Gå til innhold

Er du kristen? Tror du på Gud osv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er overbevist om at Gud finnes, men kan ikke bevise det. Du er sannsynligvis overbevist om at Gud ikke finnes, men kan heller ikke bevise det.

Den som kommer med en påstand må bevise det. Påstand uten grunnlag teller ikke. Prøv igjen, men ta da med ev. bevis.

Tro er noe fra hjertet ikke fra tankene.

 

Du bare vet det du tror på, du kan ikke bevise det..

:roll:

:roll: tilbake...

 

Det er faktisk det.

 

Ikke kom å si at du ikke tror på noe, for da hadde du blitt mentalt sjuk(hvis du ikke er det...) Mennesket er avhengige av å tro...l

Lenke til kommentar
Mennesket er avhengige av å tro...l

Nei. Eller...muligens. Forskning viste at en del mennesker som hadde en hvis del i hjernen mer utviklet hadde større behov for å tro på "løse" ting, mens folk som hadde mindre utviklet del av denne gjerne ikke likte å tro på noe og ville heller ha beviser og logiske ting selv om de kankskje var vanskeligere å forstå...

 

Mange mennesker blir overbevist om det enkleste selv om det kanskje ikke er helt logisk da de ofte ikke forstår noen vitenskaplige ting.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Ikke kom å si at du ikke tror på noe, for da hadde du blitt mentalt sjuk(hvis du ikke er det...) Mennesket er avhengige av å tro...l

Herrefred, det var ihvertfall en syk tvangstanke.

Er det det?

 

Du kan ikke bevise at Gud ikke finnes, altså tror du at han ikke finnes. Da tror du på noe!

Lenke til kommentar

Den såkalte "troen" bygger på logikk. Dessuten så ligger bevisbyrden som det sier i at noe må bevises først, hvis ikke det blir det så er det ikke behov for å motbevise det.

 

Dessuten så er det utrolig mye som bryter med logikk i den kristen relegionen, noe som kraftig svekker troverdighetne om at det finnes en gud.

 

"Jeg nekter å bevise at jeg eksisterer"; sier Gud, for bevis benekter tro, og uten tro er jeg ingenting"

Hvis mennesker er de eneste vesene som har trodd på gud så kan vi utifra den setningen konkludere med at gud ikke fantes før menneskene begynte å tro på han..... vent det stemmer jo! Mennesker oppfant jo gud!

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Den såkalte "troen" bygger på logikk. Dessuten så ligger bevisbyrden som det sier i at noe må bevises først, hvis ikke det blir det så er det ikke behov for å motbevise det.

 

Dessuten så er det utrolig mye som bryter med logikk i den kristen relegionen, noe som kraftig svekker troverdighetne om at det finnes en gud.

Men kan du ikke la de som tror tro, og fortsette og ikke tro selv??

 

Det er noen som lever av det, og noen har det som en trygghet :yes:

Lenke til kommentar
Jeg er overbevist om at Gud finnes, men kan ikke bevise det. Du er sannsynligvis overbevist om at Gud ikke finnes, men kan heller ikke bevise det.

Tror jeg skal ta meg en tur i banken og si: "Jeg er overbevist om at jeg har 1.000.910,03 kr på min konto, men jeg kan ikke bevise det".

 

Edit: Hele innlegget...

Du mener at Gud ikke finnes. Påstår du at du kan bevise det?

Jeg kan heller ikke bevise at Gud finnes. Derfor står vi på lik linje her!

 

Å blande inn dette tåpelige eksempelet ditt blir bare tull! La oss holde oss saklige her!

Lenke til kommentar
Det er større sansynlegheit at ein gud har vore til alltid enn at jorda alltid har vore till.

Jorda har ikke alltid vært her, kun noen milliarder år.

Noen gud har aldri vært bevist eksistert uansett.

 

Det er iallfall meir sansynleg at det er ein gud som skapa verda enn at ein smell laga alt av ingen ting.

 

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Det er større sansynlegheit at ein gud har vore til alltid enn at jorda alltid har vore till.

 

Det er iallfall meir sansynleg at det er ein gud som skapa verda enn at ein smell laga alt av ingen ting.

Det smellet du snakker om passer perfekt til krdom med at gud skapte smellet. FOR SISTE GANG: BigBang er ikke nødvendigvis i strid med kristendommen!

 

Forøvrig: Har dere tenkt på det at kanskje ingen av delen er feil? Kanskje vi ikke har noen teorier eller ideer som stemmer i det hele tatt? Kanskje vi rett og slett ikke vet sannheten?

 

 

Tro er noe fra hjertet ikke fra tankene.

 

Du bare vet det du tror på, du kan ikke bevise det..

Hjertet er et organ, du tar igjen feil.

Tror han mente hjertet som metafor for som noe tanekkraften eller hjernen. Kanskje han sikter til den delen i hjernen som eg skrev om tidligere? :green:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Kanskje vi rett og slett ikke vet sannheten?

