NoHill92 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Hei, Hadde 2 Hdd i pc`en min. En på 80 Gb og en på 60Gb. Fant ut at det ble litt dårlig med plass så jeg byttet ut 80Gb med en 250 Hitachi disk. WinXP ligger på min kjære 60Gb. Fant også ut at jeg skulle formate 60Gb(den med win) etter flere års bruk, og sikkert hundrevis av programmer som helt eller delvis ikke skulle være på disken. Før jeg formaterte installerte jeg 250 GB i pc`en og flyttet absolutt alt fra 80Gb til 250 GB. Det store problemet er jo at nå, etter installasjonen og formateringen av winXP på min 60GB så finner ikke window min nye 250 GB disk. Den kommer opp når jeg starter pc`en,, men windows finner den ikke. På Diskbehandling tår det Kryss over disken min, og teksten Mangler/ Ikke godkjent. Hva vil det si? Den står også som dynamisk. Er det noe alvorlig feil? Driver med litt hobbyfotografering, og hadde selvfølgelig massevis av bilder på disken. Dum som jeg var slettet jeg alt på 80 GB disken min, og solgte den. Så jeg er absolutt avhengig av å kunne hente ut filene som ligger på min 250GB disk. Har installert SP1, uten hell. Endret 24. januar 2005 av robini Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Hei, mulig dette problemet kan være beslektet med et problem jeg hadde for en tid tilbake. Du kan jo laste ned dmdiag og kjøre en diagnose og legge ut resultatet, så kan jeg titte på det... Lenke til kommentar
captzalo Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Hvis du har Via-kontroller eller en SATA-kontroller som du skal boote fra, kan du trykke en F-tast under installasjonen av windows og bruk driverdisketten som støtter disk-kontrolleren på hovedkortet ditt. Hvis det ikke funker, ville jeg prøvd med en XP-cd med sp2. Lenke til kommentar
[^..^]Christian Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Har du valget importer ekstern disk i windows diskbehandling (du kan høyre trykke 2 plasser på hver disk (på partisjonen og disken)) ? Ellers, så,, hmm, windows finner ikke mine sata disker (2stk) hvis jeg ikke har de nyeste raid hovedkortdriverene installert,,, heldigvis kjører jeg windows på ide hdne... edit.. ellers så fikk jeg heller ikke inn en av diskene før jeg hadde manuellt !!!!! (idiot windows) satt opp stasjons bokstav (c: d: e: f: ........ ) Endret 25. januar 2005 av [^..^]Christian Lenke til kommentar
NoHill92 Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Du kan jo laste ned dmdiag og kjøre en diagnose og legge ut resultatet, så kan jeg titte på det... Det som er problemet er jo at dmdiag ikke finner den harddisken som er "borte". Min kjære 250 Gb ligger oppført i diskmgmt, og høyreklikker man der så får man opp valget mellom å reaktivere disken eller konvertere den til standard disk. Trykker jeg på reaktiver så får jeg bare opp en feilmelding om at win ikke kunne reaktivere disken. Trykker jeg konventer til standard disk så kommer det opp en advarsel om at alt innhold vil bli slettet på disken. Og det var jo det jeg helst vil unngå. Har forøvrig også installert SP2 uten hell. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Er du sikker? Hmm. merkelig, så lenge den ligger i diskmanagement, burde den jo finne den. får du ingen output fra dmdiag i det hele tatt? husk å sette på -v for verbose mode. Har du prøvd med diskmap? Lenke til kommentar
NoHill92 Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Er du sikker? Hmm. merkelig, så lenge den ligger i diskmanagement, burde den jo finne den. får du ingen output fra dmdiag i det hele tatt? husk å sette på -v for verbose mode. Uff... Beklager, var utrolig stresset når jeg prøvde dette forrige gang, så da ble det noe krøll. Joda, dmdiag fant disken min. Men jeg kan vel si at jeg ikke ble noe klokere av det som stod der.. Denne situasjonen er jo veldig merkelig,disken fungerte jo smertefritt før jeg formaterte og installerete win på nytt. Jeg koblet disken ut når jeg formaterte og installerte og når jeg skulle koble den til, så kunne ikke win finne den. Hva vil det si at disken er dynaimsk da? Er det noe der som roter opp hele opplegget? Endret 28. januar 2005 av robini Lenke til kommentar
GauNodachi Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Det kan hende at disken din er 48bit og windows xp du har nå ikke har 48bit støtte uten eventuelle tilleggspakke du hadde før formatering. Det problemet hadde ihvertfall jeg før. Lenke til kommentar
NoHill92 Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Det kan hende at disken din er 48bit og windows xp du har nå ikke har 48bit støtte uten eventuelle tilleggspakke du hadde før formatering.Det problemet hadde ihvertfall jeg før. Sjekket det opp, og støtte for 48bit skal følge med i SP1, noe som jeg har installert. Uansett, takk for tipset. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Hvis du kjører diskmap -v en gang til, så trykker du på ikonet øverst til venstre i vinduet, velger edit, og så mark. nå kan du markere alt som diskmap "sa"... Du trykker på return-tasten for å kopiere det merkede området. prøv å få med alt, og så limer du det inn i en tekstfil og legger ved tråden som en fil... Lenke til kommentar
NoHill92 Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Du trykker på return-tasten for å kopiere det merkede området. prøv å få med alt, og så limer du det inn i en tekstfil og legger ved tråden som en fil... Ok, da legger jeg ved alt dmdiag "sa". Disk 1 er jo den disken som ikke win finner, og Disk 0 er min kjære 60Gb. Forstod ikke så mye av det som dmdiag kom frem til, så da setter jeg min lit til deg. La alt i WordPad. dmdiag__v.rtf Endret 29. januar 2005 av robini Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Hmm... Hvis du kunne kjørt diskmap med bryteren /d1 og gjort det samme med det som den "sier". Da jeg hadde liknende problem fikk jeg litt forskjellig output fra de to(dmdiag og diskmap), så for å være sikker, vil jeg gjerne se hva den har å si også... Tror det har seg slik at hvis man prøver å aksessere/endre en dynamic disk-partisjon fra et ikke-NT5-verktøy, så skriver den om partisjonstypen på disken, slik at den dynamiske disken ikke lenger blir dynamisk, noe som den egentlig er, følgen er at dataene ikke leses riktig... Som sagt, vil gjerne se på diskmap-diagnose også EDIT: Skulle spurt om du har prøvd å høyreklikke disken i disk management, og isåfall hvilke valg du kan velge (de som ikke er grået ut...). Hvis du kan velge reaktiver/reactivate, så er du i mål. Trodde du hadde skrevet at du ikke fikk noen valg (følger en annen liknende tråd)... Endret 30. januar 2005 av jhsveli Lenke til kommentar
Psy Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Siden ingen har sagt det enda: Om ikke noe annet fungerer så kan du alltids prøve en Linux live-cd, f.eks knoppix for å hente ut dataene. Lenke til kommentar
NoHill92 Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 EDIT: Skulle spurt om du har prøvd å høyreklikke disken i disk management, og isåfall hvilke valg du kan velge (de som ikke er grået ut...). Hvis du kan velge reaktiver/reactivate, så er du i mål. Trodde du hadde skrevet at du ikke fikk noen valg (følger en annen liknende tråd)... Ja, det som også er rart, er at om jeg høyreklikker i disk management på den 250Gb disken, så får jeg opp valgene reaktiver og konverter til standard disk. Trykker jeg på reaktiver så kommer det opp en feilmelding om at operasjonen ikke ble fullført, og at jeg må se systemhendelsesloggen for mer informasjon. Trykker jeg på konventer til standard disk så får jeg advarsel om at at innholdet vil bli slettet og da er jeg jo like langt igjen. Skal kjøre diskmap nå, og så legger jeg ut resultatet senere.. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hmm... ok.. kanskje du kunne prøvd å gjøre det "manuelt" Using a command line 1. Open Command Prompt 2. Type: diskpart 3. At the DISKPART prompt, type: list disk Make note of the disk number of the disk that you want to bring online. 4. At the DISKPART prompt, type: select disk n 5. At the DISKPART prompt, type: online Men bare legg ved diskmap-loggen hvis det ikke fungerer... Lenke til kommentar
NoHill92 Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Siden ingen har sagt det enda: Om ikke noe annet fungerer så kan du alltids prøve en Linux live-cd, f.eks knoppix for å hente ut dataene. Nope. Det fungerte ikke. Jeg kunne "se" Harddisken, men når jeg skulle inn på den fikk jeg bare en feilmelding om Knoppix ikke kunne bestemme filsystemet og at ingen var angitt. Så da fungerte det ikke å se innholdet på disken. Men bare legg ved diskmap-loggen hvis det ikke fungerer... Når det gjelder diskmap programmet så er det noe rart der også. Diskmap vinduet er oppe i under et halvt sekund før det forsvinner. Så det er jo helt umulig å gjøre noe. Lastet ned diskmap.exe fra microsoft. Så jeg har ikke fått kjørt det programmet enda. Mener at jeg gjorde det tidligere denne uken, men nå vil den ikke fungere. Prøvde også å reaktivere manuelt. Men det hjalp heller ikke. Så da ser det nesten ut som om jeg bare må bite i det sure eplet, og anse alle bildene som tapt. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Have you installed TweakUI from PowerToys for XP? If you have TweakUI open it and if you don't install it. Once you open TweakUI expand the My Computer tree, select Drives and make sure your drives are selected. Make sure the ones without the red (?) are all checked. I have had the same problem with my drive and this did the trick. Hope this helps. Good luck. se her: Secondary HDD not recognized http://www.ntcompatible.com/thread25537-1.html EDIT: det er flere forslag der. Merk at siste post i den tråden var i går. Kanskje du kan legge inn en også? Endret 30. januar 2005 av meastp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå