær så snill å ikke kall oss "jævla idioter". Det er like mange smarte folk som er kristne, som hos ikkekristne.

Lenke til kommentar
..hvorfor skulle det være vitenskap hvis det ikke er sant det de finner ut?

 

og så har vi de relgiøse som mener at vitenskapen har feil...men jeg syns det blir for dumt å si at gud skapte verden på 6 dager :!:

 

ja..så hvem fant opp lyspæra da? gud? eller elektrisitet...eller hvordan har det seg med alle disse naturkatastrofene rundt om i verden? er det guds vrede fordi menneskene gjør mye ugang?

 

det blir for dumt

5491265[/snapback]

 

 

 

Vær så snill å hold vitenskapen utenfor! Den er jo ikke relevant! Den kan ikke bevise eller motbevise Gud! Sånn er det! Hvis du mener noe annet, kom med et bevis på at vitenskapen har motbevist Gud!

 

Det med 6 dager har jeg allerede forklart. Det som er historier i bibelen må leses som historier skal leses, det er meningen at vi skal lære av de.

 

Trur det var Thomas Edison som fant opp lyspera. Trur det var Benjamin Franklin som oppdaga elektrisiteten.

La os ta et eksempel på naturkatastrofene:

 

Tsunamien:

 

Det ble utløst et stort jorskjelv ute i havet. Dette førte til at et stort platå på havbunnen reiste seg og skjøv store mengder vann som gikk som bølger inn til land. Guds vrede? Nope.

 

Slutt å legge ut slike feller der du vil vi skal bite på å si det var Guds vrede, og du sier da at Gud er ond, osv.

Ha kjennskap til det du diskuterer før du diskuterer det! (slenger dritt om det i ditt tilfelle)

Lenke til kommentar

Ang. bevis. Ingenting kan bevises, at jeg eksisterer kan heller ikke bevises, at du som leser dette nå virkelig sitter her nå å leser dette kan heller ikke bevises. For alt vi vet kan hele eksistensen selv være en drøm , og dermed er alt vi noensinne beviser også da en del av den drømmen, redskapene og måleverktøyene vi bruker til å fremskaffe bevis vil også være en del av den drømmen osv.

 

Men, vi kan bruke fornuft, sannsynelighet, produktivitet, hensikt, mål & mening og ut i fra det gå ut i fra hva som er saklig/ikke saklig og mest trolig/ikke trolig.

 

F.eks, at evolusjon ikke finnes, og at det er en person/skapning som må dermed forbruke uendelig mye energi på å vedlikeholde, animere, fornye og holde eksistensen, og universet dynamisk og i aktivitet hele tiden, overalt samtidig er et et enormt bortkastet forbruk/forhold mellom energibruk vs resultat. (cause & effect).

Det er langt mere produktivt, og sannsynelig, at hvis det finnes en Gud, så skapte gud evolusjonen selv for så dermed å slippe å løfte en eneste finger etter dette, siden evolusjonen er en selvvedlikeholdt dynamisk evighetsmekanisme ved hjelp av at den prøver (trial & error) alle uendelige kombinasjoner og situasjoner, tilstander osv for å skape noe, og i samme prosess skaper en struktur der det viser produktive resultater for å sørge for at produktive arter f.eks lever videre, mens mindre produktive mutasjoner dør ut, når jeg sier arter, så mener jeg også ikke-organiske enheter - som planet, galakser, stjerner og andre prosesser som finner sted i universet.

 

Hvis Gud ikke finnes, så er fortsatt evolusjon som konsept det mest saklige, og er da enda mere nødvendig siden man ikke har en "backupløsning" som Gud å falle tilbake på skulle noe gå galt og/eller stoppe opp.

 

Litt om det SBS sier ang. smart, for å oversette det litt mere konkret:

 

Blandt tilhengere av religion er det ofte de dummeste som roper oftest og høyest, mens bland tilhengere av vitenskap er det ofte de smarteste som roper høyest og oftest.

 

Dermed får man lett ett inntrykk av at religiøse generelt er dummere/mindre intelligente enn andre, selvom dette ikke trenger å representere virkeligheten, siden det finnes utallige mange dumme blandt ikke religiøse også, de blir bare sjelden satt i en situasjon hvor de enten A: roper høyt eller B: blir hørt, mens i religion får de samme personene ofte maktposisjoner (nesten som i politikken.)

 

Personlig synes jeg religon er skadelig for omgivelsene sine, det hjelper lite å plante 10 trær hvis man kutter ned 100 andre.

 

Mange religiøse har en tendens til å daglig kun legge merke til hvor godt muligens religionen gjør for dem personlig, mens de samtidig ignorerer at det har ikke gått en eneste dag på jorden hvor det ikke har vært en eller annen krig ett eller annet sted pga. religon og/eller religionskonflikt uavbrutt. Grav gjerne i historiske arkiver, det har ikke vært pause en eneste dag fra dette.

