Gå til innhold

Elkjøp nett og butikk. Og HL2 nedtur.

Anbefalte innlegg

ok: hvor gammel må du være for å kjøpe og selge hvilken som helst objekt ?

(står i norsk lov for de som gidder å lete.)

Når du finner det ut så vet du "hvor det står at en 16 åring kan kjøpe hl2".

Litt om rettstilstanden rundt dataspill i Norge:

Omsetning av dataspill er ikke regulert av norsk lov når det gjelder forhåndssensur eller aldersgrenser, slik som film og videogram er. Dataspill solgt i Norge er per i dag merket med anbefalt aldersgrense i henhold til et paneuropeisk system for aldersklassifisering av dataspill (PEGI). Aldersmerkingen innebærer ikke noe salgsforbud, og det finnes altså ikke noen lov-hjemmel i Norge for å hindre at barn under 18 år kjøper spill med grove voldsskildringer

Blir man ikke lett frustrert over alle som "vet best" når man leser slike ting ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok: hvor gammel må du være for å kjøpe og selge hvilken som helst objekt ?

(står i norsk lov for de som gidder å lete.)

Når du finner det ut så vet du "hvor det står at en 16 åring kan kjøpe hl2".

Litt om rettstilstanden rundt dataspill i Norge:

Omsetning av dataspill er ikke regulert av norsk lov når det gjelder forhåndssensur eller aldersgrenser, slik som film og videogram er. Dataspill solgt i Norge er per i dag merket med anbefalt aldersgrense i henhold til et paneuropeisk system for aldersklassifisering av dataspill (PEGI). Aldersmerkingen innebærer ikke noe salgsforbud, og det finnes altså ikke noen lov-hjemmel i Norge for å hindre at barn under 18 år kjøper spill med grove voldsskildringer

Blir man ikke lett frustrert over alle som "vet best" når man leser slike ting ?

Nok en gang, siden du tydeligvis ikke helt har skjønt hvordan rettssystemet i Norge fungerer. Hvilken lov kan 16-åringen komme med for å kreve at Elkjøp skal selge ham hl2? Vis hvilken lov som forbyr Elkjøp å nekte og selge til denne 16-åringen.

Dersom du ikke forstår hvorfor det må finnes en lov som forbyr det, foreslår jeg at du prøver å bli ferdig med ungdomsskolepensum i samfunnslære.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

leste du quoten ?

kan poste den her engang til:

Aldersmerkingen innebærer ikke noe salgsforbud, og det finnes altså ikke noen lov-hjemmel i Norge for å hindre at barn under 18 år kjøper spill med grove voldsskildringer

Hvis elkjøp velger å diskriminere pga alder så er det deres sak. Det er ingen sanksjoner som eksisterer for og evt gi bot hvis de har solgt pc-spill med anbefalt aldersgrense 18 år til mindreårige.

Og når det gjelder alderen: se min forrige post.

Samfunnslære i min tid Ace'et jeg ;)

Var det rettslære du sikta til kanskje ?

Endret av Gunlab
Lenke til kommentar

En aldersbegrensning på spillet, kan sees på som en kontraksbetingelse på samme måte som aldersgrenser på serveringssteder osv. En av betingelsene for å kjøpe et spill / en DVD film er at man er så og så gammel. En annen er selvsagt at man kan betale osv osv.

EDIT : Uansett; det vil ikke være noen andre enn dere bråke-nerder som vil støtte dere. Media, politi, forbrukermyndigheter, myndigheter generelt og ikke minst FORELDRENE DERES vil støtte butikker som håndhever "aldersgrensene". Dere kan være så tøffe dere vil på nette, men når mamma og pappa sier "NEI!" så blir det som regel "NEI!" ;-)

Er det diskriminerende at man må være så og så gammel for å ta lappen? Kjøpe alkohol? Ikke få barnebillett/honørbillett på bussen? Ikke komme inn med barnebillett på Kino?

Det er virkelig forferdelig å være liten idag. Alle de store guttene får leke med hva de vil, mens dere får ikke noe. Da jeg var liten, måtte vi være ute å leke hele dagen da. Snakker om diskriminering... fikk ikke sitte inne og spille på Nintendoen hele dagen ! Kanskje jeg skulle saksøke mamma :roll:

Endret av ufo
Lenke til kommentar
En aldersbegrensning på spillet, kan sees på som en kontraksbetingelse på samme måte som aldersgrenser på serveringssteder osv. En av betingelsene for å kjøpe et spill / en DVD film er at man er så og så gammel. En annen er selvsagt at man kan betale osv osv.

vill synsing ?

Lenke til kommentar

vill synsing ?

Litt ja ... Legg merke til tonen i innlegget. "Det og det kan sees på som sånn og sånn."

