hamlet Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Det var litt dyrt for minne hos apple senteret, er det noe alternatvi jeg kan kjøpe fra fks komplett.no? Ja du kan kjøpe fra komplett, men du må ha denne typen: http://komplett.no/k/kl.asp?bn=10522 Jeg skal også kjøpe meg en PowerBook, men det blir enten en 15" eller en 17". Er det noen som vet nå mer om G5 PowerBook? kommer den før mai-juni? Edit: Leif var på besøk. Ingen vet noe sikkert. Det man vet er dette: -- Folk som har ringt Apple Store har fått beskjed om at det kommer nye PowerBooks "i løpet av noen uker". -- Utsalgene til Apple i USA er flere steder helt tomme for PowerBooks. -- PowerBook har ikke vært oppgradert siden April 2004. Det er med andre ord på tide med en oppgradering. Videre vet vi: -- Apple har kalt en eventuell PowerBook G5 for "The mother of all thermal challenges." -- Det går som regel 5 - 9 måneder mellom hver oppgradering. Konklusjon: Jeg tror det kommer nye PowerBook G4 en gang i februar, med levering sent februar eller en gang i mars. PowerBook G5 ser vi neppe før september. Lenke til kommentar
TurboPipPip Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Hva tror dere det kan vente seg i en eventuell oppgradering av den eksisterende g4? Er det noe å vente på for oss ivrige kjøpere? Sånn sirka hvor lang tid tar det før man får varene i posten fra apple? Står sende tid opp til 10 dager, men det er på ferdiglagde, tenker på hvis du vil ha litt bedre grafikkort, raskere HD osv? Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Tror jeg skal gå for powerbook 15 toms med litt oppdatert skjermkort, jeg kan vel da oppdaterer til tiger etter hvert da eller? Gratis? Heisann! Jeg har også tenkt meg å kjøpe en PB 12", men ser litt an på grunn av de sterke G5-ryktene. Angående Tiger får du den gratis dersom du har ADC-medlemskap, tror jeg. Du går på videregående? Hvis du hadde vært student, kunne du melde deg inn i ADC for studenter som gjør at du kan få 20% rabatt på Powerbook og i tillegg få tilsendt bl.a. Tiger i posten når den kommer. Så, dersom du har en i familien som er student, kan du kanskje spørre pent om vedkommende kan kjøpe for deg . (Husk at ADC-rabatten kan man kun bruke EN GANG I LIVET). Dersom du IKKE er student, kan du få 5% rabatt av Apple dersom du går på videregående (hvis jeg ikke er helt på jordet). Denne rabatten får du hos Eplehuset også, så hvis de har den på lager, kan du jo kjøpe der og slippe ventetiden. Har ikke peiling på om det er noen forskjell når det gjelder angrerett o.l på kjøp på nett og kjøp i buttikk... Dersom du er interessert, finnes det et ganske bra mac-forum på Mac1.no. Lykke til med kjøpet! Mvh Locinho Lenke til kommentar
SondreB Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg går og lurer på å kjøpe meg en ibook. Får jeg samme rabatten med ADC-medlemskapet? Hva er ADC-medlemskap? Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Jeg går og lurer på å kjøpe meg en ibook. Får jeg samme rabatten med ADC-medlemskapet?Hva er ADC-medlemskap? Heisann! ADC står for "Apple Developer Connection" hvis jeg ikke husker feil. Dette betyr at du blir med i utvikler-gruppa til Apple (eller no sånt no). Det finnes mange forskjellige typer medlemskap, og den for studenter koster $99 i året. Tror du får tilsendt en del beta-versjoner av programmer og slikt, men det stilles ingen krav til at du skal være med og utvikle programvare, hvis jeg husker rett. Dette medlemskapet vil gi deg 20% rabatt på Powerbook og 10% på iBook (når det gjelder bærbare). Slik iBook er i dag, sparer du kanskje rundt 200kr på å bruke ADC-rabatten siden du betaler $99 for medlemsskapet, men jeg ville ikke ha gjort dette. Som jeg har skrevet tidligere, får man brukt denne rabatten en gang i livet, så ville heller ha brukt den på en Powerbook eller PowerMac som gir 20% rabatt. Noen vil vel tenke at