Gå til innhold

Varmeproblemer med OC av FX5700 256Mb

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Gainward FX5700 kort i sommer med 256Mb ram 425/550 Core/memory speed.

I utgangspunket var vel ikke det kortet verdens beste men har prøvd å overklokke det litt.

Starta med minnet og klarte og klokke det til 600Mhz stabilt.

Jeg hadde ikke så lyst å prøve med core enda pga. den dårlige luftgjenomstrømninga i kabinettet mitt, måtte underklokke core i sommer når det var som varmest.

Etter å ha kjøpt 9 av disse 120mm viftene med til sammen ytelse på 567m3/timen så regnet jeg med at nå var timen inne til å prøve seg på coreclock, men dengang ei.

Fikk klokka core til 435Mhz stabilt, prøvde med 450 men det ble fort for varmt med standarkjøleren.

Satte på filter på viftene for å ungå å få støv i kassa med det resultatet at 435Mhz ble for mye så nå har jeg klokka core ned til standard for å få det til å gå stabilt

Så til spørsmålet: Er standarkjølingen på kort generelt ikke dimensjonert bedre en at det så vidt en vinterdag klarer å kjøle GPUen uklokka?

Og hva mer kan jeg gjøre for å få klokka det litt mer?

GPUen tåler høyere freekvens men kjøleren er for liten, forde stabilitetsproblemene kommer etter lengere tid med spilling.

Tiden avhenger selvsagt hvor mye kortet er overklokka.

GF 6800GT kort ligger på budgettet i løpet av senvinteren, vil det da lønne seg å kjøpe en NV Silenser til det kortet når det kommer til overklokking?

Edit: Link fikset.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja 500m3/t er nok litt dårlig luftgjennomstrømning.

lufta slipper ut igjen vha. åpninger i fronten og baksiden av kabinettet.

Tenker det er den marginale stockkjøleren som er problemet.

Spørsmålet er om NV/ATI silenser er såpas mye bedre kjøling en stock kjøleren at det går å klokke litt?

nv1_00l.jpg

EDIT! Har bestilt denne kjøleren så jeg har noe å tørrtrene på før jeg kjøper et skjermkort til 3 laken som jeg ødelegger ved bytte av kjøler

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Er det noe spesielt jeg må ta hensyn til ved bytte til NV1 kjøler på skjermkortet mitt.

Har sett noen bilder av kjærnen på skjermkort og der var det en chim utenfor kjærnen for å støtte opp kjøleren, dersom jeg har det, skal den fjernes eller skal den fortsatt være der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...