Gå til innhold

Redigering av Kromatisk Aberrasjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan få bort den verste "lillafargen" ved å justere fargemetningen til magenta. Gjorde et kjapt forsøk i PaintShopPro 7 (har egentlig PSCS, så det tok litt tid å finne frem..). Vil tro at denne justeringen kan gjøres i Gimp også. Hue/Sat er en vanlig funksjon som brukes mye. Legger ved forsøket mitt. Bildet har mistet litt rødfage generelt, men synes ikke at det ble verre.

Bildet

Lenke til kommentar

Ja. Ser at det hjalp å dempe rødfargen. Bildet hadde nok et rødstikk fra før og var egentlig et litt dårlig eksempel.

Her er nytt bilde. Det jeg er på jakt etter er et filter som gjør denne jobben. Filteret demper ikke rødfargen generelt, men bare der som det er store kontraster.

post-66-1107014128_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Skal gjøre et forsøk på å fikse bildet i kveld. Har kun internettilgang på skola (les: ikke hjemme). Gidder ikke å prøve på PaintShopPro utgaven som ligger på skola for det blir bare tull.. Har ikke hørt om noe filter som gjør denne jobben, men jeg har en action hjemme på Photoshop, så jeg tenkte å sjekke den. Skal sjekke litt på nettet å se om jeg eventuelt finner noe der også.

Lenke til kommentar

Fant dette: TutorialsDistortionAndColorFringing. (Men det er en photoshop plugin...) :hm:

Fant også dette: Qimage

Dette er et program, og det er mulig å laste ned en 30 dagers demo av det.

Fringing Filter - This filter removes or drastically reduces green/purple color fringing found in many 2.0+ MP digital cameras. The filter is designed to remove chromatic abberation of lenses, normally seen as a green or purple fringe around objects near the edge of photos. This filter will work well on most fringing, however, it is not designed to remove purple "halos" caused by intense light or overexposure (highlight blowouts).

To access the fringing filter, add the images to the queue first and then click "Queue", "Batch Filter" from the top menu bar. Check the box for "Fringing" under "Auto Correct" and click "File" and "Save Filtered Image(s)" from the top menubar and click "Ok".

Ellers finnes det filter for å sette på kameraet, men det er avhengig av hvilket kamera du har....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...