Rubex Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hei Jeg vil ikke at noen andre skal kunne se IP'en min når jeg er på nett. Det skal gjelder for allt. Surfing, dl, ul osv.... Da har jeg hørt at man kan bruke noe som heter proxy eller proxy server. Har ikke peiling på hva det er eller hvordan det funker, så vist noen kunne sette meg inn i det så hadde det vert svært fint... Takker for svar. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Slik jeg har forstått det så går du igjennom en annen server, dvs at sidene du går inn på viser ikke din IP, men proxy serverens. Det finnes en rekke gratis proxy serveren på nettet, noen bedre en andre. En proxyserver er på en måte et punkt som du kobler deg igjennom. Deg(IP:213.167.15.15(eksempel)) -> Proxy (IP213.167.15.16) -> nettside(leser da 213.167.15.16). Du setter opp proxyens IP og port i nettleseren din. Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 OK, men vil dette redusere linjekapasiteten min? Hva er evt. andre utlemper? og hvor kan jeg finne disse gratis proxy serverene? Hva er forskjellen på de som er gratis og de som koster penger? En del spørsmål der Lenke til kommentar
Haii Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Ulempen er at du må gjennom en annen server før du kommer til den serveren du vil ha kontakt med. Delvis hvis du finner en proxy server som er plassert i Kina så må du gjennom kina før du kommer tilbake til norge. Men nå tok jeg jo en dårlig eksempel da... Hvis du er gamer så ville jeg ikke anbefalt proxy server. Er ikke proxy server bare for HTTP sperring osv? - Har lite erfaring med det selv. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Du må innom en annen maskin for å gå f.eks hit på HW, så selvfølgelig hjelper det ikke på hastigheten. Noen er veldig trege, mens andre er såpass kjappe at du ikke merker noe særlig. (kommer an på belastning, plassering osv) Lenke til kommentar
wamjdi Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 JAP -- ANONYMITY & PRIVACY http://anon.inf.tu-dresden.de/ <- Enkel og grei måte å surfe på uten at man legger igjen egen ip-adresse på nettet. Funker som proxy... men man må regne med tregere respons!! Man trenger ihvertfall ikke lete seg fram til en proxyserver som virker... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Angående linjekapasitet - din linjes hastighet er bestemt av hele veien fra deg til server. Det steget med lavest hastighet vil være begrensende ledd. Se for deg et vannrør, legger du på et smalt ledd på midten, så hjelper det ikke at du har store fine rør på enden, farten blir fortsatt dårlig gjennom midten. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Jeg vil ikke at noen andre skal kunne se IP'en min når jeg er på nett. Det skal gjelder for allt. Surfing, dl, ul osv.... bare så du er klar over det: de nevnte applikasjonene vil bare anonymisere vanlig surfing, ikke dl/ul/ftp. hvis du har tenkt å laste ned og dele masse moro på peer-to-peernettverk så vil du *ikke* kunne gjøre dette anonymt, din ip vil alltid vises. det nærmeste du egentlig kommer er å bruke f.eks. peerguardian, som er helt lovlig og fungerer som en brannmur: den vil hindre folk i å f.eks. sjekke hva du har på pcen din, basert på en liste over kjente iper fra blant annet riaa. men de kan jo f.eks. sjekke hva du deler på dc++ på samme måte som alle andre på samme hub kan... uansett, anonymitet ved fildeling er ikke enkelt å få til. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 du kan ta en titt på www.i2p.net og freenet. De er anonyme nettverk. Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Jeg vil ikke at noen andre skal kunne se IP'en min når jeg er på nett. Det skal gjelder for allt. Surfing, dl, ul osv.... bare så du er klar over det: de nevnte applikasjonene vil bare anonymisere vanlig surfing, ikke dl/ul/ftp. hvis du har tenkt å laste ned og dele masse moro på peer-to-peernettverk så vil du *ikke* kunne gjøre dette anonymt, din ip vil alltid vises. det nærmeste du egentlig kommer er å bruke f.eks. peerguardian, som er helt lovlig og fungerer som en brannmur: den vil hindre folk i å f.eks. sjekke hva du har på pcen din, basert på en liste over kjente iper fra blant annet riaa. men de kan jo f.eks. sjekke hva du deler på dc++ på samme måte som alle andre på samme hub kan... uansett, anonymitet ved fildeling er ikke enkelt å få til. Driver ikke med fildeling over idiotiske p2p nettverk.... Takk for onformasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå