Gå til innhold

Diverse spørsmål fra noob

Anbefalte innlegg

Fikk plutselig et innfall om at jeg skulle overklokke for første gang, siden jeg gjerne skulle hatt litt mer FPS i spill. Har rota litt rundt på forumet for informasjon; kommer ganske langt med bare det, men jeg må vite mer.

Oppsett:

Asus A7N8X v2.0 Deluxe

AMD Athlon XP 2500+ Barton

2x TwinMos DDR-SDRAM 200 MHz 512 MB (Vet med sikkerhet at minst én av de er Winbond)

Den eneste form for kjøling jeg har er de standardviftene som følger med Chieftec Medium. Yes! Ja, og i tillegg til at CPU-en er 'båkst'.

Tweaks:

Kjører 200x10.5 (XP 3000+) med Vcore 1.7. Temperatur på CPU blir i følge Everest 38 grader C for øyeblikket.

Jeg prøvde å sette minne timings ned fra 2.5/3/3/8 til 2/2/2/8. Det gikk ikke. Sikkert naivt å tro at det skulle gå, men jeg ville bare prøve for å se hva som skjedde.

Spørsmål:

1. Hvor høyt kan (les: burde) jeg sette Vore? Default var 1.65. Som sagt så er jeg helt grønn, men slik jeg har forstått det, så blir systemet ustabilt hvis Vcore er for lav og/eller temperaturen blir for høy. MAO det gjelder å finne en balanse. Stemmer det? Ja, regner med det.

2. I BIOS har jeg satt Vcore til 1.7, men hvofor står det da 1.73 i Everest?

3. Hvis jeg skal sette ned minne timings, med mangel på bedre ord, hvilke av 'tallene' burde jeg sette ned? Og hvor høyt burde jeg da sette Vcore? Det beste er sikkert om jeg prøver meg frem, men jeg vill ikke gå for høyt og skade noe. I tillegg så tar det ganske lang tid å restarte maskinen, sjekke Everest, åpne spill for å sjekke FPS osv. gang på gang, så derfor spør jeg her.

4. Har sett et sted at man kan stille på Vdimm, men jeg har ikke funnet noe om det i BIOS. Er det meningen/vits i å tukle med det?

Jeg minner om at jeg ikke har noen form for ekstra kjøling. Jeg hadde bare lyst til å tyne ut litt ekstra FPS, så jeg vet ikke om jeg gidder å legge noe ekstra penger i det hvis det ikke er absolutt nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke svare deg på alle dine spørsmål. men iallefall 1 og 2.

1: Hvor mye din barton tåler er jeg ikke 100% sikekr på. Men om du kjører den på speninger oppimot 1.9 tror jeg neppe gjør noe.

2: Everest viser den riktige vcoren. Det som gjør at den viser 1.73 og ikke 1.7 er at PSUen din ikke gir 100% stabil vcore (Ingen gjør det) Så det er ikke noe å være redd for.

Det var det eneste jeg kunne bidra med. Men finnes svar på alt der ute.

Edit: Har delvis svar på NR 3 også her. Det du skal stille på er som følger:

CL-RCD-RP-RAS

Endret av S:T:A:N:D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...