Gå til innhold

1.350 poeng økning i AquaMark03 ved bytte av RAM?

Theo343

Anbefalte innlegg

Etter å ha byttet fra Corsair Value 1*512 RAM med standard timings, til Kingston HyperX 2-2-2-5 1024(2*512 cual ddr) øket AquaMark03 resultate mitt fra 24.179 til 25.400, uten ellers å ha gjort noe annet med systemet!

Jeg synes det høres meget bra ut? Hvilken benchmark er best å teste minneytelsen med?

Sandra Lite 2005 ga meg:

3072/2894

EDIT:

NB! kan være at 55.03 driverne til FX5700 spiller en liten rolle her. Da jeg nok hadde 66.93 når jeg testet med Corsair!

Men hva er best å teste ram'en med og sammeligne med andre?

Forløpig kjører RAM'en på 1:1@200.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mest sannsynligvis mengden og muligens dual channel som gir utslag i ytelsesøkning. Prøv å ta ut den ene HyperX brikken og kjør med kun en brikke for å se om resultatet endrer seg.

Du burde uansett få litt bedre resultater, men 1300 poeng var ganske mye ja :)

Får forresten 3078/2934 på mine EB brikker ved 200MHz FSB. De kjører jeg på 2,5-2-2-11

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Får forresten 3078/2934 på mine EB brikker ved 200MHz FSB. De kjører jeg på 2,5-2-2-11

Hva er EB brikker? Og er det noe jeg kan gjøre med mitt oppsett for å tune resultatet uten å klokke? HK'et mitt ser du i profilen. Jeg har 2 A4 sider i bios kun for minnetuninger :(

EB= OCZ sine Enhanced bandwith som man ikke får tak i lenger? Husker ikke hva som var spes med dem...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva er EB brikker? Og er det noe jeg kan gjøre med mitt oppsett for å tune resultatet uten å klokke? HK'et mitt ser du i profilen. Jeg har 2 A4 sider i bios kun for minnetuninger :(

EB= OCZ sine Enhanced bandwith som man ikke får tak i lenger? Husker ikke hva som var spes med dem...

EB er Enhanced Bandwith fra OCZ ja. Det som er spesiellt med dem er at de ikke er så avhengig av stramme timings for å yte bra

Lenke til kommentar

Med fare for å gå litt OT, men bare litt. Men OnT er veldig begrenset og vagt.

- Har du forsøkt å klokke de? Hvor langt kom du?

Og en ting til jeg har lurt på...

- Når vet man at det er NB eller RAM som trenger mer volt ved FSB/RAM@1:1 klokking?

Lenke til kommentar
Med fare for å gå litt OT, men bare litt. Men OnT er veldig begrenset og vagt.

- Har du forsøkt å klokke de? Hvor langt kom du?

Og en ting til jeg har lurt på...

- Når vet man at det er NB eller RAM som trenger mer volt ved FSB/RAM@1:1 klokking?

Jeg har klart å boote WinXP med 250MHz FSB, men da er det hk'et som sier stopp, ikke brikkene, så jeg vet ikke hvor mye de klarer :) Har sett andre klare 540MHz dog.

Du vet ikke hva det er som stopper før du har prøvd :)

For å sjekke hva HK'et klarer så kan man sette ram til å kjøre asynkront (dvs uavhengig av FSB'en) og stille MP så lavt som mulig. Når det da butter så vil det være FSB.

Når du har funnet grensen for FSB kan du se hvor høyt ram'en vil gå, så tar du cpu tilslutt :)

Du må nok gjøre noen justeringer underveis, men eneste måten å finne ut av det på er å prøve seg fram

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...