Gå til innhold

bestilte feil cpu vifte, får ikke returnert den?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Istadenfor å huske hadde det kanskje vore ein god ide å sett på linken som eg posta i mitt forrige innlegg.

Angrefristloven stod det så blank og fin.

30 dager er noko elkjøp kjører som ein service og har ingenting med lovpålagt rettar til forbrukaren.

Angrerettsloven gjelder for fjernkjøp av ymse slag, litt forskjellige reglar alt etter type salg, men i bunn og grunn kan det skiljast mellom kven som er den aktive part til å starte kjøpet.

Men felles for alle (ser bort frå angrefrist på tjenester) så er det 14 dagars angrerett etter mottak av varen.

Og at det er visse forutsetningar for at ein skal kunne bruke angrefristen:

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

Loven gjelder ikke for:

a)salg fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler

b)salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

c)auksjonssalg. Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, og gjelder annet enn brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Loven gjelder uansett når auksjonssalg skjer som ledd i en salgsutflukt arrangert av selgeren eller tjenesteyteren

d)avtaler om salg eller oppføring av fast eiendom eller avtaler som gjelder rettigheter i fast eiendom, bortsett fra utleie. Som salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett i bolig

e)avtaler som omfattes av lov 13. juni 1997 nr. 37 om salg av tidsparter i fritidsbolig (tidspartloven), og henvendelser med sikte på inngåelse av slike avtaler

f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

g)avtaler om finansielle tjenester som inngås ved annet fjernsalg enn telefonsalg

h)avtaler om investeringstjenester.

Lenke til kommentar

I følge § 2. Unntak fra lovens virkeområde, vist ovenfor av Jankee

kan man i punkt b) lese at det er "kontraktssummen" som må

være over 300kr. IKKE varens verdi.

Nå vet ikke jeg hva Yonaz betalte i frakt, og diverse avgifter, men

så lenge det er over 50Kr blir jo det totale beløpet over 300Kr...

Lenke til kommentar
Dvs at om totalprisen blir over 300,- (altså inkludert frakt) så kan man returnere.

Hvor mye betalte du totalt ink frakt yonaz?

jeg betalte 2700 kr inkl frakt det var cpu , hovedkort og vifte ,

vifta kosta 250 kr og frakt kom på 130 kr ;)

Endret av Yonaz
Lenke til kommentar

Sysns også at dette virker liltt smålig av webshoppen, siden vedkommende faktisk handlet for 2700 kr hos dem. Burde kunne yte såpass service siden de tross alt er en nettbutikk og kunden kan derfor ikke fysisk gå til butikken for å returnere varen. Men nå har vi jo bare hørt en side av saken hittil...

Lenke til kommentar
du får "true" dem med at hvis de ikke lar deg bytte den ene vifta, så kommer du til å bruke angreretten på hele kjøpet og heller kjøpe delene fra en annen nettbutikk da, når de absolutt skal vise så utrolig liten govilje..

Ville jeg også gjort!

Hehe... Egentlig er det litt rart at ikke karen på retur hos webshopen tenkte over at dette kunne komme til å skje. Kanskje ikke alle kundene tenker over dette, men han på retur har sikkert vært ute for det før.

Mest klønete av dem sier nå jeg... De burde vite at goodwill teller myye i denne bransjen, og at badwill sprer seg fort.

Lenke til kommentar

Sakens kjerne er nok at varer under 300 kroner ikkje lønner seg å sende fram og tilbake. Så du kan sikkert krangle mykje med dei og ikkje kome nokon vei.

Forstår at dette kan sjåast på som ei prinsippsak. Men brukeren sjølv som har gjort feil her. 250 kroner er heller ikkje all verden. Men penger er penger og feil vare er ikkje brukendes for deg.

Ta heller kontakt og spør om du kan kjøpe rett cpu vifte eks.vis fraktfritt da du ikkje har mulighet eller vil kjøpe kun cpu vifte pga. at det blir like mykje i frakt og postoppkrav som cpuvifta koster. Du handla tross alt for ganske mange kroner så synest dei bør strekke seg eit stykke for å etterkomme dine ønsker.

Mvh. Ulvestad

Lenke til kommentar
Heisann

Jeg klarte og bestile feil cpu vifte til 250 kr fra mpx.no

søkte retur på den og fikk melding om at det ikke gikk ann og returnere den siden den var under 300 kr er det sant?

Når du sier "søkte retur", mener du da at du skrev mail, eller brukte web basert søknad ?

Dersom sistnevnte er det vel en slags automatikk i 300,- kr grensen... ville da sendt mail

Off topic: Hvilken vifte kjøpte du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...