TurboPipPip Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg vurderer nå sterkt å få kjøpt meg en Power book, men er ikke helt sikker på hvem jeg skal gå for enda, tenkte jeg skulle bruke det studentilbudet siden jeg går og kommer til å gå på skole/høyskole noen år til. Har også hørt noen rykter om en g5 powerbook, eller var det bare den stasjonære? Noen som veit noen dato og eventuelt hva de nyeste mac ligger på i pris? Så til den egentlige saken: Er ikke sikker på om jeg skal velge 12 eller 15 toms maskinen, liker at den er lettt å få med seg, men kommer ikke til å bruke noen form for ekstern skjerm så 12 tom er ikke stort da! Noen erfaringer med eventuell programvare jeg burde kjøpe med? Kan jeg bruke MS office 04? Lenke til kommentar
toretors Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Må du ha den nå, eller kan du vente med kjøpet? Lenke til kommentar
TurboPipPip Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg vil gjerne ha den nå, har lest litt rundt og det viser seg at apple har stoppet produksjonen av g4 powerbook og at en g5(eventuelt oppdatering av g4 med en dual prossor) vil komme ut i andre kvartal... det blir liksom litt seint, men vi får se. Høres ut som om de har litt problemer med varme og muligens best å styre unna den første utgaven, tenger litt på ibook som et litt mer rimlig alternativ i mellotiden. Forslag? Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 hva skal du bruke den til? jeg har ibook, og den funker veldig bra. absolutt å anbefale. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Powerbook vil alltid være varm, det er egentlig ikke noe problem så lenge du har den på flat overflate. Man kan selvsagt ha den i fanget, men da anbefales det å koble fra strømkabel og ikke drive med noe som krever mye maskinkraft. Lenke til kommentar
TurboPipPip Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Hva jeg skal bruke den til! 1 pri er vel skolebruk som innebærer en del skriving, regneark, nett lesing, forflytting og fremvisning med prosjektor.(kan jeg koble den til nette på skolen som drives av en ms server?) 2 pri Kommer til å flytte bildesamling og slikt fra den gamle pcn over til denne, dvs at jeg kommer til redigere litt bilder og eventuelt film(hvilket program anbefaler dere?) 3 pri Muligheten for å sette den i nettverk både trådløst og med kabel, helst kunne sette den sammen med ms servere og maskiner, kommer ikke til å bruke den som en mini server.+ bruke internett ved hjelp av mobiltelefonen. 4 pri SPILL, ja det kommer vel det å, men ikke et must da timeplanen begynner å bli snever fremover mot våren(russ, eksamen og avgangskarakterer ) 5 pri funksjoner, jeg digger smarte løsninger og gagdet Noen som tilfeldigvis har en 12 tommer som de kan sette ved siden av en 15 tomm er og legge ut et bilde for å vise forskjellen i skjermstørrelsen? Går sikkert med en 15toms laptop pc og. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Ser ikkje ut at du har behov for en Powerbook, til dette bruket er iBook et mer fornuftig valg. Prisen blir også mye bedre. Lenke til kommentar
Denethor Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Noen som veit noen dato og eventuelt hva de nyeste mac ligger på i pris? Prisen kjem til å liggja på same nivå som den gjer no. iBook er ypperlig til dette bruket. MEN, i nye OS X, Tiger, så kjem det inn nokre nye stilige og fancy ting som krever at du har betre skjermkort. Det vil seie at dersom du skal oppdatere maskina, så er det ikkje så lurt å kjøpe iBook med det samme. -- Det var det om mac for denne post. Endret 25. januar 2005 av Denethor Lenke til kommentar
TurboPipPip Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Tror jeg skal gå for powerbook 15 toms med litt oppdatert skjermkort, jeg kan vel da oppdaterer til tiger etter hvert da eller? Gratis? En annen ting, jeg sliter litt med å finne ut hvordan jeg skal dele ISDN linja mi+en printer. Skal dele det til en stasjonær pc som kan bruke kabel til enventuelt router, men jeg finner ingen som kan dele ISDN eller kan alle det? Kan den Apple AirPort Express dele både skriver og ISDN? Har simens gigaset telefon, kan man få no kort som kan kommounisere direkte med denne telefonen? Lenke til kommentar
toretors Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Telefonen må ha blåtannstøtte. Hvis PC'en har Win XP Pro skal det være mulig å krysse av "del internettkobling" et sted, for så å kjøre en kabel fra pcens nettverkskort til den bærbare eller en trådløs basestasjon. Lenke til kommentar
