Mongus Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Hei. Jeg har en laptop som jeg drar med meg frem og tilbake til jobb. Hjemmehar jeg Lyse som ISP, og har kjøpt en fast IP-adresse av dem. På jobb så bruker de en annen ISP og en egen DHCP-Server. dvs. Jeg kan ikke bruke IP-adressen jeg kjøpte av Lyse på jobb. Kan jeg på noen måte sette maskinen opp slik at den automatisk bruker den faste IP-adressen når jeg er hjemme, mens den vil bruke "Assign via DHCP" på jobb? f.eks ett oppsett der den finner ut hvilken adresse den ville fått på jobb, og så akseptere den, mens når jeg er hjemme så vil den avvise adressen jeg vil få via dhcp, og automatisk bruke min faste? Jeg kjører Windows XP Pro håper dere skjønner spørsmålet Endret 24. januar 2005 av Mongus Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Det enkleste er vel å sette opp en billig router hjemme til et par hundrelapper, slik at du får tilegnet IP via DHCP hjemme også. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 enest løsning i winxp er og sette i 2 netverks kort. eller bruk en ip switcher trur jeg det hette, fant det før på inet ca 3-4år siden for winnt for og bytte lett mellom 3-4 fast og dynamsik med bare veleg på icone ve klokka. husker ikke navnet Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Jeg har samme problem. Fast IP hjemme, og DHCP på skolen. Jeg bruker den enkleste løsningen: Bruker WLAN hjemme og vanlig Ethernet tilkobling på skolen... (2 nettverkskort) Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Min løsning er at du må skaffe deg to nettverkskort evnt kjøpe en ruter med switch + dhcp tjeneste, som du sikkert kan få bruk for om du en eller annen gang skall sette opp et lan Om ikke dchp finner noe ip får du apipa adresse. Denne er seff langt fra den råeste, men du får hva du betaler for Ruter-switch med nat og dhcp Edit: Eller bruk en komplett gratis funksjon som karen nedenfor har helt rett i Endret 25. januar 2005 av simalarion Lenke til kommentar
Poldot Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 WIN SUPPORT Her er Win Xp fin for her kan du få den til å skifte automatisk mellom to forskjellige Nettverks profiler, Alternate Configuration feature for multiple network connectivity in Windows XP Værsegod, Trodde da i det minste du hadde rota litt rundt i tcp/ip settings? Mvh Polvott Lenke til kommentar
Mongus Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Takk for mange veldig bra svar. Men jeg ser jeg kanskje ikke har gitt nok info. Jeg får automatisk IP av en dhcp-server både hjemme og på jobb. Det jeg vil, er at Windows skal "oppdage" at jeg får en ip-adresse fra lyse (f.eks 10.36.23.45) og avvise denne, og heller bruke den faste ip'n. På jobb så vil jeg at den skal akseptere ip'n den får fra DHCP-serveren. (f.eks 152.93.135.45) Har sterkt vurdert å gå til anskaffelse av en Trådløs router, men her vil vel samme problemet oppstå. Jeg er ofte på besøk hos bekjente, hoteller, arbeidssteder osv. som har et trådløst lan, da vil jeg få samme problemet som jeg har med det vanlige nettverkskortet. Som sagt så har jeg en laptop, og har bare en PCMCIA slot, og denne er i bruk. så ett ekstra nettverkskort blir litt vanskeligt. Den ip-switcheren som ranvik nevnte hørtes ganske grei ut. noen som vet om ett slikt program? som svar til poldot sitt inlegg: Jeg har allerede satt opp "alternate configuration" med den faste ip'n. Men pc'n vil bare bruke denne hvis den ikke får ip fra dhcp serveren. håper dette forklarer litt. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Skall du bruke fast ip og dchp på en gang-det blir motstridendet fordi dhcp er en tjeneste som deler ip adresser til klienter for å få ny adresse Inne på ipconfig can du trykke på repair funksjonen eller run-skriv "cmd"- skriv ipconfig release - skriv ipconfig renew Endret 25. januar 2005 av simalarion Lenke til kommentar
