Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fast IP og dynamisk på 2 nett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt så er det jo bare å lage shortcut til networkconection å trykke repair

evnt short cut til cmd

eller ruter switchen jeg linken opp for deg 345kr.

Dhcp har en leasing tid default på 8 dager, skall du aktivere dette tidligere må det nevnte benyttes.

Det du også kan gjøre er å lage en .bat fil der du programerer cmd kommandoene, slik at du bare får et shorcut du kan trykke på.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Som nevnt så er det jo bare å lage shortcut til networkconection å trykke repair

evnt short cut til cmd

eller ruter switchen jeg linken opp for deg 345kr.

Dhcp har en leasing tid default på 8 dager, skall du aktivere dette tidligere må det nevnte benyttes.

Vet ikke helt om du forstår meg.. eller om det er jeg som ikke forstår deg..

Hvis jeg kjører en "ipconfig renew" eller "repair" så vil jeg bare ende opp med en ny /den samme ip'n jeg får av dhcp-serveren fra begynnelsen av. jeg vil bruke den statiske hjemme, og den dynamiske på jobb..

Jeg har ikke reservert maskinen i scopet til lyse (hjemme-ISP'n) så jeg vil få en tilfeldig gitt ip-adresse av de. det er heller ingen mulighet for de å få reservert denne.

Router-switchen er en god løsning.. men det beste ville jo være å kunne løse dette via software eller oppsettet i windows.. slippe å betale for en ny router.

Endret av Mongus
Lenke til kommentar

ok en ting om gangen

Når du kommer hjem skriver du in adressen din eller motar du den automatisk (tror du blander begrepene veldig)

Som nevnt er statisk (fast adresse som du MÅ skrive inn) Dynamisk (pcen din blir satt opp til å mota adresse fra en dhcp tjeneste)

Den siste ting er at du kan få holdt av en adresse i dhcp tjenesten til ispen din, slik at du får den samme adressen.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
ok en ting om gangen

Når du kommer hjem skriver du in adressen din eller motat du den automatisk (tror du blander begrepene veldig)

Når jeg er på jobb.. så får jeg adressen automatisk.

og når jeg da kommer hjem så mottar jeg en adresse automatisk.. det er ikke denne jeg vil bruke hjemme.. det er f.eks 10.36.23.xx

Da må jeg manuellt gå inn og bytte adressen til den faste jeg har kjøpt av isp'n. den er 213.167.106.xxx

Lenke til kommentar

Ok.

Om ikke isp din bruker dhcp der de har holdt av adresse til deg, må du gjøre det på denne måten.

Du kan ringe til dem å høre

Så du fikk ikke det som Poldot nevnte til å fungere :hmm: . Har du prøvd smørbrød listen som han linket til ?

Skriv den statiske som den første og dynamisk på alternate, har du prøvd det. Når ikke den statiske funker da skall den prøve dynamisk adresse.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Jeg har ikke reservert maskinen i scopet til lyse (hjemme-ISP'n) så jeg vil få en tilfeldig gitt ip-adresse av de. det er heller ingen mulighet for de å få reservert denne.

jeg har ringt de tidligere, og da sa de at det ikke var mulig å reservere adressen til min maskin...

Lenke til kommentar
Så du fikk ikke det som Poldot nevnte til å fungere :hmm: . Har du prøvd smørbrød listen som han linket til ?

Ja, det er bare ett oppsett der den bruker den ip'n du selv skriver inn som en "backup" hvis den ikke får en automatisk ip.

Lenke til kommentar
Skriv den statiske som den første og dynamisk på alternate, har du prøvd det. Når ikke den statiske funker da skall den prøve dynamisk adresse.

For det første så er det ikke mulig å bruke en alternate konfigurasjon når den første er satt opp med statisk adresse, for det andre så vet jeg ikke helt hvordan maskinen skal kunne oppdage att en statisk adresse ikke funker?

Lenke til kommentar

Testa her jeg. lot den ene stå på dynamisk og satte alternate på fast. (trådløst) Gikk så inn på router og slo av DHCP... mistet nettet og den koblet seg opp med den faste adressen automatisk.

Men det blir bakvendtland for deg og jeg var ikke klar over at man ikke kunne kjøre fast hvis man ville ha alternate... hmmm...

Endret av kandasa
Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått de får han en annen gyldig adresse fra isp som han ikke ønsker å ha fordi han har kjøpt en fast adresse

jess! glimrende.. akkurat dette jeg vil oppnå.. :)

edit: ehhh.. finne en løsning til mener jeg... :blush:

Endret av Mongus
Lenke til kommentar

Da må du ha dynamsisk setting, ringe til isp din og få dem til å finne adressen din i dhcp scoopet sitt, bytte den til adressen du har kjøpt og holdet den av til deg, slik at du får den samme når du logger på.

Det er tjenesten på bildet, ispen din må yte for deg

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Quote:

Da må du ha dynamsisk setting, ringe til isp din og få dem til å finne adressen din i dhcp scoopet sitt, bytte den til adressen du har kjøpt og holdet den av til deg, slik at du får den samme når du logger på.

Det er akkurat dette jeg skrev tidligere at ips'n min ikke vil gjøre...

Endret av Mongus
Lenke til kommentar
Leita litt på nettet og fant denne.

Håper det hjelper, vet ikke om det gjelder for XP though.

Sceptic

Detta så litt spennende ut.

Her ser det ut som om jeg evnetuelt må lage to bat-filer, en til statisk ip, og en til dynamisk.

har testet en av kommandoene der, og det ser ut som om det også virker i windows xp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...