Det er jo åpenbart at vi ikke vet det.

Vi bare har noen teorier om det, bla. Big Bang og en Gud.

 

Det kan godt hende både jorden og en eller annen Gud ble skapt fra et mislykket prosjekt blant en rase i en helt annen galakse.

Hvem vet?

Lenke til kommentar
Men kan du ikke la de som tror tro, og fortsette og ikke tro selv??

 

Det er noen som lever av det, og noen har det som en trygghet :yes:

Joda, for tro så mye de vil det. Men det er jo en diskusjon her, hvis du er redd for å miste troen din så for du holde deg vekke fra denne tråden da. ;)

 

Men et stort MEN: Vi kan på ingen måte bygge samfunnsregler og etikk på relegion.

 

EDIT: Mange som muligens er uenig i dette, men eg føler at noen ateister også må han en slags trygghets følelse med å VITE helt sikkert at det ikke finnes en gud. Folk er redde for å inrømme til seg selv at de ikke vet i det hele tatt... men men.. Selv så er ganske åpen, men mer sannsynlig at det ikke finnes en gud enn at det gjør det.

 

Et viktig spørsmål er jo om logikk er sannhet i alle tilfeller eller ikke. Dvs, om absolutt alt er logisk eller ikke.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Men kan du ikke la de som tror tro, og fortsette og ikke tro selv??

 

Det er noen som lever av det, og noen har det som en trygghet :yes:

Joda, for tro så mye de vil det. Men det er jo en diskusjon her, hvis du er redd for å miste troen din så for du holde deg vekke fra denne tråden da. ;)

Min tro går ut på at det finnes en overstående makt, fordi jeg synes det er betryggende tanke/følelse...

Og denne diskosjonen er litt off-topic i forhold til hovedspørsmålet... :roll:

Lenke til kommentar

det er av og til litt spennende å diskutere det jeg tror på, men dog...

Jeg har hørt at å diskutere med en kristen er som å pisse i orkan uten å søle...

Det går ikke :p

 

Det kan godt hende at vi er så godt etablerte i troen vår, at vi har en vane å være kristne.

 

Eller så kan det kaaaanskje hende at vi kristne har oppdaget og funnet ut noe dere ikke vet om ennå? ;)

 

For all del... diskuter så fjæra fyker, men ikke regn med å få omvendt meg ihvertfall :p

 

edit: leifegutt, leifegutt, vi ble kvitt, deg til slutt!

Endret av BurTMastA
Lenke til kommentar
Mennesket er avhengige av å tro...l

:roll:

 

Skal dette være morsomt?

 

Jeg tror ikke på noen som helst overnaturlig kraft, og vet du hva? Jeg klarer meg faktisk helt fint. Høres utrolig ut ikke sant?

 

Men kan du ikke la de som tror tro, og fortsette og ikke tro selv??

 

Nei.

 

Nå har dine meningsfeller undertrykket dissentere i alle år og nå er det faen meg på tide at noen tar til orde mot hykleriet.

Lenke til kommentar
Mennesket er avhengige av å tro...l

:roll:

 

Skal dette være morsomt?

 

Jeg tror ikke på noen som helst overnaturlig kraft, og vet du hva? Jeg klarer meg faktisk helt fint. Høres utrolig ut ikke sant?

Sa jeg at du måtte tro på overnaturlig kraft??

 

Tro på mennesket, tro på bjørnen, tro på laksen hva som helst..

 

Du tror heeelt sikekrt på noe, enten du er klar over det eller ikke..

"Search your feelings"

Lenke til kommentar
Det er iallfall meir sansynleg at det er ein gud som skapa verda enn at ein smell laga alt av ingen ting.

Forklar korfor du syns det er meir sansynleg ? Det er forsatt ikke komt inn noen

konkrete troverdige bevis på at Gud skapte verden, mens Albert Einsteins relativitets

teori kan brukes til å forsterke selve teorien om "the big bang"

 

Så jeg synes "d-store-smelle-teorien" har flere sansynlige arrgumenter å komme med.

Derfor mer sansynlig.

Lenke til kommentar
Mennesket er avhengige av å tro...l

:roll:

 

Skal dette være morsomt?

 

Jeg tror ikke på noen som helst overnaturlig kraft, og vet du hva? Jeg klarer meg faktisk helt fint. Høres utrolig ut ikke sant?

Sa jeg at du måtte tro på overnaturlig kraft??

 

Tro på mennesket, tro på bjørnen, tro på laksen hva som helst..

 

Du tror heeelt sikekrt på noe, enten du er klar over det eller ikke..

"Search your feelings"

Tro på bjørnen?

 

Ja, jeg har riktignok aldri sett en bjørn, men jeg tror likevel at de finnes.

 

Tviler på at dette kan sammenlignes med noen form for religiøs tro da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...