man kan melde seg inn i ADC og få Tiger tilsendt. Da har man "kjøpt" Tiger for $99 som sannsynligvis er billigere enn om man hadde kjøpt det selv. Dersom du ønsker å kjøpe iBook nå, klarer den ikke kjøre Tiger, såvidt jeg har hørt, så da er det poenget litt borte...Denne avgiften på $99 er en årsavgift, og dersom man etter ett år ikke vil være medlem lenger, er det bare å la være å betale den. For en DETALJERT framgangsmåte for ADC medlemskap, sjekk her: ADC for dummies Håper dette var gjorde saken litt klarere! (Med ADC-rabatt så vil det kanskje skille rundt 2000kr på en Powerbook og en iBook, og da blir kanskje ikke Powerbooken så dyr likevel. Tenker da på en 12-tommer) Mvh Locinho Endret 28. januar 2005 av Locinho Lenke til kommentar
TurboPipPip Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Slik jeg forstod det etter en prat med noen som solgte apple så kunne man få ADC medlemsskap med videregående kurs også, powerbooken blir litt dyr uten de 20% for min del Vi får se om det kommer en oppgradert modell snart Lenke til kommentar
SondreB Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Dersom du ønsker å kjøpe iBook nå, klarer den ikke kjøre Tiger, såvidt jeg har hørt, Mener du altså at dersom jeg kjøper en ibook nå, og skal oppgradere til Tiger når det kommer, så er ikke iBooken kraftig nok til å kjøre det? Det er jo ganske uomtenksomt av apple, må jeg si... Men er det virkelig sånn? Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Dersom du ønsker å kjøpe iBook nå, klarer den ikke kjøre Tiger, såvidt jeg har hørt, Mener du altså at dersom jeg kjøper en ibook nå, og skal oppgradere til Tiger når det kommer, så er ikke iBooken kraftig nok til å kjøre det? Det er jo ganske uomtenksomt av apple, må jeg si... Men er det virkelig sånn? Heisann! Apple har tatt bort det står som systemkrav til Tiger, men noen på Mac1 mente at da spesifkasjonene var oppgitt, ville dagens Powerbook klare å kjøre, mens iBook har for dårlig grafikkort...Dette er bare ting som jeg har hørt, men ikke fått bekreftet... Mvh Locinho Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Dersom du ønsker å kjøpe iBook nå, klarer den ikke kjøre Tiger, såvidt jeg har hørt, Mener du altså at dersom jeg kjøper en ibook nå, og skal oppgradere til Tiger når det kommer, så er ikke iBooken kraftig nok til å kjøre det? Det er jo ganske uomtenksomt av apple, må jeg si... Men er det virkelig sånn? Det er bare sludder og pølsevev at iBook ikke klarer å kjøre Tiger. Hvor i all verden tar dere dette fra? Det eneste som vil være av "problemer" er at man mister noen GUI-effekter, samt at man ikke får akselerert CoreImage/Video i grafikkortet. Vær så snill, ikke spre slik løgn før det en gang står på Apple sine sider at det ikke går. (Ikke SondreB jeg ser på her) Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Det er bare sludder og pølsevev at iBook ikke klarer å kjøre Tiger. Hvor i all verden tar dere dette fra? Det eneste som vil være av "problemer" er at man mister noen GUI-effekter, samt at man ikke får akselerert CoreImage/Video i grafikkortet. Vær så snill, ikke spre slik løgn før det en gang står på Apple sine sider at det ikke går. (Ikke SondreB jeg ser på her) Hei! Regner med at det er meg du sikter til. For det første, så har jeg sagt at det er ting jeg har HØRT (fra første innlegg av hvor jeg nevner dette), og ikke noe jeg VET. For det andre, var jeg uklar. Når jeg skriver at iBook ikke vil klare å kjøre Tiger, mener jeg at den ikke vil klare å kjøre Tiger fullt ut som Powerbooken. Du skriver selv: Det eneste som vil være av "problemer" er at man mister noen GUI-effekter, samt at man ikke får akselerert CoreImage/Video i grafikkortet. Jeg har også hørt at det er noen GUI-effekter i Tiger som dagens iBook ikke vil klare å kjøre smertefritt. Tenkte jeg skulle si fra så de som vurderer å kjøpe dagens iBook er klar over dette, og ikke får seg en overraskelse når Tiger blir lansert. Personlig vurderer jeg selv å kjøpe meg en iBook, skal ta meg en tur ned til eplehuset i dag, blant annet også spørre om de vet noe angående ytelsen av Tiger på iBooken. Kan legge inn et innlegg hvis jeg får et vettug svar. Beklager hvis jeg fornærmet deg. Mvh Locinho Lenke til kommentar
