Gå til innhold

nybegynner spørsmål i mandrake

Dizk

Anbefalte innlegg

har googlet litt men ikkje funnet noe bra svar på det her:

kordan installerer eg FireFox? Har lastet ned en fil: firefox-1.0.installer.tar.gz men ka gjør eg med denne?

kordan sender eg filer i Kopete?

forstod det sånn at eg må ha et program kaldt Winex for å spille CS 1.6 kordan installerer eg dette og CS?

har bare brukt mandrake noen timer så vær snill :blush:

EDIT: Fikk til å sende filer men klarer ikkje å mota.. de andre får frem at eg avbryter..

Endret av Dizk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firefox:

Pakk ut filen, start firefox-installer (Ja, du trenger bare å trykke på den.)

Kopete:

Kanskje den er for gammel, prøv en nyere versjon.

Wine:

Det finnes flere versjoner av Wine. WineX er en betalversjon som skal ha bedre støtte for spill. Half-Life fungerer fint med "vanlig" Wine (Har prøvd dette selv for noen år siden, regner med at Wine fremdeles greier å kjøre Half-Life). Regner med at Wine følger med Mandrake.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Ser no bra ut det?

Still på standard-fontane i Firefox for å få websider til å bruke fontar du liker (f.eks Bitstream Vera Sans)

Edit > Preferences

BTW: Er ikkje Mandrake ein "KDE-distro", dvs dei fokuserar mest på at alt fungerar bra i KDE?

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
ok når eg installerer firefox stopper den opp nesten helt i slutten:

Feil!

Fatal feil (-618): Klarte ikke åpne xpistub-biblioteket

:no:

Intressant!

Eg har også valt Mandrake med GNOME. Eg gjekk til www.firefox.no for å installera favorittnettlesaren min, men ting stoppa opp med akkurat den her meldinga. Eg fulgte då lenken til rpm-versjonen av Firefox-installasjonen (som hadde ugyldig signatur :( ), og ting fungerte!

Mitt spørsmål er då: Korleis kunne eg kome forbi xpistub-meldinga, utan å bruka rpm?

Lenke til kommentar

[trd@sofie trd]# locate xpist
/usr/local/share/firefox/libxpistub.so
/usr/lib/mozilla-1.7.2/libxpistub.so

Jeg har ikke hatt kluss med Firefox-installasjon fra .tar.gz-pakker på Mdk.

Xpistub er tydeligvis et Mozilla-prosjekt-bibliotek, det er neppe noen egen rpm-pakke for det - iallfall ikke hos meg, og Mozillaen min er installert fra rpm. Alltid greit å prøve andre versjoner og pakketyper hvis det blir kluss under installasjon.

Lenke til kommentar

Hmz.. eg blei ikkje heilt klok på den sida... Eg fyllte ut og valgte eit par tilfeldige ting, og fekk det her som resultat:

urpmi.addmedia --update updates ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr....1/main_updates with media_info/hdlist.cz

urpmi.addmedia main ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr...i586/media/main with media_info/hdlist.cz

urpmi.addmedia contrib ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr...6/media/contrib with media_info/hdlist.cz

urpmi.addmedia jpackage ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr.../media/jpackage with media_info/hdlist.cz

Linuxboksen står hos ein kompis, og eg for heim... Prøver igjen i morgon...

(for det var sånn at eg kunne urpmi'a og så ville Firefox-installasjonen gå feilfritt?)

Lenke til kommentar
(for det var sånn at eg kunne urpmi'a og så ville Firefox-installasjonen gå feilfritt?)

Ikke akkurat det... urpmi er veldig effektiv for pakkehenting og pakkeoppdatering, men er det kluss i .rpm-pakka, vil installasjonen fortsatt tryne. Bortsett fra å kompilere sjøl, er det å installere ei oppdatert rpm-pakke laga for din distroversjon det sikreste en kan gjøre.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat det... urpmi er veldig effektiv for pakkehenting og pakkeoppdatering, men er det kluss i .rpm-pakka, vil installasjonen fortsatt tryne. Bortsett fra å kompilere sjøl, er det å installere ei oppdatert rpm-pakke laga for din distroversjon det sikreste en kan gjøre.

Det funka i alle fall helt feilfritt med meg i mandrake i går :)

Lenke til kommentar
Hmz.. eg blei ikkje heilt klok på den sida... Eg fyllte ut og valgte eit par tilfeldige ting, og fekk det her som resultat:
urpmi.addmedia --update updates ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr....1/main_updates with media_info/hdlist.cz

urpmi.addmedia main ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr...i586/media/main with media_info/hdlist.cz

urpmi.addmedia contrib ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr...6/media/contrib with media_info/hdlist.cz

urpmi.addmedia jpackage ftp://ftp.uninett.no/pub/unix/Linux/Mandr.../media/jpackage with media_info/hdlist.cz

Det der skal du vel skrive i en terminal..?

Lenke til kommentar

Umogeleg å sei kor det skal skrivast...

Eg har kanskje gløymd å sei at eg er ein fersking på linux (i den her tråden). Installasjonen av Firefox var eit forsøk på å installera ein aplikasjon i Linux. Eg ville installera Firefox frå www.firefox.no men fekk det ikkje til. Den rpm'en var vel ein "bakveg" som var tilpassa Mandrakelinux, var det ikkje?

Korleis skal eg installera programvare i Linux?

Kva mappe i filsystemet bør program installerast til?

Lenke til kommentar
Umogeleg å sei kor det skal skrivast...

Eg har kanskje gløymd å sei at eg er ein fersking på linux (i den her tråden). Installasjonen av Firefox var eit forsøk på å installera ein aplikasjon i Linux. Eg ville installera Firefox frå www.firefox.no men fekk det ikkje til. Den rpm'en var vel ein "bakveg" som var tilpassa Mandrakelinux, var det ikkje?

Korleis skal eg installera programvare i Linux?

Kva mappe i filsystemet bør program installerast til?

For å installere programmer i Mandrake bruker du urpmi. Skriv in disse kommandoene i en konsoll for å aktivere urpmi:

su

Etter det kan du bare kjøre "urpmi program" for å installere programmer. De fleste programmer finnes i urpmi-repositoriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...