Gå til innhold

Sette bryter på strømkabel til harddisk


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å fysisk kunne deaktivere en harddisk ved hjelp av en bryter på strømkabelen. Har en bryter med en leder inn og en ut, altså skal jeg kun kutte en ledning.

De to sorte er jord

Rød er 12V

Gul er 5V

(correct me if I´m wrong..)

 

Men hvilken av de 4 ledningene må jeg sette bryteren på?

Noen som vet?

 

Molo

Endret av Molochtov
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gul er 12V. Jepp.. fant ut det samtidig med posten din.

 

Har ikke tenkt å skru av/ på harddisken når maskinen kjører. Men når den er av skal det være greit. Eller??

 

Bruker den til å oppbevare gammel drit. Jobber nå med å få pc-en lydløs, og da ofrer jeg en HDD som sjelden brukes.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke skal slå den av når maskinen står på bør du ha en eller annen krets som sørger for at uhell _ikke_ kan skje, er bare ikke skilla nok til å kunne fortelle deg beste måten å gjøre det på

... Og hva kan/vil skje om et slikt uhell skulle skje?

 

Tenker å montere en bryter på frontplaten slik at jeg lett kan nå den.

Tanken min er: slå av maskin, slå på harddiskbryteren, slå på maskinen.

 

Harddisk skuff? Slipper du sanne reodor patenter......

Hehe.. Jeg liker Reodor. Dessuten er reodor billig.

 

Grunnen til at det er to jod-ledninger er vel at det er to ulike kurser- en 5V og en 12V. Så da trenger jeg bare å bryte de to strømførende, den gule og den røde. (?)

(er fortsatt litt usikker)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke skal slå den av når maskinen står på bør du ha en eller annen krets som sørger for at uhell _ikke_ kan skje, er bare ikke skilla nok til å kunne fortelle deg beste måten å gjøre det på

... Og hva kan/vil skje om et slikt uhell skulle skje?

 

Tenker å montere en bryter på frontplaten slik at jeg lett kan nå den.

Tanken min er: slå av maskin, slå på harddiskbryteren, slå på maskinen.

 

Harddisk skuff? Slipper du sanne reodor patenter......

Hehe.. Jeg liker Reodor. Dessuten er reodor billig.

 

Grunnen til at det er to jod-ledninger er vel at det er to ulike kurser- en 5V og en 12V. Så da trenger jeg bare å bryte de to strømførende, den gule og den røde. (?)

(er fortsatt litt usikker)

I enkelte tilfeller så blir ofte reodor dyrt :whistle:

Lenke til kommentar
Hvis du ikke skal slå den av når maskinen står på bør du ha en eller annen krets som sørger for at uhell _ikke_ kan skje, er bare ikke skilla nok til å kunne fortelle deg beste måten å gjøre det på

... Og hva kan/vil skje om et slikt uhell skulle skje?

 

Tenker å montere en bryter på frontplaten slik at jeg lett kan nå den.

Tanken min er: slå av maskin, slå på harddiskbryteren, slå på maskinen.

 

Harddisk skuff? Slipper du sanne reodor patenter......

Hehe.. Jeg liker Reodor. Dessuten er reodor billig.

 

Grunnen til at det er to jod-ledninger er vel at det er to ulike kurser- en 5V og en 12V. Så da trenger jeg bare å bryte de to strømførende, den gule og den røde. (?)

(er fortsatt litt usikker)

I enkelte tilfeller så blir ofte reodor dyrt :whistle:

Det er nettopp det jeg vil forhindre med denne posten. Jeg spør folk som har (forhåpentligvis) peiling.

Lenke til kommentar
Vi hadde en tråd her om "Jord, hva er det egentlig". http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=353830&hl=

Vil anbefale de to siste her å lese litt på den, ser ut som dere ikke har helt tak på begrepene.

husker den tråden der...

men, den var litt lite utfyllende...

så, jord er på en måte søppelkassa for strøm?

iallefall, så vil jo hdd ha samme (hva heter det igjen)

*hmm*

... *tenke*

nei, jeg har glemt ordet... (jeg glemte en gang hva gulrot var.. :grin: )

 

men, selv om man ikke stoler på det, så vil det vel fortsatt gå bra å bare bryte rød og gul leder?

Lenke til kommentar

Skal du gjøre dette må du ha en topolet bryter, en til rød og en til gul.

Å bryte jord er som allerede nevnt en dårlig ide. Jord er som sagt å finne i kabinettet og i IDE kabelen.

 

Men sørg for at bryteren står ett sted du aldri vil komme bort i den når maskinen er på. Du kan ødelegge både disk, hovedkort og powersupply hvis du er uheldig og kommer borti den når PC'n er på.

Lenke til kommentar
Men sørg for at bryteren står ett sted du aldri vil komme bort i den når maskinen er på. Du kan ødelegge både disk, hovedkort og powersupply hvis du er uheldig og kommer borti den når PC'n er på.

Det var da voldsomt. Jeg for min del ser ingen grunn til at noe som helst galt skal skje.

 

Det med " søppelkassa for strøm" nytter det ikke å kommentere. Skal man forstå jord så må man først ha kunnskap om grunnleggende elektrisitetslære, noe jeg tror du mangler foreløpig. Det nytter nok ikke å lære slikt via et forum.

Lenke til kommentar

jeg går GK elektro...

og vi hadde litt om jord, men jeg er ikke så flink til å huske ting...

 

sånn ca det vi lærte om det var at hvis det var feil et sted, slik at den ene lederen kom i kontakt med f.eks. kabinettet, og du tok i kabinettet, uten at det var jordet, så ville strømmen gå igjennom deg, men hvis kabinettet var jordet, så var det en "lettere" vei for strømmen å gå, så da valgte strømmen å gå igjennom jord istedet for personen som tok i kabinettet...

Lenke til kommentar
Men sørg for at bryteren står ett sted du aldri vil komme bort i den når maskinen er på. Du kan ødelegge både disk, hovedkort og powersupply hvis du er uheldig og kommer borti den når PC'n er på.

I verste fall så er det nok bare disken som går. Har testet det ut med dvd rom her på et lan forrige helg da jeg ikke gadd å skru av pcen føre jeg leverte dvd spillern tilbake til eier. Funket fett å bare nappe den ut. Explorer fikk det med seg og alt :)

 

Hva skjer når du skrur av pcen? Jo da forsvinner strømmen brått til hd. Tviler på at den tar noe mer skade av det en om du plutselig bryter den med en bryter istedenfor. Med mindre du driver å lagrer ting på den.

 

2polet bryter som går på 5v og 12v er vel beste/ eneste løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...