Gå til innhold

For varm CPU

Yman

Anbefalte innlegg

Har AMD 1800+ på et Asus A7V133-C hovedkort.

Cpu'en ligger på en temp på 58 grader da den burde ligge på ca 35 til 40 grader når romteperaturen er ca 25 grader. Jeg har fått med meg at Asus måler tempen på Cpu'en fra kjernen. Men alikevell synes jeg temeraturen er for høy. Har nettop montert inn ei ny vifte ved navn Swiftech MCXC370B med ei Papst vifte å brukt Artic Silver 3. Denne kjøleren skal vist nok være en av de beste har jeg lest meg til. Har liketil satt in ei eksta kabinettvifte som drar 58 m3 gjennom kabinettet. Hva i alle dager kan være feil?

Til info Overklokker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har noen av de samme symtomene som deg.

Har en amd 1900,hk asus a7v333,med kjøleribbe fra alpha mod.pal8045,med en papst 26 db 80 mm vifte.

Det er ikke mont. ekstra vifter i kabinettet.

Temp. på cpu er ca. 59 grader.

Tror det er en liten missvisning i asus probe når det gjelder temp. på cpu.

Er det andre med erfaring ang. temp på amd's xp'er,hadde det vært fint om dere postet deres erfaringer.

Lenke til kommentar

Asus korta viser ikke 15-20 Grader for mye. Min XP1900+ er kjølt av en Alpha PAL8045 og 40cfm Papst vifte og load temperatur ligger på 50 tallet, kommer an på varmt det er i kabinettet og rommet.

Asus viser heller helt nøyaktig temperatur, men Asus Probe man måler med i Windows kan vise litt feil. Hvis tempen i BIOS og med Asus Probe viser det samme, da er det riktig måling.

Derfor jeg lurer på å kjøpe meg Northwood...

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har AMD XP 1800+ 1.53 GHz og Soltek SL-75DRV5

(VIA 333) - 1 kabinett vifte og 1 CPU vifte - temperatur på CPU'en er ca 37-39 - og eg har en ganske standart vifte for 200,- kr. Hade aldri hatt

temperatur problemer og kan ikke skjøne hvordan

dere klare å få 58 grader på CPUen - får ikke så

mye når jeg overclocker processor - hadde aldri hatt

mer en 42-44

Hvordan man setter vifte på CPU har også mye å si.

Lenke til kommentar

GCardinal: Til en opplysning så har jeg ikke kommet til å spurt på dette forumet hvis temeraturen hadde vært grei. Så hvis du ikke har noe bedre å komme med forslår jeg at du lar være å svare på dette innlegget.

Lenke til kommentar

Nå er det jo sånn at AMD bruker en del strøm og pågrunn av dette lager en del varme. Så din xp burde ikke ha noen problemer med og takle denne varmen. Har selv en Athlon/Duron cpu som lå på rundt 90 grader celsius på full load i vinter ;o.. Ikke kødd en gang men dette er jo også den yterste grensen for hva den klarer av varme. Men vis du tviler på temp måleren din så kan du prøve og oppdatere biosen din eller innstalere motherboard5, fra eks download.com..

Ask and you shall resive

Lenke til kommentar

Bortsett fra min lille utblåsning. Så håper jeg det er noen som har forslag til hva som kan være feil.

Som jeg sa tidligere er forsjellen mellom Cpu tempen og tempen på hovedkortet på hele 28 grader. er ikke det vell mye. Jeg har også prøvd å ta av kabinettdøra uten at det blir noe endring i temperaturen. Jeg har begynnt å spekulere på om hovekortet mitt rett og slett bare viser totalt feil temp på Cpu'en. Kortet er bare 2 mnd gammelt men det kan jo være feil med det fordet.

Lenke til kommentar

Jeg har også XP 1800+, den ligger på 51 ved full kjøring, system temp er 28

Vifta er Silent viking og det er 2 ekstra 80*80 vifter (ukjent merke) på halv spenning.

Det er rart at noen kan kjøre på under 40 grader.

Kan kabinettet gjøre så mye?

Lenke til kommentar

Null.sexy: Jeg har nettop oppdatert Biosen uten at noe har endret seg. Grunnen til at jeg reagerte på tempen var at Pc'en bare stoppa helt opp når jeg skulle Rippe dvd filmer. En annen sak er at jeg skifta ut kjøleren fra en GlacialTech Igloo 2310 til den nye jeg har nevnt tidligere. Jeg hentet faktisk 10 grader på å skifte kjøler.

Lenke til kommentar

null.sexy: Jeg kjører XP professional og bruker divx 5,02 og Xmpeg. Maskinen krasja både før og etter bios oppdateringen. Nå skal det å sies at det var varmt i været da dette skjedde. har ikke prøvd meg etterpå. Swiftech kjøleren monterte jeg inn i går og denne skal være en av de beste på markedet(les test på Overclokking.no)

Lenke til kommentar

Vifta er ei Papst vifte som skyver 35m3 med luft i timen. Er ikke det nok når jeg ikke en gang overklokker? Samtidig satte jeg inn ei 80 mm kabinettvifte som drar skikkelig. Har ikke flere hybelkaniner igjen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-16 22:00, null.sexy skrev:

mm hvilket divx versjon bruker du? og har du prøv mbm5 og sjekket temp i bios. Og krasja maskina di før eller etter bios oppdaten. Og har maskina di krasja flere ganger (under samme program). Hva slags operativsystem bruker du?

Ja okey prøver igjen :wink: les for guds skyld hele teksten nå. hehe. Du svarte relativt greit og det ser bra ut det mulig det va varmen som gjorde utslaget. Men var det samme program som gjorde at maskina krasja eller var det programet som hang seg( er jo to forskjellige ting vet du.) Og når jeg snakket om kjølere din så er jeg fint klar over at den kjøle blokka er bra men jeg snakket om vifta di hvor mye blåser den kan jo være at det er vifta som blåser litt lite. Papst er jo ikke akkuratt kjent for og blåse mye. Mer kjent for og være støysvake.

Uff dette ble langt.

Lenke til kommentar

Jaja brukte for lang tid og skrive den siste. Syns det er litt lite jeg da men. Men som sagt amd skaper en del varme og du kan desverre ikke regne med pg få det noe serlig kaldere uten vannkjøling nå i dette varme været. Bruker selv en zalman kjøler med 2x 80 m. som blåser rundt 90m3 i sek.l

Death from above

[ Denne Melding var redigert av: null.sexy på 2002-06-16 22:24 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...