saboi Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 jaja. alt har funket finfint her fra første stund. høres mer ut som pebkac det er bare å holde seg til opengl det. Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 er det noen som vet. vis den ikke hadde funnet mappa/.lib fila så hadde jeg fått besjked for det har skjedd før når jeg skrev feil en gang. så filene er der og vc++ vet hvor de er. men finner ikke info i de tror jeg det er? Lenke til kommentar
saboi Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) så hvorfor prøver du ikke å gjøre som søppel sa? har du forresten prøvd å kompilere noen av samplene som følger med sdk'et? da finner du fort ut om det er du som er problemet eller sdk/kompilatoren Endret 27. januar 2005 av saboi Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Har du prøvd å lage et nytt prosjekt da? Lag en ny "Console Application" og velg "Empty Project". Legg til en cpp-fil og skriv inn følgende: #include <d3dx9tex.h> #pragma comment( lib , "d3dx9.lib" ) #pragma comment( lib , "advapi32.lib" ) #pragma comment( lib , "gdi32.lib" ) int main() { D3DXCreateTextureFromFile(0, 0, 0); } Hvis ikke dette linker har du noe feil i oppsettet ditt. Kompilerer og linker så det suser på min Visual C++ 2005 Express Edition Beta. Edit: skrivefeil Endret 28. januar 2005 av kjetil7 Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) ok skal prøve. edit: sånn da var det prøvd ut og funket dårlig. noen forslag til hvor feilen kan ligge? Endret 27. januar 2005 av Fredrik90 Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Det er nok hjelpsomt om du faktisk forteller hva som gjør at det ikke fungerer -- hvor ligger feilen? Hvorfor sier du at det ikke fungerer? Kort sagt, hva er problemet? Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Må si jeg er jeg veldig usikker på hva feilen kan være. Men DirectX9 SDK kom vel i flere versjoner tror jeg, hvilken versjon har du? Kan jo være noe sånt, begynner å gå tom for idèer hvis du har gjort alt som du har skrevet. Jeg har forøvrig v9.0c (Summer 2004) versjonen av SDK'et, sammen med Platform SDK for WinXP SP2 (men Platform SDK skal ikke ha noe å si i denne sammenhengen). Ellers kan du få crc32 og md5 checksums av d3dx9.lib fila jeg har: crc32: 33BF76F2 md5: 9a33bb3d72c06235d1693862725d8262 Fila er 5959648 bytes. Endret 28. januar 2005 av kjetil7 Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 jeg har DirectX 9.0 SDK (December 2004) med platform sdk. fila er 6 244 760 byte. tror jeg har satt opp feil fra bunnen av. kan noen skrive ned hva de gjør? Lenke til kommentar
saboi Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 http://www.microsoft.com/downloads/details...&displaylang=en gå der, trykk download, bare velg "åpne" eller whatever så kommer det sånn winzip greie, så trykker du bare unzip, og da starter installasjonen av seg selv. da er det bare å følge forklaringen. tror det bare er å trykke next hele tida, det meste er greit egentlig.. husk å velg at du vil ha debug-saken.. litt kjedelig å ikke kunne debugge de programmene du lager Lenke til kommentar
søppel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Edit: Reinstall hele greia først, som saboi nevner over .. Paste kompile-loggen. Det er den eneste måten å være sikker på at ting blir utført riktig, og se hva som faktisk skjer. (jeg regner med at pragma-greiene også kommer frem på loggen i form av parametere til linkeren(?) - men dette vet jeg lite om) De andre her kan forklare deg hvor (menyer og stuff) du kan få "hentet ut" kompile-loggen. Og de kan videre sammenligne med sine egne logger. Edit3: Siste alternativ er å installere VNC og la noen av de andre her se på det. ([rant]under *nix kunne man brukt SSH; mye lettere[/rant]) Edit2: [rant]Legg merke til at man går "bakover" til det grunnleggende, enkle og "kjedelige" (konsoll, terminaler og logger) når man skal løse grunnleggende og viktige problemer. Jeg er så himmla glad jeg jobber i et slikt miljø til daglig - og hele tiden ser og vet hva som skjer.[/rant] Endret 28. januar 2005 av søppel Lenke til kommentar
Fredrik90 Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 har instalert den så det er ikke problemet. Lenke til kommentar
saboi Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 vel, da tror jeg ikke det er noen som kan hjelpe deg mer fredrik. og søppel, du vet selvfølgelig at det fins et output-vindu i vs hvor det kommer opp alt man trenger å vite. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Linking... X_File.obj : error LNK2019: unresolved external symbol _D3DXCreateTextureFromFileA@12 referenced in function "void __cdecl load_X_file(char *)" (?load_X_file@@YAXPAD@Z) Det der? Det står "Linking..." og så følger en feilmelding fra linkeren. Det står ikke hvordan den linker ..... Endret 28. januar 2005 av søppel Lenke til kommentar
saboi Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 hvordan den linker? hva skulle det stått mener du? Lenke til kommentar
søppel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Her viser f.eks. GCC hvordan, og at den faktisk gjør det, linker med OpenGL-bibliotekene: g++ -o program.exe program.o -L/usr/X11R6/lib -lGL -lGLU -lXxf86vm Og her et utdrag fra VC (en logg) når den linker: commctrl.lib coredll.lib corelibc.lib aygshell.lib /nologo /base:"0x00010000" /stack:0x10000,0x1000 /entry:"WinMainCRTStartup" /incremental:yes /pdb:"emulatorDbg/ordcli.pdb" /debug /nodefaultlib:"OLDNAMES.lib" /nodefaultlib:libc.lib /nodefaultlib:libcd.lib /nodefaultlib:libcmt.lib /nodefaultlib:libcmtd.lib /nodefaultlib:msvcrt.lib /nodefaultlib:msvcrtd.lib /out:"emulatorDbg/ordcli.exe" /subsystem:windowsce,4.20 /MACHINE:IX86 (mot en WinCE -emulator) Bruk et felles, helt enkelt eksempel (det som ble pastet over her), og paste loggene deres. Jeg stoler ikke på at IDEet faktisk ber kompileren/linkeren gjøre det den skal gjøre - og det er greit å få sjekket. Om Fredrik90 har gjordt og testet alt annet som er blitt nevnt her - så begynner det å bli tynnt med gjennværende muligheter. Endret 28. januar 2005 av søppel Lenke til kommentar
saboi Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 eh? jeg skjønte ikke mye av det der? du viste hvordan man starter g++? javel? og så viste du noe vc greier? Lenke til kommentar
saboi Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 hold kjeft? jeg skjønte ikke en dritt av hva du mente. jeg spurte hva du mente skulle stå om "hvordan den linka"? også skrev du bare "her viser g++ åssen den linker.. g++ -o program bla" hvordan viste den åssen den linka da? Lenke til kommentar
søppel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Slå opp i manualen for GCC, saboi. Der står det forklart hva -l parameteren gjør f.eks. IDEet kaller cl.exe (kompileren) og link.exe (linkeren) i bakhånd -- og det som er interesannt nå er å se hvordan IDEet faktisk kaller opp disse programmene. Du er virkelig patetisk hvis du igjen drar i gang det vaset du har dratt i gang tidligere. Hold deg til helvette unna meg. Hadde jeg kunnet hadde jeg ved flere tilfeller nappa tak i deg og gitt deg en knusende springskalle og en knehøne så det singla etter. -- patetiske skit. Hold kjeft, saboi. Hold deg vekke fra meg - ikke kommenter det jeg sier. Fokuser i stedet på det trådstarter og de andre sier, men hold deg unna meg. Du er bare i veien -- et munnsår -- et irriterende negativt lite element av et menneske som kun er til bry, og jeg er drit lei av deg og sånne som deg. Du er en negativ problem-skaper, typisk lavpanne, virkelig patetisk. Endret 28. januar 2005 av søppel Lenke til kommentar
saboi Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 jeg vet hva -l gjør. det jeg ikke skjønte var at du mente at "linking.." ikke var bra nok.. du ville at den skulle si hvordan den linka. så lurte jeg på hva som skulle stå istedetfor "linking.." å da pasta du bare den g++-linja der. hvis det var det du mente med at g++ forteller åssen den linka, så er du jo skada. jeg trodde bare at du mente at g++ skulle spytte ut masse dritt etter det om hvordan den linka, siden det var det jeg fikk inntrykk av at du ville ha. men jeg skjønner egentlig ikke hva du vil frem til, så da dropper jeg å spørre mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå