Gå til innhold

Forskjellige CPU og kvaliteter

Anbefalte innlegg

Hei...jeg har mest peiling på AMD cpu'er...har selv en AMD newcastle som jeg ødelag i dag :D ....så at jeg spør om de forskjellige prossesorene og kvalitetene er vel ikke en overaskelse :D

Så jeg lurer på, om noen gidder å ta seg tiden til å forklare meg eller gi meg en link som vil fortelle meg om forskjellen mellom de forskjellige prossesorene...kvalitetene og -/+ sidene...Mest AMD, litt pentium info hadde oxo vært greit..

Takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det ikke finnes noen "dårlige" CPUer. Man kan jo tilføye at XP serien ikke hadde toplokk - sannsynligheten for at kjernen kan bli knust er kanskje litt større.

Holdbarheten burde vel være en del år.

Btw: hvordan klarte du å ødelegge din CPU? :)

:p

Lenke til kommentar

Altså.. en cpu skal med god kjøling og forsvarlig bruk kunne holde i flere tiår.

Når det gjelder kvalitet, så er det sjeldent noe problem. Har aldri vært borti at en cpu har blitt ødelagt av seg selv uten at enten kjølinga ble ødelagt og cpu'en ble overopphetet, eller at hovedkortet's kondensatorer gitt til helvette (var en periode da alle produsentene brukte billig-kondensatorer importert fra china (ja, inkl. Asus, Abit osv)), noe som kan forusake at cpu'en blir utsatt for mye ampere evnt. volt.

En annen typisk årsak til at cpu'er går dunken... er dårlige PSUer... som gir veldig ustabil spenning.

Så har du selvfølgelig cpuer som blir ødelagt relatert til overklokking, da enten ved at spenningen var for høy eller for lav, eller overoppheting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...