AKIRAx77 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg eier et Sony DCR 330 Det tar veldig god video, og har ikke noe å klage på når det gjelder bilde. Lyden derimot. Vel, for privat bruk er det nok mer enn bra nok, men for litt mer jobb bruk er det langt fra godt nok. Jeg har investert i en Sony Mikrofon ECM-MS908 til å sette ovenpå kamera, så jeg i det minste får mikrofonen vendt fremover. Den har løst noe av problemet og har hevet kvaliteten litt, men den er ikke helt der enda. Så jeg lurer på erfaringer dere andre her har for å ta opp god lyd. Metoder jeg titter på er: 1. Ta opp med en helt sepparat kilde. Dette er da lys som må synkes tilbake på videoen i ettertid. Er dette et helvette uten like, eller går det greit? 2. Kjøpe trådløs mikrofon. Da må jeg altså feste en boks til kamera, og ha en løs mikrofon. Dette er vel den løsningen jeg umidelbar finner mest fristende. Men jeg er redd den kan koste mer enn kamera mitt. 3. Fotovideo.no selger en Sennheiser Mikrofon MKE 300 som jeg har lurt litt på. Det vil være en litt mer avansert løsning av den jeg allerede har, og dermed usikker på om det vil være verdt det. Denne løsningen kan være best med en forlengelses ledning mellom kamera og mikrofon. Jeg har slitt med å bruke en forlengelses ledning mellom kamera og mikrofonen da det ofte har kommet mye støy. Er det noe regler for hvor lang en slik ledning kan eller bør være? Finnes det noen steder som selger skjermet ledninger som er bedre egnet. Kamera har jo bare en liten minijack for mikrofon inn, så den tåler ikke all verdens. Og til slutt..JA jeg vet kamera ikke er et proff kamera..men det er nå det jeg engang har. Dog tanken om å selge alt jeg har nå før tapet blir for stort å kjøpe noe mer profft har streifet meg og. så..noen erfaringer? AKIRA Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Midlertidig løsning: Under mikrofonen er det faktisk et skruehull som er eksakt samme dimensjon som det kamera har under seg. Med andre ord... Mikrofonen kan skrues fast på sitt eget stativ. Da får jeg plassert mikrofonen forran kamera, og nærmere motivet. Det fjernet motorstøyen med engang. Det er fortsatt litt støy igjen, men skal se nå om det var pga avspilling fra kamera, eller om det ligger i opptaket. Men det fikk meg 75% på veien. Og det kan være godt nok. AKIRA Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Skal selv kjøpte Sennheiser MKE 300, og har hørt utrolig mye bra om den! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå