Gå til innhold

Rettferdig deling av ADSL-båndbredde/latency

gspr

Anbefalte innlegg

Hei.

På hybelhuset der jeg bor er vi nå 6 stykker som deler en NGT 2 Mb/s-linje. Det begynner å bli trangt om båndbredden, og vi vurderer derfor nå oppgradering til 8 Mb/s.

Ved en eventuell oppgradering, har jeg også planer om å utbedre den interne situasjonen, slik at det blir slutt på at én eller flere frivillig eller ufrivillig skviser de andre ut av nettet.

For å gjøre dette, tenkte jeg å sette opp en boks (mest sannsynelig med GNU/Linux, da det er det jeg har erfaring med) mellom ADSL-routeren og trådløs-accesspointet vårt, og bruke QoS/fair-queing for å sikre at alle får en fair share av båndbredden og latencyen til linjen.

Situasjonen er tenkt slik: http://www.stud.ntnu.no/~spreeman/tmp.txt . IP-adresser er oppgitt for å lettere kunne referere til enheter.

La oss si n personer sitter på det trådløse nettet og krangler om ekstern båndbredde b. Den interne båndbredden antar vi er ubegrenset. Kan det gjennomføres, vha. iptables og fair queing (andre forslag ønskes velkommen), at GNU/Linux-boksen sørger for at alle n deler b likt?

Det vil si, dersom det er N aktive blant klientene, at den sørger for at hver av dem får b/N av båndbredden, og så god latency som mulig. Dersom de aktive ikke bruker hele sin b/N, vil så de resterende kunne ta ut mer. Med andre ord vil b utnyttes så godt som mulig.

2 svært aktive klienter på 8 Mb/s ---> 4 Mb/s på hver.

4 svært aktive og 1 lite aktiv på 8 Mb/s ---> ~2Mb/s på hver av de aktive, så mye som den lite aktive trenger tideles ham.

Sagt på nok en annen måte: Alle får så mye de trenger, men aldri mer enn b/N DERSOM det er mangel på båndbredde.

Uff, det er virkelig vanskelig å få frem essensen av dette, men jeg håper jeg gjør meg forstått likevel.

Jeg har lite erfaring med iptables, og ingen med fair queing, og ser helst at det er mulig å bruke mer høynivå konfigurasjonsspråk som igjen styrer iptables, da jeg ikke akkurat har godt av tid til å bruke på å lære meg netfilter/iptables i disse dager. Den generelle GNU/Linux-erfaringen begynner å bli grei, så jeg ser helst at jeg bruker en full distro (Debian frister mest i en situasjon som denne), og ikke noe sånt som Smoothwall/ClarkConnect.

Har noen forslag til hvordan dette bør gjennomføres?

Høynivåspråk anbefalt?

Lar dette seg i det hele tatt gjøres med det som finnes av båndbredde-management i kernelen i dag?

Ting som bør gjøres annerledes?

Jeg har også tenkt på å sløyfe 3com-leddet, men nå er det jo engang slik at den eksisterer og er gratis - et nytt trådløskort for å gjøre GNU/Linux-maskinen til AP er ikke gratis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vil bli mykje routing :)

Las dette i kjernekonfigurasjonen:

To administer these schedulers, you'll need the user-level utilities    │

│ from the package iproute2+tc at <ftp://ftp.tux.org/pub/net/ip-routing/>

│ That package also contains some documentation; for more, check out      │

│ <http://snafu.freedom.org/linux2.2/iproute-notes.html>.

Takker for info.

Jeg er klar over at det kan bli mye routing, og det er derfor jeg vurderer å sløyfe 3com-leddet. Er det mye styr å la en boks fungere som AP? Trenger man spesielle WLAN-kort, eller går et hvilket som helst el-cheapo-kort bra?

Lenke til kommentar

Eg leika meg med tc kommandoen for ei stund sidan, det er ein svært omfattande kommando, ser ikkje bort ifrå at den kan løyse problemet for deg.

Tok eit google søk og kom opp med denne sida:

Link

Her står det iallefall litt om korleis ein minskar bandbredda til ein host, skjønnar ikkje så mykje av det sjølv, men det kan no hende du gjer :thumbup:

Står mykje om bruk av tc i Adv-Routing-HOWTO.

Endret av femfulle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...