hamlet Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hva jeg skal bruke den til! 1 pri er vel skolebruk som innebærer en del skriving, regneark, nett lesing, forflytting og fremvisning med prosjektor.(kan jeg koble den til nette på skolen som drives av en ms server?) 2 pri Kommer til å flytte bildesamling og slikt fra den gamle pcn over til denne, dvs at jeg kommer til redigere litt bilder og eventuelt film(hvilket program anbefaler dere?) 3 pri Muligheten for å sette den i nettverk både trådløst og med kabel, helst kunne sette den sammen med ms servere og maskiner, kommer ikke til å bruke den som en mini server.+ bruke internett ved hjelp av mobiltelefonen. 1: Piece of cake. Alle (?) Mac'er kan kobles til eksterne fremvisere. Skriving og regneark funker fint. Du vil kanskje kjøpe MS Office i tillegg. Studentprisen er vel en knapp tusenlapp, med mindre du får "lånt" deg en kopi. Koble til nett? Åssen nett er det på skola? Er det DHCP eller wifi eller nær sagt hva som helst med 802.11x eller ethernetkabel går det fint. 2: Film og bilder er genialt enkelt på Mac. Programmene iMovie og iPhoto (gjett hva som brueks til hva...) følger med maskina, og de er dødsenkle. Har du brukt iTunes vet du hva som venter deg. Særlig iMovie er imponerende. Har du et DV-kamera kommer du til å kose deg med deg programmet. 3: Internett er piece of cake. Det bare funker. Nå aner jeg ikke åssen MS server funker, men hvis det er vanlig internett uten sære MS-spesifikke protokoller så er internett = internett. Internett med mobil: Hva slags mobil har du? Har den blåtann? I såfall kjøper du iBook med innebgyd blåtann og slår deg løs. Når det gjelder blåtann: kjøp det uansett, så sjekker du ut gadget-programmet Salling Clicker. Et utrolig stilig program som lar deg bruke mobilen som fjernkontroll til iTunes, PowerPoint etc. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Jeg vurderer nå sterkt å få kjøpt meg en Power book, men er ikke helt sikker på hvem jeg skal gå for enda, tenkte jeg skulle bruke det studentilbudet siden jeg går og kommer til å gå på skole/høyskole noen år til. Har også hørt noen rykter om en g5 powerbook, eller var det bare den stasjonære? Noen som veit noen dato og eventuelt hva de nyeste mac ligger på i pris? Så til den egentlige saken: Er ikke sikker på om jeg skal velge 12 eller 15 toms maskinen, liker at den er lettt å få med seg, men kommer ikke til å bruke noen form for ekstern skjerm så 12 tom er ikke stort da! Noen erfaringer med eventuell programvare jeg burde kjøpe med? Kan jeg bruke MS office 04? Angående priser kan du sjekke ut de her. PowerBook G5 vet man ikke når kommer, det er fortsatt visstnok en del problemer knyttet til varmeutvikling så det er i grunnen bare å følge litt med på ryktefronten og skje hva som skjer. Forskjellen mellom 12 og 15" er det nok best om du sjekker ut på egen hånd ved å ta en tur innom noen Apple-forhandlere. Rent generelt så er vel 15" bedre om du trenger større skjermplass, mens størrelsen til 12" gjør at den er mer portabel. Office finnes til mac og må kjøpes på egenhånd, du kan ikke bruke Windowslisensen. Pakken er for øvrig helt kompatibel med Windows, og å kjøre fremvisninger på prosjektor er null problem, ei heller å koble på windows-nettverk. Lenke til kommentar
TurboPipPip Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 Takker for svar, når det gjelder nettverk så er det kabel på skolen min og det deles ut nett tilgang med egne brukernavn og passord, er en ms server og jeg regner nå med at det går fint. Hjemme skal jeg sette opp en ruter som kan dele internett og printertilgang for meg og resten av huset. Tipper det blir en Oslo tur en dag så vi får sett forskjellen mellom 12 og 15, men først prøve i 3fy Lenke til kommentar
TurboPipPip Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 Noen spm angående office: Hva er en VUP utgave, er en del rimligere. Må jeg kjøpe office for mac eller kan jeg kjøpe helt vanlig office og bruke den? Lenke til kommentar
toretors Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Du kan kjøre open office Lenke til kommentar
hamlet Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Må jeg kjøpe office for mac eller kan jeg kjøpe helt vanlig office og bruke den? Ja. Nei. Kjøp Mac-utgaven, mer spesifikt student-utgaven dersom du kvalifiserer for det. Den er hyllevare hos Officeline i Dronning Mauds gate i Oslo, f.eks. Mener det er den grå boksen. Windows-versjonen vil ikke funke. Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Eventuelt kan man kjøpe det langt billigere iWork, om man ikke bryr seg for mye om regneark. Lenke til kommentar
TurboPipPip Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Det var litt dyrt for minne hos apple senteret, er det noe alternatvi jeg kan kjøpe fra fks komplett.no? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Det var litt dyrt for minne hos apple senteret, er det noe alternatvi jeg kan kjøpe fra fks komplett.no? Ja du kan kjøpe fra komplett, men du må ha denne typen: http://komplett.no/k/kl.asp?bn=10522 Jeg skal også kjøpe meg en PowerBook, men det blir enten en 15" eller en 17". Er det noen som vet nå mer om G5 PowerBook? kommer den før mai-juni? Edit: Leif var på besøk. Endret 27. januar 2005 av Gwaihir Vindherre Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Jada, ikke kjøp ram fra Apple, de har altfor høye priser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå