Gå til innhold

Sette bryter på strømkabel til harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Klipp gul og rød ledning. Jeg brukte en overgang fra drevkontakt til sata for ikke å ødelegge ledningene til psu (det er en sata harddisk jeg bruker kontakten på.)

Kolble disse gjennom en bryter. (ser nå at beskrivelsen av kontakten er feil. den er 2-polet.)

 

Når bryteren er av, er begge ledningene brutt. motsatt når bryteren er på.

Jord; de to svarte, gjorde jeg ingenting med.

 

Har ikke turt å prøve å slå på/av bryteren i windows, så jeg vet ikke hva som skjer da.. men det er så sjelden jeg bruker disken at det er ikke noe heft å slå av maskinen, slå på bryteren, og så slå på maskinen igjen.

Lenke til kommentar

Hvis denne harddisken ikke er koblet på den samme IDE-kabel som den som du har os på kan du kansje koble til/fra mens windows kjører. Jeg har med hell brukt denne prosedyre på harddiskskuff:

 

Tilkobling

Ingen aktivitet på samme IDE-kabel.

Inn med skuffen.

System properties - devices manager - scan for hardware changes.

(Harddisken popper opp og du kan se den i exploreren.)

 

Frakobling

System properties - devices manager - finn den RETTE harddisken og disable/uninsatall, husker ikke vilken - kansje ikke viktig.

Ingen aktivitet på samme IDE-kabel.

Ut med skuffen.

 

Som sagt du kan prøve dette med bryter istedenfor skuffe om du har lyst. Feiler det noe etterpå, så ikke jeg tvunget deg! Lurer bare på om ikke harddisken på IDE-kabelen, men ingen power vil forstyrre eventuell annen enhet på samme kabelen. Post gjerne resultatet.

Lenke til kommentar
Hvis denne harddisken ikke er koblet på den samme IDE-kabel som den som du har os på kan du kansje koble til/fra mens windows kjører.

Han skrev tidligere at det er en S-ATA-disk han har gjort det på. Dessuten mener jeg å huske at S-ATA støtter hotswapping, dvs at så lenge OS er på en annen disk, skal den kunne takle å bli byttet ut (og dermed også skrudd av) mens maskinen kjører. Men ikke drep meg hvis jeg tar feil, her.

 

EDIT: Sjekket litt, og fant ut at det er S-ATA II som støtter hot-swapping.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...