Gå til innhold

Ta bilder ved fullmåne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk spotmåling på månen, så finner du raskt ut at månen gir ganske mye lys, og derfor trenger du gjerne ikke mer enn laveste ISO og relativt kort lukkertid. Men dette er jo litt avhengig av brennvidden.

Med 200mm f/2.8 har jeg ofte klart meg med 1/500 eller 1/1000sek, så da er det ikke noe poeng med høyere ISO.

Lenke til kommentar

Ah det kan jo hende anderfo og jeg har misforstått her ja.

Hvis du skal ta bilder i fullmånelys er det vel bedre, som Kristallo sier, å øke lukkertid enn å øke ISO. Dette gjelder for statiske ting som ikke er i bevegelse (er ihvertfall mest gjeldende). Hvis du skal ta bilder av ting i bevegelse så må du nok opp med ISO, men det er vanskelig å holde lukkertiden lav uansett hvis du skal få noen brukandes bilder.

Lenke til kommentar

Jeg var ute med kamera og stativ i kveld. Fullmåne og utrolig lyst, egentlig.

Jeg benyttet litt forskjellige eksponeringer. Dette bildet ble tatt med ISO400, 13 sek. og F8. Kunne nok gjerne ha brukt Iso200 og heller åpna litt på blenderen.

Snudde meg i motsatt retning og fikk nesten for lyse bilder på samme ISO og med 15 sek, og F5

post-65-1106603947_thumb.jpg

Lenke til kommentar

For å få månen stor så er det bare å bruke en kraftig tele og plassere selve motivet lengre unna. Siden månen er veldig langt unna så vil ikke størrelsen forandre seg når du beveger deg mot motivet, mens motivet som er ekstremt nært i forhold til månen forandrer størrelse. Dermed kan du få månen til å se så stor/liten ut i bildet som du vil. Siden månen beveger seg over himmelen så er det ikke helt lett med kraftig tele uten gode forberedelser.

Men juks er vanlig, ja.

Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 24/01/2005 : 23:07

For å få månen stor så er det bare å bruke en kraftig tele og plassere selve motivet lengre unna. Siden månen er veldig langt unna så vil ikke størrelsen forandre seg når du beveger deg mot motivet, mens motivet som er ekstremt nært i forhold til månen forandrer størrelse. Dermed kan du få månen til å se så stor/liten ut i bildet som du vil. Siden månen beveger seg over himmelen så er det ikke helt lett med kraftig tele uten gode forberedelser.

Men juks er vanlig, ja. 

Eller man kan bruke teleskop så kommer man enda nærmere :thumbup:

http://home.tiscali.no/tom_slayer/Maanen.htm

Endret av SW-547
Lenke til kommentar
litt OT:

Ofte så er månen sykt stor på filmer, antar dette er litt triksing og miksing eller ?

Når månen er stor på filmer er det fordi den ligger lavt. Ofte nære et hustak eller et tre men iallefall lavt i horisonten........det som skjer da er at hjernen vår blir "lurt" til å tro at den er like nært som feks huset eller treet og da virker månen større. Det er det eneste som skjer........

bmp

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg var ute med kamera og stativ i kveld. Fullmåne og utrolig lyst, egentlig.

Jeg benyttet litt forskjellige eksponeringer. Dette bildet ble tatt med ISO400, 13 sek. og F8. Kunne nok gjerne ha brukt Iso200 og heller åpna litt på blenderen.

Snudde meg i motsatt retning og fikk nesten for lyse bilder på samme ISO og med 15 sek, og F5

Har kamera ditt ein hot pixel?

Lenke til kommentar
litt OT:

Ofte så er månen sykt stor på filmer, antar dette er litt triksing og miksing eller ?

Når månen er stor på filmer er det fordi den ligger lavt. Ofte nære et hustak eller et tre men iallefall lavt i horisonten........det som skjer da er at hjernen vår blir "lurt" til å tro at den er like nært som feks huset eller treet og da virker månen større. Det er det eneste som skjer........

bmp

høres mer sannsynlig ut det svaret angående objektivbruken.

Kan lite om dette selv, men har lest en EOSbok om hvordan man tar bedre bilder og da kan man trikse og fikse mye kun ved hjelp av forskjellige objektiver.

i boken hadde de et eksempel med en dame som stod foran eiffeltårnet. På noen bilder så det ut som tårnet var en kilometer unna og bittelite, på et annet var det enormt og man hadde såvidt fått plass til det ene benet, som i tillegg så ut som stod rett bak damen.

Både fotograf, dame og tårn stod på nøyaktig samme sted på de forskjellige bildene. Så objektivene lurer deg mer enn hustakene, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...