Gå til innhold

Nye Geode-prosessorer på gang

Anbefalte innlegg

kan man ikke lett produsere 4-5 watt med fingrene? :hmm:

Tja.. noe sånt ja. 4W er ikke mye varmeutvikling og en menneskekropp utvikler så vidt jeg husker rundt 100W når vi slapper av, og opp til 4-5 ganger så mye når vi er svært aktive. (Korriger meg om jeg tar feil her)

Edit: 60W sies det under her. Det er sikkert mer riktig enn de 100W som jeg antok.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hørt 60W ved hvile, jeg, men... :shrug:

Hmm, jeg har ført at man trenger ca 1000 med energi om man ikke gjør noenting i løpet av en dag, dvs ca 4200 Kilojoule. Det er 86400 sekund i ett døgn. Det skulle tilsvare ca 50 watt. Så om mine antakelser er riktig (noe de sikkert ikke er :)) Så høres 60 W ganske riktig ut.

AtW

Lenke til kommentar
Så da er spørsmålet: Når kommer low-power-mennesker?

Jeg kunne godt tenkt meg å bruke 1W. Kun spise èn gang i uken.

Det tror jeg ikke går siden du får mye energi fra bruk av oksygen.

Men du kan sikkert komme langt ned i forbruk om du prøver å sulte deg i hjel, har full bedøvelse så ikke hjernen bruker "unødvendig" mye energi og samtidig kjøler ned kroppen til kroppsfunksjonene er på randen av å opphøre (tipper rundt 30-32°C kroppstemperatur) Da tror jeg kroppen vil overleve svært lenge uten mat. Kanskje et par-tre uker.

Men med mennesker som med CPU'er: Hva er vitsen med svært få watt hvis man må skru ned ytelsen til langt under et fornuftig minimum? Fordelen med Geode-CPU'ene er jo kombinasjonen av brukbar ytelse og lavt effektforbruk.

Lenke til kommentar
Så da er spørsmålet: Når kommer low-power-mennesker?

Jeg kunne godt tenkt meg å bruke 1W. Kun spise èn gang i uken.

Det tror jeg ikke går siden du får mye energi fra bruk av oksygen.

Men du kan sikkert komme langt ned i forbruk om du prøver å sulte deg i hjel, har full bedøvelse så ikke hjernen bruker "unødvendig" mye energi og samtidig kjøler ned kroppen til kroppsfunksjonene er på randen av å opphøre (tipper rundt 30-32°C kroppstemperatur) Da tror jeg kroppen vil overleve svært lenge uten mat. Kanskje et par-tre uker.

Men med mennesker som med CPU'er: Hva er vitsen med svært få watt hvis man må skru ned ytelsen til langt under et fornuftig minimum? Fordelen med Geode-CPU'ene er jo kombinasjonen av brukbar ytelse og lavt effektforbruk.

Tommelfingerregelen sier jo tre uker uten mat går greit (dvs du overlever), og mange har jo klart seg lengre enn det (og henholdsvis 3 minutt uten luft, og 3 dager uten vann).

Så jo forresten at rotter lever lengre om de får akkurat ett minimum av energi for å overleve. Og de tror det samme gjelder mennesker, også dette kan man jo dra en paralell til CPUer med (høyere volt, lavere levetid osv). Men det her begynner det å bli veldig OT kanskje? :)

AtW

Lenke til kommentar
Så jo forresten at rotter lever lengre om de får akkurat ett minimum av energi for å overleve. Og de tror det samme gjelder mennesker, også dette kan man jo dra en paralell til CPUer med (høyere volt, lavere levetid osv).

Er det derfor de buddistmunkene som bare spiser et riskorn om dagen blir så sinnsykt gamle? :hmm::p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...