Gå til innhold

Er du kristen? Tror du på Gud osv?


Anbefalte innlegg

Det er forøvrig bevist at Skjebnens spyd eksisterer. Men jeg tviler sterkt på at det gir mer makt. Hitler tapte jo til slutt krigen.

Det finnes ja, men det er desverre (?) ikke fra Jesu tid...

Selve spydet er 2000 år gammelt, +- noen få år. Noen senere eiere har også satt på deler av spydet, som har blitt datert til den tiden legenden sier det er fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Menneskeheten begynte med to mennesker, Adam og Eva - Høres ut som en grei forklaring.

Evolusjon, kan nesten glemme adam og eva teorien.

 

Det er forøvrig bevist at Skjebnens spyd eksisterer. Men jeg tviler sterkt på at det gir mer makt. Hitler tapte jo til slutt krigen.

Av opplagte grunner tapte han krigen vel. Ikke pga. han hadde et spyd eller noe.

Alt det religiøse våset og gjenstandene er bare god for samvittigheten, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Dersom erklært kristne betinger seg retten til å velge vekk ting i Bibelen som ikke står til troendes, enten de kaller det billedbruk eller tidsavhengig, er det ikke da like relevant at en ikke troende gjør det samme? Gjør troen et menneske mer egnet til å tolke sannhetsgehalten i Guds ord setning for setning?

 

Går man først med på at deler av Bibelen er skrevet av og for mennesker, utfra datidens normer og fordommer, har man akseptert at det kan være sant om hele. Man kan fortsatt tro hvis man vil, og som man vil, men man kan ikke lenger bruke Bibelen som dokumentasjon.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
superseven: Jeg tror SBS etterlyser grunnlaget du har for å velge bort det ene, og for å tro på det andre - ikke OM du gjør det eller ei.

Boken er 2000 år gammel. Det er et godt nok grunnlag.

Jepp, det er klart at når noe er gammelt, må det jo ha rett. :whistle:

Lenke til kommentar
Menneskeheten begynte med to mennesker, Adam og Eva - Høres ut som en grei forklaring.

Evolusjon, kan nesten glemme adam og eva teorien.

...

 

Tror ikke du helt skjønte innlegget mitt men men... Jeg bare påpekte noen ting som kristne tror på og noen ting som de ikke tror på, uten å finne noen konkret måte de valgte det ut på. Dette hadde ingenting med hva jeg mener eller ikke (er forøvrig ateist hvis noen lurte).

Lenke til kommentar
Selve spydet er 2000 år gammelt, +- noen få år. Noen senere eiere har også satt på deler av spydet, som har blitt datert til den tiden legenden sier det er fra.

Hele spydet er relativt nytt sett bort fra en liten rusten bolt midt i spydet. Så det er bare den lille delen som muligens er fra jesu tid. Alt annet er datert som mye nyere.

Lenke til kommentar
Selve spydet er 2000 år gammelt, +- noen få år. Noen senere eiere har også satt på deler av spydet, som har blitt datert til den tiden legenden sier det er fra.

Hele spydet er relativt nytt sett bort fra en liten rusten bolt midt i spydet. Så det er bare den lille delen som muligens er fra jesu tid. Alt annet er datert som mye nyere.

Selve spydspissen er også 2000 år gammel. Diverse "vinger" og andre ting på spydet, har diverse konger fra middelalderen og før den tid satt på, deriblant Karl den store.

Lenke til kommentar
Menneskeheten begynte med to mennesker, Adam og Eva - Høres ut som en grei forklaring.

Evolusjon, kan nesten glemme adam og eva teorien.

...

 

Tror ikke du helt skjønte innlegget mitt men men... Jeg bare påpekte noen ting som kristne tror på og noen ting som de ikke tror på, uten å finne noen konkret måte de valgte det ut på. Dette hadde ingenting med hva jeg mener eller ikke (er forøvrig ateist hvis noen lurte).

Okey, skjønner. begynnte litt å lure. :p

Endret av Fur
Lenke til kommentar

Er nok desverre ikke Hollywood-påfunn dette.

 

Hitler var helt betatt av spydspissen, og han trodde at den som hadde dette ville være seirende i strid. Han skal ha uttalt at han ble helt fjetret første gang han så det (på et museum i Østerrike). Han sto som frosset i nesten en time... (sick).

Lenke til kommentar
Sei eg melder meg ut av statskirka, men seinare skal eg gifte meg kristelig.

Vil dette by på problem?

Hvis du melder deg ut av statskirken, er det vel fordi du ikke ønsker å gjøre noe kristelig. Med mindre dama eller foreldrene dine insisterer...

 

Men ja, det byr på problemer. Du har ikke krav på å få gifte deg i kirken hvis du ikke er medlem.

 

At en av brudefolkene er medlem i Den norske kirke, vil normalt være tilstrekkelig for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke. Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske kirke. Ved vigsel i Den norske kirke må en følge liturgien og ordningene for vigsel i Den norske kirke.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Så med andre ord, det holder at ein er kristen, men visst presten rett og slett ikkje tåler trynet ditt, kan du risikere å bli nektet kirkelig vigsel...? Hm

 

Føler at det blei litt rart...

 

Den enkelte prest har imidlertid anledning til å nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke.

 

:hmm:

 

Takk for svar Geir! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...