SondreB Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 , skal ta meg en tur ned til eplehuset i dag, blant annet også spørre om de vet noe angående ytelsen av Tiger på iBooken. Kan legge inn et innlegg hvis jeg får et vettug svar. Ja, kunne du ikke lagd ett innlegg om det...? Er veldig nysgjerrig jeg og En ting til; dersom jeg kjøper en iBook nå, og skal oppgradere til Tiger når det kommer, hvor mye kommer det da til å koste? Viss det er noen som vet. -Sondre Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 , skal ta meg en tur ned til eplehuset i dag, blant annet også spørre om de vet noe angående ytelsen av Tiger på iBooken. Kan legge inn et innlegg hvis jeg får et vettug svar. Ja, kunne du ikke lagd ett innlegg om det...? Er veldig nysgjerrig jeg og En ting til; dersom jeg kjøper en iBook nå, og skal oppgradere til Tiger når det kommer, hvor mye kommer det da til å koste? Viss det er noen som vet. -Sondre Hei! Jeg skal legge inn et innlegg om hvordan møtet med eplethuset gikk, uansett om de visste noe eller ikke. Kan godt også spørre om prisen til Tiger i samme slengen! Locinho Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Apple har tatt bort det står som systemkrav til Tiger, men noen på Mac1 mente at da spesifkasjonene var oppgitt, ville dagens Powerbook klare å kjøre, mens iBook har for dårlig grafikkort...Dette er bare ting som jeg har hørt, men ikke fått bekreftet... Det er en del misforståelser ute og går om akkurat dette temaet. Bare for å slå det fast med en eneste gang: Tiger vil selvfølgelig kjøre som smurt på en iBook. Apple har f.eks. nylig lansert mac mini med samme grafikkort, dette er ikke noe problem. Det eneste det er snakk om er Core Image. http://www.apple.com/macosx/tiger/coreimage.html Her er det informasjon om Core Image, merk følgende sitat: For computers without a programmable GPU, Core Image dynamically optimizes for the CPU, automatically tuning for Velocity Engine and multiple processors as appropriate. Altså null problem. Core Image er blant annet en del grafikkfiltere som vil kunne ha noe å si for grafisk programvare, billed- og videobehandling. Dette er i stor grad ikke noe den jevne bruker kommer til å benytte seg av, og om han skulle gjøre det, så vil det gå over iBookens CPU i stedet. iBook er ingen proffmodell, og trenger i grunnen ikke sterkere grafikkort enn den har. Angående GUI-effekter.. det har vært mye mas om blant annet "ripple"-effekten, som visstnok er en del av Core Image. Denne effekten er i nyeste iPhoto, og den vises knirkefritt på min iBook. Å ikke kjøpe iBook pga av at skjermkortet ikke støtter Core Image vil for de fleste være lite fruktbart (og iBooken støtter Core Image, bare over CPU). Skal man ha en proffmaskin kjøper man PowerBook, til "vanlig" bruk er iBook mer enn nok for de fleste. Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Heisann! Nå står jeg faktisk på eplehuset og skriver på en powerbook. Folka her vet egentlig ikke noe mer om en kanskje kommende powerbook g5, og heller ikke så veldig mye mer angående om en ibook klarer å kjøre en Tiger eller ikke. De svarte nesten tilsvarende som Cybbe. Usannsynlig at de lanserer MacMini og at den ikke klarer å kjøre Tiger... Så, jeg tar tilbake det jeg sa. JEG TROR IBOOK VIL KJØRE TIGER HELT FINT! Beklager alt det jeg har skrevet tidligere, at jeg sprer ubekreftede rykter angående iBooken...