Mongus Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 ikke akkurat det jeg vil frem til simalarion. men takk for svaret. Har jeg formulært meg litt feil på postene mine? trodde de forklarte nok om at det ikke var akkurat dette jeg ville ha svar på. Men takk uansett for at du har interesse for å hjelpe mg.. alle poster hjelper Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Det jeg vil, er at Windows skal "oppdage" at jeg får en ip-adresse fra lyse (f.eks 10.36.23.45) og avvise denne, og heller bruke den faste ip'n.På jobb så vil jeg at den skal akseptere ip'n den får fra DHCP-serveren. (f.eks 152.93.135.45) f.eks ett oppsett der den finner ut hvilken adresse den ville fått på jobb, og så akseptere den, mens når jeg er hjemme så vil den avvise adressen jeg vil få via dhcp, og automatisk bruke min faste? Du missforsåtr dhcp - dhcp (dynamisk) og fast ip (statisk) ip kan ikke blandes på samme configerasjon Lenke til kommentar
Mongus Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Simalarion: Ok, hvis det su sier stemmer så er det umulig a få pc'n satt opp slik jeg ønsker? Da må jeg sannsynligvis lete etter ett program som bytter ip kjappt og enkelt. (ip-switcher som ble nevnt tidligere) men jeg skulle absolutt ønskt at dett kunne gå automatisk. Det vil vel ikke være for vanskelig å lage et slikt program som bytter ip-automatisk etter de ønskene jeg har. Det burde vel ligge ett eller annet sted på nettet. av alle unyttige program så finnes der ute så må det vel finnes ett som kan hjelpe meg Edit: Dette ble visst post nr. 100 og det tok meg bare to år.. skal si jeg er aktiv! Endret 25. januar 2005 av Mongus Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Som jeg nevnte i mitt første innlegg så vil dette fungere hvis du setter opp en router hjemme. Da vil routeren alltid ha din faste IP mot internett, samtidig som routeren deler ut en dynamisk IP til maskinen din når du kobler deg på. Men selv om du får en dynamisk IP av din egen router så sørger routeren for å forwarde all trafikk som kommer til din faste IP adresse videre til den maskinen du har koblet til routeren. Regner med at det er dette du er ute etter? NB! for at dette skal fungere så må du kjøpe en router som støtter NAT. Deretter forwarder du nødvendige porter til den lokale IP adressen som din maskin får tildelt, samtidig som du setter "lease time" til f.eks 1 uke. Da vil din maskin få tildelt den samme lokale IP adressen hver gang, så lenge du ikke lar det gå mer enn en uke mellom hver gang du kobler deg opp hjemme. Endret 25. januar 2005 av 356speedster Lenke til kommentar
Sceptic Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Du kan jo opprette 2 brukerprofiler. En for jobb og en for privat bruk. Innstillingene på brukerprofilene kan være forskjellige, altså jobb: dynamisk og privat: statisk. Bruk søk funksjonen i windows (eller nettet) og søk etter brukerprofiler (userprofiles hvis du har engelsk versjon). Sceptic Endret 25. januar 2005 av Sceptic Lenke til kommentar
Mongus Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 oki 356speedster. Fikk det ikke helt med mg første gangen... Vil da f.eks en ftp-server fungere? 2 brukerprofiler var en god idè men det blir kanskje litt mye rot.. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Det jeg ville ha gjort er: Bedt admin reservere noen adresser for akkurat dette problemet. Fast både på jobb og hjemme gjør vel jobben tenker jeg. (hvis du plukker en IP høyt i scopet ved DHCP og det ikke er så mange som leier, så er det da også liten sjanse for at det blir noen konflikter...) Lenke til kommentar
Sceptic Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 2 brukerprofiler var en god idè men det blir kanskje litt mye rot.. Hvorfor det? Alt du gjør er å logge deg på enten jobb eller privat kontoen. Du må jo selvfølgelig sette opp nettverksinnstillingene for begge kontoene, men det må du uansett. Det er en smal sak å bytte konto også, bare logg deg ut fra den ene og inn på den andre. Sceptic Lenke til kommentar
Mongus Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Det jeg ville ha gjort er: Bedt admin reservere noen adresser for akkurat dette problemet. Fast både på jobb og hjemme gjør vel jobben tenker jeg. (hvis du plukker en IP høyt i scopet ved DHCP og det ikke er så mange som leier, så er det da også liten sjanse for at det blir noen konflikter...) Je.. god idè.. men det er jo ett helt annet scope på jobb enn hjemme... så dene ene ip'n vil sannsynligvis ikke fungere begge plasser. Sceptic: Egentlig så trodde jeg nettverksinstillingene i xp vil være konstant, uansett hvilken konto du bruker. Har du testet dette selv? Endret 25. januar 2005 av Mongus Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Det er derfor du legger inn den andre på alternate config på TCP/IP settings. Det er derfor den er der - som det står på den: "If this computer is used on more than one network, enter the alternate IP settings below" Har ikke prøvd det selv btw Lenke til kommentar
Sceptic Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Nei, jeg har ikke testet det da jeg ikke har hatt noe behov for å gjøre dette. Hmm, surret litt når det gjelder profiler Jeg mente maskinvareprofiler Her er en forklaring fra windows hjelp: Oversikt over maskinvareprofiler En maskinvareprofil er et sett med instruksjoner som angir hvilke enheter som skal startes når du slår på maskinen, eller hvilke innstillinger som skal brukes for hver enhet. Når du installerer Windows 2000 for første gang, opprettes en maskinvareprofil som kalles for Profil 1 (profilene for bærbare datamaskiner er Forankret profil eller Frakoblet profil). Alle enheter som er installert på datamaskinen når du installerer Windows 2000, aktiveres som standard i maskinvareprofilen Profil 1. Maskinvareprofiler er svært nyttige hvis du har en bærbar datamaskin. De fleste bærbare datamaskiner brukes på mange forskjellige steder, og med maskinvareprofiler kan du endre hvilke enheter som brukes i datamaskinen når du flytter den fra sted til sted. Du kan for eksempel ha én profil med navnet Konfigurasjon for forankringsstasjon for å bruke den bærbare datamaskinen på en forankringsstasjon med maskinvareenheter som for eksempel en CD-ROM-stasjon eller et nettverkskort. Du kan også ha en annen profil med navnet Uforankret konfigurasjon hvis du bruker den bærbare datamaskinen på et hotell eller et fly og bruker et modem og en bærbar skriver i stedet for et nettverkskort eller en CD-ROM. Du kan behandle maskinvareprofiler ved å dobbeltklikke System i Kontrollpanel og velge kategorien Maskinvare, og deretter velge Maskinvareprofiler. Hvis det er flere enn én maskinvareprofil, kan du angi en standardprofil som brukes hver gang du slår på datamaskinen. Du kan også angi om du vil ha spørsmål om hvilken profil som skal brukes, hver gang du slår på datamaskinen. Når du har opprettet en maskinvareprofil, kan du bruke Enhetsbehandling til å deaktivere og aktivere enhetene som er i profilen. Når du deaktiverer en enhet i en maskinvareprofil, lastes ikke enhetsdriverne for enheten inn når du slår på datamaskinen. Sceptic Lenke til kommentar
Mongus Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Nei, jeg har ikke testet det da jeg ikke har hatt noe behov for å gjøre dette.Hmm, surret litt når det gjelder profiler Jeg mente maskinvareprofiler Sceptic Dette hørtes litt bedre ut Skal teste dette så snart som mulig.. ser ut som om det vil løse mine probler. Men, det aller beste ville jo vært hvis jeg hadde fått ip-bytte til å gå automatisk etter hvilken lan jeg koblet meg til. men tydeligvis så kan det bli vanskelig, jeg satser på at det ikke er umulig. Takk for hjelpen sceptic.. var en veldig grei løsning.. spesielt hvis det går ann å skru på slik at du velger profil for hver oppstart. takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå