Gå til innhold

Er du kristen? Tror du på Gud osv?


Anbefalte innlegg

"I himmelen er alt bra, alt er perfekt og alle er snille" - det må jo være helt forbanna kjedelig. Tenk om alle var perfekte, skjedde aldri en eneste feil, alle var bare snille, alle gjorde alt slik de ble fortalt, det skjedde aldri noe galt.

Er det slik, er det jo ikke perfekt, så hvem har sagt at det skal være slik? Finnes ikke sånn altfor mye info rundt himmelen og mye er bare bilder... Blir mte ønsketenkning rundt det, men ingen har egentlig peiling.

Tingen med kr.dommen er at religionen varierer veldig fra person til person. Det går fra å nesten ikke tro en bullshitt på noe, men bare på "Gud og Jesus", allikevel skal de komme til himmelen, altså kristne. - og de som tolker bibelen helt feil, altså en helt feilaktig religion, men tror de på "Gud og Jesus" så tilhører samme religion. - Og til de som sluker hvert et ord fra bibelen rått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Liker heller ikke å bli kalt "ateist" fordi da føler jeg at jeg blir satt i en bås med alle andre, jeg vil heller bli kalt "ikke troende" i stede for ateist, ordet ateist høres også svært negativt ut, akkurat som om det skulle vært dårlig å være i den gruppen.

 

Ateist er negativt. Teist er positivt. Men ikke av grunnene du sikkert tror ;) Teist betyr troende. Ateist betyr ikke-troende. De er synonyme.

 

Hvordan fungerer det forresten når man vil melde seg ut av statskirken? Må man melde seg inn hos ateistene, eller kan man velge å ikke tilhøre noe?

 

Lite vits. Når kirken føler de mister for mange medlemmer så bare 'faker' de en datakræsj og melder alle inn igjen. Det har skjedd før.

 

Jeg er ikke kristen, jeg er agnostiker.

 

Agnostisisme er et umulig standpunkt. Enten finnes det eller så finnes det ikke.

 

Åssen vet du det om jeg tør spørre?

Sånna utsagn er unødvendig!!

Ihvertfall begrunn meninga di!

 

Tell you what... først beviser du at gud eksisterer, og deretter sier han unskyld.

 

Jeg vil nok påstå at bevisbyrden ligger hos de som tror

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Man kan ikke si at Gud ikke finnes. Man kan heller ikke si at Gud finnes..som en fysisk ting eller whatever. Men vi har en skaper.

Det kan vi alle være enige om.

Altså ingen skaper som bevisst skapte oss "i sitt eget bilde blablabla"

Men vår skaper er universet. Alt. Eksistensen om du vil.

Det er Gud i sin sanne form...Tror jeg ihvertfall. Synes det virker mye mer logisk.

 

Det forklarer også evolusjon, noe som er erklært fakta og logisk rett.

 

Men hva kom Gudetroene fra? Såre enkelt egentlig. Ser for meg gamle Inka-indianere ser på bålet og lurer på hvor flammen kommer fra. Eller hvem som styrer sola.

 

Altså, tenk dere da om vi hadde levd på den tiden.

Ville vi ha kommet opp med en annen løsning enn at Gud den allmektige har skapt alt vi lurer på? Nei selvfølgelig ikke! Ingen visste noe som helst om noe egentlig.

Folk gikk rundt og undret på de fleste ting og noe så banalt som evolusjon hadde de jo ikke kapasitet til å tenke på engang!

 

I dagens samfunn blir det litt for dumt å tro på Gud i himmelen. Det er jo et meget enkelt svar på det man lurer på innerst i hjernebarken og man slår seg til ro med det, men jeg skjønner ikke i det hele tatt hvordan noen kan være så utrolig Kristen f.eks at de motsier evolusjon og tror "Gud" skapte mennesket i sitt bilde.

Det er ganske så naivt å tro på noe sånt. Og hvordan kan det forklares at alle virveldyr har bein? Det i seg selv er jo bevis nok på at vi stammer fra samme kilde jo!

Lenke til kommentar
Bare synd at det finnes så mange agnostikkere da..

 

En gang trodde nesten alle at jorda var flat. What's your point? ;)

 

Hakke jeg hørt noe om. Finner du noe på nettet om det?

 

Det var annerledes enn jeg selv husket. Når kirken skulle lage sitt eget medlemsregister la de folkeregisteret til grunn som de fikk i gave av staten. Dermed ble hele norges befolkning medlemmer. Er ikke det kjekt? Det er vanskeligere å melde seg ut, enn å melde seg inn, vettu.

 

Man kan ikke si at Gud ikke finnes.

 

Selvfølgelig kan man det. På samme måte jeg kan si at griser ikke kan fly.

 

Men vi har en skaper. Det kan vi alle være enige om.

 

Egentlig ikke. Ordet skaper impliserer nemlig bevisst intelligens.

 

Sannheten er hard..skulle ønske den ikke var

 

Religiøse har en tendens til å tro at ateister er umoralske troll som ikke ønsker noe liv etter dette... sannheten er bare at vi har såpass integritet at vi erkjenner fakta, og lever etter moralen og etikkens lover ikke fordi vi er redd for himmelig straff, men fordi vi tror på dem.

Lenke til kommentar
Religiøse har en tendens til å tro at ateister er umoralske troll som ikke ønsker noe liv etter dette... sannheten er bare at vi har såpass integritet at vi erkjenner fakta, og lever etter moralen og etikkens lover ikke fordi vi er redd for himmelig straff, men fordi vi tror på dem.

Godt poeng.

 

Genuin moralsk adferd trenger ikke løfte om belønning eller trussel om straff fra de himmelske makter og deres representanter i denne jordiske jammerdal. En person med god moral har ingen bakenforliggende interessemotiver når han/hun gjør gode gjerninger.

Lenke til kommentar
Agnostisisme er et umulig standpunkt. Enten finnes det eller så finnes det ikke.

Verden er ikke svart/hvitt. Dessuten så er det forskjell på standpunkt og realitet. Å si at en er agnostiker er på en måte å si at man ikke har et klart standpunkt.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Verden er ikke svart/hvitt. Dessuten så er det forskjell på standpunkt og realitet. Å si at en er agnostiker er på en måte å si at man ikke har et klart standpunkt.

 

Når det kommer til absolutte standpunkt som gud/ikke gud så er det rimelig klart at det bare kan finnes en empirisk, objektiv sannhet. Gud kan ikke både eksistere og ikke eksistere på samme tid. Det er forskjell på å tro og å vite.

 

Agnostisisme er faktisk et rimelig klart standpunkt. Det sier ikke at man ikke har noe standpunkt, men at man aldri kan vite om gud er virkelig eller ei, hvilket selsvagt er tåpelig. Er gud virkelig finnes han, er han ikke, finnes han ikke. Alt som eksisterer er foranderlig. Den eneste grunnen til at man ikke kan kjenne gud er fordi han ikke eksisterer. Agnostisisme blir dermed en slags svada-ateisme. Folk som nekter å definere seg enten fordi de føler seg utilpass med begrepet 'ateist' som har vært missbrukt av autoriteter siden det oppstod, eller fordi de ikke har kjennskap til de forskjellige begrepene og hva de virkelig betyr.

Lenke til kommentar
Men on-topic: Det er forskjell på det og være kristen og det og være religiøs kristen...

Og hvilken forskjell er det sier du?

 

Er du kristen så er du per def religiøs... En ikke-religiøs kristen, det hadde vært saker det :roll:

 

edit: for å slenge inn en definisjon av ordet religiøs:

 

re·li·gious

adj.

Having or showing belief in and reverence for God or a deity.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...