Uansett; mamma & pappa vil nok sette begresningene mye mer effektivt enn det noen myndighet kan (jfr. tillegget jeg har gjort i det originale innlegget).

Lenke til kommentar
leste du quoten ?

kan poste den her engang til:

Aldersmerkingen innebærer ikke noe salgsforbud, og det finnes altså ikke noen lov-hjemmel i Norge for å hindre at barn under 18 år kjøper spill med grove voldsskildringer

Hvis elkjøp velger å diskriminere pga alder så er det deres sak. Det er ingen sanksjoner som eksisterer for og evt gi bot hvis de har solgt til mindreårige.

Og når det gjelder alderen: se min forrige post.

Helt korrekt, det finnes ingen lover som nekter elkjøp (eller noen andre) å selge voksenspill til mindreårige.

Men det betyr da altså som en god del har påstått at en 16-åring kan med loven i hånd kreve å få kjøpe spillet. Da det ikke er noen lov mot "diskriminering" basert på alder. Elkjøp og alle andre har som jeg sa helt lov til å nekte hvem som helst å kjøpe hva som helst, bare det ikke er basert på kjønn, rase, hudfarge osv osv.

Det er elkjøps eget valg om de ikke vil selge spill til mindreårige, og det valget finnes det ingen lov som opphever. (Med mindre jeg er på tur i feil skog og har gått glipp av noe, i såfall, link til en lov!)

Lenke til kommentar

Så grunnleggende ting som du helt tydelig ikke skjønner bæret av her lærte vi allerede i samfunnslære når jeg gikk på ungdomsskolen. Men det har tydeligvis blitt endret. Men joda, vi hadde det i rettslære også.

Lenke til kommentar

vill synsing ?

Det er langt fra vill synsing. Elkjøp står fritt til å ha et krav om alder som betingelse for å få kjøpe av dem. Den eneste som har synset villt så langt i tråden, og samtidig bommet totalt, er deg.

Lenke til kommentar
Og HL2 har anbefalt aldersgrense på 18 år ja, men kommer det en 16 åring å krever å få kjøpt spillet så har han loven på sin side. Hvordan greier du å komme med idiotiske utspring når du viser at du faen ikke vet hva du snakker om ? TOSK!

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor iallverden du sier dette før i tråden.

Når du akkurat nå sier at

Hvis elkjøp velger å diskriminere pga alder så er det deres sak. Det er ingen sanksjoner som eksisterer for og evt gi bot hvis de har solgt til mindreårige.
.

Fant du ut at det ikke var noen lover som gikk på akkurat dette her?

EDIT: Må bare få det skrevet sånn at teskje-gutta også ser det.

At det er ikke er en lov som forbyr unge å kjøpe voksenspill betyr ikke at det er en lov som gjør at de kan kreve å få kjøpe det!

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
At det er ikke er en lov som forbyr unge å kjøpe voksenspill betyr ikke at det er en lov som gjør at de kan kreve å få kjøpe det!

Og du har hatt både samfunnslære og rettslære ser jeg :tease:

For at Gunlab skal få slippe å rote mer, så kan jeg gi ham prinsippet han tydeligvis ikke har forstått.

Dersom noe ikke er forbudt ved lov, er det å betrakte som lovlig. Ergo, det finnes ingen lov som forbyr en butikk å nekte og selge deg en vare, så de kan fritt nekte. De kan også fritt sette alder som en betingelse for kjøp av bestemte varer, uten at de trenger å vise til noen lov for å gjøre det. Dersom de ønsker å ha en 18-års grense som en betingelse for å kjøpe hl2, så er det fritt fram for dem. Dette reguleres av Avtaleloven, som sier at man står fritt til å sette betingelser selv, så lenge betingelsene ikke er i strid med en annen lov.

Lenke til kommentar
...men kommer det en 16 åring å krever å få kjøpt spillet så har han loven på sin side.

Tull - en butikk kan nekte å selge en vare til deg hvis den vil. Den trenger ikke engang å gi en grunn.

Hvis jeg driver en kiosk og du kommer inn for å kjøpe en Cola og jeg ikke vil selge den til deg så er det ingen som med loven i hånd kan tvinge meg til å gjennomføre salget.

Lenke til kommentar

Har også hatt noen problemer med elkjøp, men da har det vært at de ikke har varene de annonserer på lager.

Når det gjelder forskjell på nett- og butikk-pris er de greie etter min erfaring. Så en TV på nett som kostet 4.000,- men da jeg kom til butikken kostet den plutselig 5.000,- Men jeg fikk den glatt for 4.000,- :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe "det er den tiden av mnden", irritert og var litt kjapp i svingene :)

Jeg tenkte på generelt kjøp og salg. Det er en nedre aldersgrense.

Implisitt: Elkjøp kan ikke nekte å selge pga alder (eller si at det er lovfestet) da han er gammel nok til å delta i generell handel. Så "in a sense" så har han loven på sin side. Og alt det der jeg har skrevet tidligere ang anbefalt aldersgrense osv..

Elkjøp kan være kaptein kuk å si nei uansett. Bra for småbarnsforeldrer med det var jo ikke hjerte i saken her.

Men det han skrev var bare teit og uvitenheten strålte. Derfor utbruddet :w00t:

Endret av Gunlab
Lenke til kommentar
...men kommer det en 16 åring å krever å få kjøpt spillet så har han loven på sin side.

Tull - en butikk kan nekte å selge en vare til deg hvis den vil. Den trenger ikke engang å gi en grunn.

Hvis jeg driver en kiosk og du kommer inn for å kjøpe en Cola og jeg ikke vil selge den til deg så er det ingen som med loven i hånd kan tvinge meg til å gjennomføre salget.

Så lenge man er eier av butikken...

Vanlig selger har som regel ikke autoritet til å nekte noen å handle der hvis det ikke er god grunn til å nekte kjøpet (påvirket av alkohol, mental ubalanse, aldersgrense på produktet som for eksempel tobakk og alkohol etc.), i tvil så skal selger alltid avklare med sjefen sin først.

Lenke til kommentar
butikker er offentlige rom

LOL! Hvor har du det fra? Butikker er privat område der eier/leietager slipper de fleste inn (i åpningstiden), men står fritt for å nekte enkelte (så lenge slik nekting ikke kommer i konflikt med lover om diskriminering) til en hver tid, eller deler av døgnet (stengetid).

Lenke til kommentar

et salg er jo tross alt en "avtale" mellom kunde og selger..

Ingen kan tvinge noen til og selge noe som helst..

Men jeg må innrømme tanken var god! *stikke til naboen og si dem er pliktig til å selge bilen sin til meg billig*

Lenke til kommentar

det eneste jeg kan tenke meg her er at elkjøp setter betingelser for salget av et spill at kjøper oppfyller krav om feks alder

men slik jeg ser det så kan ikke elkjøp nekte noe å kjøpe noe som helst bare fordi dem ikke liker trynet på personen med mindre han lager bråk og blir da utvist fra butikken

lovmessig kan hvem som helst kjøpe hva som helst så lenge det ikke er i strid med lovpålagte restriksjoner.

i dette tilfellet er det vel som med aldersgrenser på utesteder som er over det som loven sier med hensyn til sjenking. De lager regler som forutsetter visse kriterier for at kjøper har lov til å entre utested akkurat som elkjøp og andre gjør med anbefalt aldersgrense for spill. De setter betingeleser for kjøp av varen.

Slik jeg har forstått det da er at kunden må inngå en avtale med butikken som han må oppfylle herunder alder for å få kjøpe varen. Butikken kan da nekte i henhold til avtaleloven å nekte salg av spillet.

Butikken kan ikke nekte (mener jeg) å selge noe til en person bare fordi de ikke liker trynet på personen. Butikker blir ansett som offentlig rom og kan ikke nekte folk adgang eller nekte de å kjøpe noe som helst. Men i dette tilfeller kommer avtaleloven frem. Elkjøp kan sette de betingelser de vil for kjøp av varen og jeg syns det er helt ok at en person under alder ikke får kjøpt slike varer for å begrense evnt skadevirkninger og for å ikke få dårlig pr til butikken.

Husker at det var bråk ang en butikk som ga masse rabatt til kvinner og bare litt rabatt til menn. Da kom diskimineringsloven og markedsføringsloven frem fordi en gruppe fikk større fordeler fremfor en annen.

Alder blir vel ikke ansett som diskriminering på samme måte. Her er det også snakk om å få kjøpe eller ikke få kjøpe.

Håper jeg har forstått det riktig no.

Lenke til kommentar

Helt riktig - så lenge det at du nekter å gjennomføre handelen kommer i konflikt med en eller annen lov om diskriminering. Så vidt meg bekjent har vi lover som forbyr diskriminering på basis av rase, religion, seksualitet, etnisitet, politisk overbevisning, kjønn, etc, men ikke ting som favorittfarge, IQ eller alder.

Lenke til kommentar
Butikker blir ansett som offentlig rom

Nei, dette nekter jeg å være med på! Publikum har et helt annet sett med rettigheter i det offentlige rom enn man har i f.eks. en butikk. Jeg kan for eksempel fotografere så mye jeg bare gidder i en offentlig park eller bygate, men i en butikk vil butikken være i sin fulle rett dersom de nekter meg å knipse i vei. Bare som et eksempel.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...