 

Det er ikke så mye om Gud finnes vs. Gud finnes ikke for min del, men sunt vs. usunt, produktivt vs. destruktivt ved det å ha globale verdensomfattende religioner, og hittills har det gjort langt mere skade enn nytte globalt, det er ikke til å komme seg vekk fra, sånn er historikken og statistikken uavhengig av om Gud finnes/ikke finnes.

 

For å si det slik, hvis det finnes en Gud, og den Guden er som i DNT/DGT (kristendommen), koranen, eller som i jødisk tro eller noen av de store religionene, så vil jeg ikke ha noe med Gud å gjøre når min tid kommer, rett og slett fordi disse bøkene svart på hvitt er nedverdigende både ovenfor mennesker, spesielt kvinner, og mot dyr/andre arter.

 

Det som derimot ikke hjelper, er å skylde på alle individene som er religiøse, man må skylde på de som sitter på makten, og det er ofte de samme personene som sitter på makten politisk, før reell politikk var det stort sett kirken som satt på all makten. Disse personene, på toppen er misbrukerne og villederne, og massene følger etter som en i en trend, for ingen vil være annerledes/utstøtt/utenfor hvis de først er tilhenger av noe, f.eks religion, og de som virkelig vil være utstøtt de er ikke religiøse, mye nettopp fordi de ikke vil følge slike ledere.

 

Til syvende og sist er det ikke troen om noe som er relativt, men hva man velger å gjøre uansett hva man tror, igjen her kommer fornuft og empati inn hvis man skal fungere sammen, og det er her veldig mange går på trynet, og da hjelper det rent lite hva man tror eller ikke tror på.

 

Kunnskap(vitenskap) og tro(religion) er en ting (vel, to ting), men uten empati innehar man ikke visdommen til å faktisk vite hvordan man skal hverken formidle og/eller benytte seg av den kunnskapen (eller troen for religiøse) til glede for seg selv og andre skapninger (dyr & mennesker), uten å gå på bekostning av andre.

 

Har man ikke den grunnleggende visdommen i form av empatiske evner, så blir man bare et gående bibliotek / destruktivt vesen uten sosiale antenner som ikke er til nytte for noen eller noe rundt seg.

 

Det er pga. dette man ikke skal være skråsikker 100% på alt og dømme alle andre til idioter enten man er religiøs eller vitenskapelig eller begge deler.

 

Den ene tingen som er grunnleggende for at både vitenskap og religion skal være produktivt istedet for destruktivt (dvs. i det hele tatt fungere), er også den ene tingen de fleste i begge leirer ikke klarer helt å mestre.

Lenke til kommentar

Det er viktig det du sier. Det virker som om folk mener at kristne er ekstremt flinke til å dømme mennesker, noe som er veldig negativt, men jeg er under den oppfatning at alle mennesker er fantastiske skapninger, uavhengig av hva de tror skapte dem så fantastiske som de er.

 

Det er mye som er gjort i kristendommens navn, som ikke samsvarer med det Jesus sa i det hele tatt.

Kristendommen er en fredelig religion, og det tok ikke f.eks. korsfarerne helt.

Folk klager hele tiden på hva kristendommen har gjort dritt i verden, men nå må man ikke glemme at før i tiden, ble samfunnet styrt av en maktkåt kirke, som bare tenkte på penger og seg selv. Man kunne kjøpe seg fri fra synden sin. Vel, dette er ikke mulig, og om man skal være en kristen, og gå de kristne veiene, er bibelen det eneste stedet man kan gå for å vise veien fremover.

Lenke til kommentar
Det er viktig det du sier. Det virker som om folk mener at kristne er ekstremt flinke til å dømme mennesker, noe som er veldig negativt, men jeg er under den oppfatning at alle mennesker er fantastiske skapninger, uavhengig av hva de tror skapte dem så fantastiske som de er.

 

Det er mye som er gjort i kristendommens navn, som ikke samsvarer med det Jesus sa i det hele tatt.

Kristendommen er en fredelig religion, og det tok ikke f.eks. korsfarerne helt.

Folk klager hele tiden på hva kristendommen har gjort dritt i verden, men nå må man ikke glemme at før i tiden, ble samfunnet styrt av en maktkåt kirke, som bare tenkte på penger og seg selv. Man kunne kjøpe seg fri fra synden sin. Vel, dette er ikke mulig, og om man skal være en kristen, og gå de kristne veiene, er bibelen det eneste stedet man kan gå for å vise veien fremover.

5491619[/snapback]

 

 

Amen

Lenke til kommentar

greit jeg gir opp:)

 

det spørsmålet angående menneskets eksistens og åssn vi endte opp akkurat her er vel et spørsmål som det ei finns svar på...jeg undrer selv akkurat på det spørsmålet.

 

 

men EN ting jeg tror på, dette blir litt Indana Jones opplegg men :)

 

jeg tror faktisk at Jesus var en mann, og at Den Hellige Gral finnes et eller annet sted..

og at Arken som Moses la de Ti Bud i eksisterer.

Endret av Northcity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...