Gå til innhold

Hvite striper på toppen av skjermen

Anbefalte innlegg

Hei!

Foreldrene mine har en Bang & Olufsen TV som begynner å bli en del år gammel nå.. Tror den er fra 1992..

Den siste tiden har vi merket at det er kommet noen hvite litt irriterende striper på toppen av bildet. Uansett kilde for signal. Parabol, analog UHF, video eller DVD. Det er altså TVen selv som lager disse stripene.

Ikke at jeg bryr meg så mye, men mamma begynner å klage på at det er til tider irriterende.

HPIM0991.jpg

HPIM0993.jpg

Noen kommentarer/forslag?

Kan også nevne at det virker som at bildet "krymper" vertikalt.. det virker som det er mindre enn før... en svart kant på sidene, men dette er ingenting å bry seg om..

Håper på et svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en gammel sony reiseTV hadde vi et liknende problem. Det var den magnetiske avbøyningen som begynte å streike, slik at den viste textTVinformasjonen i bildet. I det europeiske TVsignalet ligger informasjonen til tekstTV før bildesignalet. Gamle TVer filtrerte ikke dette bort, siden 16:9 ikke var aktuelt. Men på nye TVer er den fjernet, slik at man unngår striper når den står i 16:9 (dette gjelder kun 4:3 TVer).

Det er sannsynlig at dette er problemet med deres TV. I gamle TVer kan komponenter svekkes med tiden, og hvis en kondensator tørker ut, kan dette godt gi utslag på bildekvaliteten som i dette tilfellet er avbøyningen.

Hvis du skjønner det meste av det jeg har forklart, har du god peiling på TV. Hvis du ikke skjønner noe, trenger du ikke å bekymre deg - det er normal.

Kort og godt kan det sies at broblemet du opplever er et tegn på aldring. Det kan være på tide å bytte TVen, da gamle TVer er større utsatt for brannfare enn nye.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Er egentlig ikke bekymret, siden TVen gir meget bra bilde fremdeles, det ENESTE er de små hvite stripene og at bildet er blitt litt mindre. Du sier at det er TextTV informasjonen, det er greit, men hva med DVD da? Det er jo ikke noe TextTV der, men likevel kommer stripene. Det samme gjelder parabolen, for å se TextTV bruker vi parabolens egen TextTV funksjon, ikke TVen. Det var bare før vi brukte TVens egen TextTV funksjon.

Lenke til kommentar
Du sier at det er TextTV informasjonen, det er greit, men hva med DVD da? Det er jo ikke noe TextTV der, men likevel kommer stripene. Det samme gjelder parabolen, for å se TextTV bruker vi parabolens egen TextTV funksjon, ikke TVen. Det var bare før vi brukte TVens egen TextTV funksjon.

Tja, si det? Kanskje det er noe informasjon der allikevel? Kanskje TVsystemet er slik?

Apropos servicemenyen... det er KUN serviceteknikere som har "koden" for å komme inn på den menyen. Sjansene for at du får tak i den er små, men tanke på at det er lett å gjøre noe skikkelig galt der.

Men man kan jo alltids prøve

Lenke til kommentar
Dessverre er det ingenting som varer evig.

Idag gikk min gamle nokia i stykker, som jeg har hatt i 3 hele år. Kanskje på tide å bytte ut til noe moderne allikevel...

Synd det med TVen... Men du finner vel en ny en som du sikkert vil like. Takker for alle svar jeg har fått.. bør vel kanskje se meg rundt etter en ny TV jeg og..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...