Å, så utrolig deilig å skrive på powerbooken, skriver på en 12-tommer nå...blir nesten forelsket . Skal bare spørre om pris på en mulig oppgradering til Tiger... De folka er litt opptatte nå... Mvh Locinho EDIT: Nå har jeg fått spurt, og han fyren mener at man må kjøpe Tiger som om man skulle kjøpe et helt nytt OS. Per i dag koster OSX Panther kr1290,- på eplehuset hvis jeg ikke husker feil av det han sa...Så, jeg regner med at Tiger sikkert vil legge seg på det prisnivået... Endret 29. januar 2005 av Locinho Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Regner med at det er meg du sikter til. For det første, så har jeg sagt at det er ting jeg har HØRT (fra første innlegg av hvor jeg nevner dette), og ikke noe jeg VET. For det andre, var jeg uklar. Når jeg skriver at iBook ikke vil klare å kjøre Tiger, mener jeg at den ikke vil klare å kjøre Tiger fullt ut som Powerbooken. Jeg hadde ikke hatt problemer med innlegget hadde du skrevet det slik som du gjorde her. "klarer den ikke kjøre Tiger" og "den ikke vil klare å kjøre Tiger fullt ut som Powerbooken" er utsagn som har veldig forskjellig meningsinnhold, og det første får situasjonen til å se mye verre ut enn den er, når realiteten i grunnen er motsatt. Jeg er bare veldig lei av at folk på alle mulige forum "har hørt" slike ting som at det ikke kommer til å gå, når det er så veldig langt fra sannheten. Tiger vil nesten helt garantert gå bedre enn Panther på dagens iBooker. "Som vanlig" har Apple optimalisert koden både her og der. Angående oppgraderingspris på Tiger, så kan dere nok bare drømme. Alle som har en Mac har allerede en versjon av Mac OS, slik at alle garantert oppgraderer i forhold til versjonen de fikk ved originalt salg. Men man kan som vanlig bruke utdanningspris om man er student eller lærer, og spare 500 kroner på det. Endret 29. januar 2005 av Zapchud Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Hehe, da er vi "skværet" opp iallefall, Zapchud. Hmm...har et lite dillemma. I utgangspunktet har jeg alltid vært keen på en Powerbook 12", men er så redd for å gjøre en bommert ved å kjøpe nå på grunn av de sterke ryktene om en G5 eller en raskere G4. Når jeg tenker meg om, så trenger jeg strengt tatt ikke noe mer enn en iBook. Grunnen til at jeg har lyst på en Powerbook, er dens utseende og bedre grafikkort. Raskere busser og slikt har jeg egentlig ikke tenkt over, er det merkbar forskjell? Tenkte også å spille litt på den nye bærbaren, men siden det blir mac, blir det nok begrenset med spilling. Sålenge jeg har FM2005 så har jeg nok ikke tid til å spille så mye andre spill . Hørte da at iBooken kjører dette spillet glatt... Tenkte litt på løsningen å kjøpe en iBook nå (har egentlig gledet meg til kjøp av ny maskin i flere måneder nå), og slippe å bruke opp en eventuell ADC-rabatt, og heller spare den til en kommende G5 og kjøpe ny maskin om et år eller to. Tenker jeg veldig feil? Er det penger kastet ut av vinduet? Hehe, dette er mer et innlegg for å få ut frustrasjonen...Tenkeboksen kaller... Mvh Locinho Lenke til kommentar
SondreB Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Grunnen til at jeg har lyst på en Powerbook, er dens utseende og bedre grafikkort. Dersom du kjøper Powerbook isteden for iBook på grunn av utseendet, må du nok ta en titt til på iBook! Den er jo (etter min mening) minst like deilig å se på som PB! Ut fra det du beskriver, tror jeg at du og jeg er i nokså samme leir. Jeg har sett på mac i noen måneder, og jeg tror jeg er forelsket... Jeg har samme dilemma som deg: Skal jeg vente på ny, oppgradert maskin eller trå til nå? Livet er ikke lett Men vil du anbefale å kjøpe iBook nå, eller vente og se? Er ett stort dilemma, dette... På tide å legge seg. -Sondre Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Grunnen til at jeg har lyst på en Powerbook, er dens utseende og bedre grafikkort. Dersom du kjøper Powerbook isteden for iBook på grunn av utseendet, må du nok ta en titt til på iBook! Den er jo (etter min mening) minst like deilig å se på som PB! Ut fra det du beskriver, tror jeg at du og jeg er i nokså samme leir. Jeg har sett på mac i noen måneder, og jeg tror jeg er forelsket... Jeg har samme dilemma som deg: Skal jeg vente på ny, oppgradert maskin eller trå til nå? Livet er ikke lett Men vil du anbefale å kjøpe iBook nå, eller vente og se? Er ett stort dilemma, dette... På tide å legge seg. -Sondre Hehe.. Siden jeg begynte å tenke på en iBook, har den blitt finere og finere...Nå syns jeg også iBooken er like fin som en Powerbook. Uff, jeg har så lyst til å kjøpe ny maskin NÅ...men fornuften strider meg imot (når det gjelder Powerbook). For 2,5 år siden bestemte jeg meg for at jeg skulle kjøpe ny maskin høsten 2004, men på grunn av en stram økonomi, måtte jeg utsette kjøpet til etter jul, dvs nå. Nå har jeg råd til en ny maskin, men så dukker alle disse ryktene opp...Skulle nesten ønske jeg ikke hadde hørt dem...Nå som jeg har klart å vente så lenge, er det så synd om jeg "snubler rett før mål" ved å ikke klare å vente på en ny powerbook. En bittebittebitte liten ting som taler imot å kjøpe iBook nå, er ryktene om en G5. Først og fremst gjelder disse ryktene mest for Powerbook, men har faktisk lest supersvake rykter om at iBooken vil få G5 samtidig som Powerbook. Dette er MEGET MEGET USANNSYNLIG, og jeg har ikke tro på det. Derfor tenkte jeg at hvis jeg kjøper en iBook nå...så slipper jeg å bry meg om alle ryktene...Det hadde vært litt deilig... Men akkurat nå har jeg så masse masse masse masse annet å tenke på.... Si fra hvis du kommer fram til noe lurt, eller når du har fått bestemt deg . Mvh Locinho Lenke til kommentar
SondreB Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) En ting, blir prisen og alt slik det samme når du kjøper hos eplehuset, som på apple.no? Tenkte det var lurere å kjøpe fra en "fysisk" butikk, og ikke over Internett, dersom det koster det samme. Tenker på service og slikt. Jeg har makka mye med iPoden jeg kjøpte i mars i fjor over apple.no iht. reparasjon+++. For dersom den må sendes inn til reparasjon, og jeg har kjøpt den på eplehuset, da tar de seg av å sende den inn og slikt, vel? Gitt at garantien er i behold? Drar ikke så ofte til Trondheim, så jeg begynte å tenke litt: Faren min skal oppover dit ett ærend om ett par uker, lurte på om jeg skal slå til da... En siste ting, dersom jeg kjøper fra eplehuset, konfigurerer de den til meg da, eller får jeg bare en eske og må gjøre alt selv? Eller er det noe å konfigurere i det hele tatt på mac? Er redd for at jeg ikke klarer alt det der selv.. Har aldri hatt mac, og ingen jeg kjenner har det... iBook love -Sondre Jeg kom på noe - at dersom jeg kjøper RAM en annen plass, f. eks. på komplett.no, kan jeg da få folka på eplehuset til å sette det inn for meg for en billig penge? Det må jo bli billigere enn å kjøpe RAMen med dem? Eller hva? Går dette an? Endret 30. januar 2005 av SondreB Lenke til kommentar
TurboPipPip Skrevet 30. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2005 Dette styret om at en ny modell skal komme har fått meg til å tvile litt, men på en annen side så trenger jeg en nå! Har tenkt å ringe apple til uka(noen som veit hvordan jeg kan ungå å komme i kontakt med en som prater irsk og svensk på en gang for å tro at jeg skjønner hva han sier?) Ringte en gang i uka som var. Jeg tror jeg skal se vekk i fra at det kommer en ny modell og heller tenke at jeg da kan kjøpe en fullverdig g5 modell om et par år! Alt tyder på at det vil ta en stund etter hva jeg har greid å plukke opp på nett, men jeg fant noen påstander og bilder av en dual g4 HOT! Jepp, må bli varmt det ja. Men noen her som bruker 12 tommers skjermen og kan si litt om den eller? Mitt siste grubleområde er nemlig 12 vs 15. Gjelder pb. Kraft vs smidighet og litt pris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå