Gå til innhold

Er du kristen? Tror du på Gud osv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hihi... :D

 

Eg sa det at slike ateister som ikke var inteligente var ikke ateister som syntes kristendommen er feil pga. at det er ulogisk og utroverdig men fordi krdom ikke var kult.

 

Men altså... du er selværklert uinteligent? :green:

 

 

 

 

(Yay for mistforståelser!)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Eg sa det at slike ateister som ikke var inteligente var ikke ateister som syntes kristendommen er feil pga. at det er ulogisk og utroverdig men fordi krdom ikke var kult.

Tviler på at de aller fleste oppegående personene her til lands ikke er i mot religion fordi det er "ukult", men fordi de rett og slett ikke blir tilfredsstilt av tanken om det er en gud. Hva er vel poenget med å leve når man har alle svarene? "jaja, når jeg dør kommer jeg til himmelen fordi jeg er snill". "I himmelen er alt bra, alt er perfekt og alle er snille" - det må jo være helt forbanna kjedelig. Tenk om alle var perfekte, skjedde aldri en eneste feil, alle var bare snille, alle gjorde alt slik de ble fortalt, det skjedde aldri noe galt.

 

Liker heller ikke å bli kalt "ateist" fordi da føler jeg at jeg blir satt i en bås med alle andre, jeg vil heller bli kalt "ikke troende" i stede for ateist, ordet ateist høres også svært negativt ut, akkurat som om det skulle vært dårlig å være i den gruppen.

 

Hvordan fungerer det forresten når man vil melde seg ut av statskirken? Må man melde seg inn hos ateistene, eller kan man velge å ikke tilhøre noe?

Lenke til kommentar
Hihi... :D

 

Eg sa det at slike ateister som ikke var inteligente var ikke ateister som syntes kristendommen er feil pga. at det er ulogisk og utroverdig men fordi krdom ikke var kult.

 

Men altså... du er selværklert uinteligent? :green:

 

 

 

 

(Yay for mistforståelser!)

:p

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på noen gud.

Neste gang du blir stoppet på gaten så gi tilbake med samme mynt. Prøv og hjelpe dem ut av kristendommen. Gi dem telefon nummeret til hedningsamfunnet. Si at de ikke har noe og frykte med og melde seg ut og at de vil bli godt mottatt i hedningenes rekker. Jeg skal love deg at du får gå ifred etterpå. Har prøvd det selv et par ganger med gode resultater.

Endret av HansArne
Lenke til kommentar

Jeg var litt kristen før i tiden. Men nå har jeg endelig tatt til fornuft, og er IKKE kristen. Alt det med Gud, jesus, gabriel, den hellige ånd, bibel'n etc. Trur jeg at det er noen disipler med god/dårlig fantasi som har diktet disse historiene for pur faenskap. Unskyld utrykket. Ok, jeg tror at det finnes noe unaturlig hær i verden slik som gjennferd og aliens osv. Det er jo litt dumt å tenke at det er bare en planet med liv på i hele universet. Jeg har opplevd, hørt, og følt gjenferd eller lignende. Universet er ikke skapt av en gale eventyrfiguren Gud, men har vært hær hele tiden. Tror at livet her på en liten planet kalt tellus, også kalt jorden, er kommet fra kometkrasj eller lignende. At celler/bakterier har utviklet seg gjennom generasjoner. Jeg tror på det utenjordiske, gjennferd, og det evige. Når man dør så er man somregel død med enkelte unntak...

Det vil alltid være noe vi ikke finner svar på.

Endret av DjKs
Lenke til kommentar
Ser i denne tråden at 99,99% mener kristendom ene og alene er Luthersk-Protestantisk, egentlig så driter jeg i andres blinde ignoranse og den generelle latskap, men legger ved denne linken: The Gnostic Catechism.

Da dette er den dominerende formen for kristendom i Norge, så er det helt naturlig å diskutere på grunnlag av denne.

 

Hvilke hovedpunkter er det som skiller gnotisk-katolisisme fra luthersk-protestantisk kristendom?

 

Leste litt på denne linken og der ser jeg at dere tror på Gud og at Gud er en treenighet. Ser og at det på en del punkter ligner på vanlig katolisisme og siden dette er din tro hadde det vært flott og få høre hva som definitivt skiller dette fra resten av retningene innen kristendom.

Lenke til kommentar

En gnostiker tror ikke på noe i ordets vanlige forstand, hva jeg linket til er ikke noe definitivt, men mer en pekepinne.

 

Essensen av hva en gnostiker er forklares best ved ordet gnosis, som er å skride over en grense ved hjelp av intuisjon, å gå hvor kunnskap ikke lenger er enerådende. Å hevde at gnosis = kunnskap blir litt misvisende, selv om det stemmer når man velger ord for å begrense ens fokus.

 

Gnostisisme er pr. definisjon ikke av interesse, ettersom gnosis er av svært personlig karakter.

 

Gnosis er ikke noe som kan formidles ved hjelp av hverken vitenskapens eller religionens begrepsapparatur, hele opplevelsen kan best beskrives gjennom en mytisk fortelling.

 

Så tilbake til utganspunktet, en myte er hva en selv velger å fortolke den som.

Lenke til kommentar
Jeg var litt kristen før i tiden. Men nå har jeg endelig tatt til fornuft, og er IKKE kristen. Alt det med Gud, jesus, gabriel, den hellige ånd, bibel'n etc. Trur jeg at det er noen disipler med god/dårlig fantasi som har diktet disse historiene for pur faenskap. Unskyld utrykket. Ok, jeg tror at det finnes noe unaturlig hær i verden slik som gjennferd og aliens osv. Det er jo litt dumt å tenke at det er bare en planet med liv på i hele universet. Jeg har opplevd, hørt, og følt gjenferd eller lignende. Universet er ikke skapt av en gale eventyrfiguren Gud, men har vært hær hele tiden. Tror at livet  her på en liten planet kalt tellus, også kalt jorden, er kommet fra kometkrasj eller lignende. At celler/bakterier har utviklet seg gjennom generasjoner. Jeg tror på det utenjordiske, gjennferd, og det evige. Når man dør så er man somregel død med enkelte unntak...

Det vil alltid være noe vi ikke finner svar på.

Gjenferd er nok mer eventyr... :p Gjenferd har kun blitt sett på områder med sterkt magnetfelt, som skaper hallusinasjoner. Har selv vært i en gruve på Knaben som er "hjemsøkt" og der var det ingen gjenferd...

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Gjenferd er nok mer eventyr... :p Gjenferd har kun blitt sett på områder med sterkt magnetfelt, som skaper hallusinasjoner. Har selv vært i en gruve på Knaben som er "hjemsøkt" og der var det ingen gjenferd...

Når jeg sier gjenferd mener jeg noe unaturlig som man ikke helt hvet hva som er, noen kan kalle det for spøkelser eller lignende. Noe unaturlig som er vanskelig å se, som man kan føle. Noe som står å følger med deg.

Jeg er sikker på at noe som passer på meg og følger etter meg over allt.. Jeg har overnattet steder der mystiske ting har skjedd.

Hos faren min spøker det. Har kjent en hånd ta i meg noen ganger. Våknet en gang av at noe rørte meg, og når jeg var på tur til å sovne flere ganger så kjente det igjenn. (hadde stor puls da). Jeg har hørt fotskritt. Dørrer som har åpnet seg med et smell. Sett lysbrytere, radioer som slår seg av. Ting som har forsvunnet (Sikkert æ sjøl som har ansvaret for det, men hvem vet?) Min måte å takle dette på er å gi faen i det som skjer. Prøver å ikke tenke på det..

Noen vil sikker si at jeg er gal som sier dette. Men dette er mer realistisk i forhold til kristendommen, man har kunne målt steder der det fåregår slike ting. Dette er vannskelig å forklare. Men hvem har ikke opplevd at det finnes noe mystisk, som man ikke kan forklare?

Lenke til kommentar
Gjenferd er nok mer eventyr... :p Gjenferd har kun blitt sett på områder med sterkt magnetfelt, som skaper hallusinasjoner. Har selv vært i en gruve på Knaben som er "hjemsøkt" og der var det ingen gjenferd...

Når jeg sier gjenferd mener jeg noe unaturlig som man ikke helt hvet hva som er, noen kan kalle det for spøkelser eller lignende. Noe unaturlig som er vanskelig å se, som man kan føle. Noe som står å følger med deg.

Jeg er sikker på at noe som passer på meg og følger etter meg over allt.. Jeg har overnattet steder der mystiske ting har skjedd.

Hos faren min spøker det. Har kjent en hånd ta i meg noen ganger. Våknet en gang av at noe rørte meg, og når jeg var på tur til å sovne flere ganger så kjente det igjenn. (hadde stor puls da). Jeg har hørt fotskritt. Dørrer som har åpnet seg med et smell. Sett lysbrytere, radioer som slår seg av. Ting som har forsvunnet (Sikkert æ sjøl som har ansvaret for det, men hvem vet?) Min måte å takle dette på er å gi faen i det som skjer. Prøver å ikke tenke på det..

Noen vil sikker si at jeg er gal som sier dette. Men dette er mer realistisk i forhold til kristendommen, man har kunne målt steder der det fåregår slike ting. Dette er vannskelig å forklare. Men hvem har ikke opplevd at det finnes noe mystisk, som man ikke kan forklare?

det heter å være "P-a-r-a-n-o-i-d"

 

 

:lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...