Gå til innhold

Er du kristen? Tror du på Gud osv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sfør i nedenstående ligning er 50 prosent(0,5) til å begynne med. Deretter regner man ut ligningen seks ganger - en gang med hver G-verdi, der Setter i den første utregningen blir Sfør i den neste, og så videre. G-verdiene finner man ved å ta stilling til seks parametre (se nedenfor) og gi dem en verdi mellom 0 og 10 alt etter hvordan man mener at eksistensen av de gitte fenomenene påvirker sannsynligheten for Guds eksistens. Verdien 1 betyr at fenomenets eksistens verken gjør det mer eller mindre sannsynlig at Gud eksisterer. Verdien 10 angir at fenomenet gjør det 10 ganger mer sannsynlig at Gud finnes, mens 0,1 gjør det10 ganger så usannsynlig. Og verdien 0 betyr at fenomenet ike kan eksistere sammen med Gud.

 

De seks parametrene med Stephen Unwins G-øverdier:

 

1. Godhet eksisterer: 10

2. Overlagt ondskap finnes: 0,5

3. Tilfeldig ondskap finnes: 0,1

4. Bønn virker: 2

5. Mirakler skjer: 1

6. Religiøse opplevelser er virkelige: 2

 

Verdiene settes inn i denne ligningen:

 

____Sfør * G______

(Sfør*G) + 1 – Sfør = S etter

 

 

Han Stephen har en doktorgrad i teoretisk fysikk og han kommer frem til at sannsynligheten for Guds eksistens er 67 prosent.

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar

Jahuu! Nesten like luddig som Descartes' guds-"bevis" (kort oppsummert: "jeg har tanker om Gud, og siden slike tanker ikke kan ha utspring i lille meg, må det finnes en Gud").

 

1: Hva i alle dager har godskap med en gud å gjøre? Jeg våger å påstå at jeg er en snill person, men har aldri noen sinne hatt et fnugg av tro på noen gud. At det faktum at godhet finnes skal implisere guds eksistens sier noe om teoriens far - han skjønner ikke at mennesker kan være snille uten grunn.

 

2 og 3: Se 1.

 

4: Så var det dette med bevis, da...

 

5: Se 4.

 

6. Religiøsex opplevelser er virkelige: 2
6: Det var mer enn jeg ville høre om fyrens privatliv.

 

 

 

At han er en teoretisk fysiker betyr ikke at han kan kaste om seg fullstendig ubegrunnede påstander.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
1: Hva i alle dager har godskap med en gud å gjøre? Jeg våger å påstå at jeg er en snill person, men har aldri noen sinne hatt et fnugg av tro på noen gud. At det faktum at godhet finnes skal implisere guds eksistens sier noe om teoriens far - han skjønner ikke at mennesker kan være snille uten grunn.

Bibelen beskriver Gud som god og sånn, så han prøver å fortelle at Gud skaper godheten som finnes.

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar
De seks parametrene med Stephen Unwins G-øverdier:

 

1. Godhet eksisterer: 10

2. Overlagt ondskap finnes: 0,5

3. Tilfeldig ondskap finnes: 0,1

4. Bønn virker: 2

5. Mirakler skjer: 1

6. Religiøse opplevelser er virkelige: 2

De seks parametrene med KrageV's G-verdier:

 

1. Godhet eksisterer: 10

2. Overlagt ondskap finnes: 0,5

3. Tilfeldig ondskap finnes: 0,1

4. Bønn virker: 0

5. Mirakler skjer: 0

6. Religiøse opplevelser er virkelige: 0

 

Ut fra disse parametrene kommer jeg frem til at det er 0% sjanse for Guds eksistens.

 

Nå har jeg ikke noen doktorgrad i teoretisk fysikk, men har akkurat like gode forutsetninger for å sette parametre ang. ting man ikke kan måle.

 

*Stephen Unwing (Hawking) er en dust*

Endret av KrageV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...